۰ نفر

ویتامین ث مخصوص کرونا!

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 419156
ویتامین ث مخصوص کرونا!

«ده تا ماسک فیلتردار و هشت تا بطری کوچیک الکل، حساب شما شد، دویست و سی و‌ شش هزار تومان.» ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست، الکل، پد الکلی، دستکش یک‌بار مصرف و الکل طبی، فهرست اقلام نایاب و کمیاب در داروخانه‌های مرکز شهر تهران در حال گسترش است، حتی اگر این اقلام در داروخانه‌ای باقی مانده باشد، به چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، روز چهارشنبه هفته گذشته بود که شیوع کرونا در ایران تایید شد، حالا کمتر از یک هفته از انتشار این خبر می‌گذرد که صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌ها شکل گرفته‌اند و تا ظهر نشده، اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس به اتمام می‌رسد. وحشت و نگرانی مردم از ویروس کرونا فرصتی را برای سودجویان فراهم کرده است، حالا ماسک‌های شش هزارتومانی فیلتر‌دار حتی تا سی و پنج هزارتومان در داروخانه‌های رسمی کشور مبادله می‌شوند و به‌رغم وعده‌هایی که برای مبارزه تعزیرات با گران‌فروشی داده می‌شود، گشتی در داروخانه‌های مرکز تهران نشان می‌دهد که در هیچ‌ یک از این داروخانه‌ها ماسک، پدالکلی، دستکش و الکل به قیمت هفته گذشته فروخته نمی‌شود، یکی از متصدی‌های این داروخانه‌ها تاکید می‌کند که گران‌فروشی داروخانه‌ها به دلیل گران‌فروشی مراکز تولید یا پخش ماسک است، ماسکی که روزهای گذشته به قیمت عمده پنج هزارتومان به داروخانه فروخته می‌شد، از صبح روز جمعه سه برابر افزایش قیمت داشته است، این متصدی خبر می‌دهد که حتی دستمال‌های پاک‌کننده لوازم آرایش نیز رو به پایان هستند و با اینکه روز شنبه چهار هزار بسته ماسک فیلتر‌دار به این داروخانه تحویل داده شده است، پیش از ظهر تمام آنها به فروش رفته و تمام شده است. پیش از این سید حسن صفوی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت به مهر گفته بود که روزانه یک میلیون و 500 هزار عدد ماسک در کشور تولید می‌شود و این رقم پاسخگوی نیاز کشور است، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی در نخستین روز اسفندماه تاکید کرده بود که هیچ‌گونه کمبود در زمینه ماسک وجود ندارد، مردم نگرانی نداشته باشند و بهتر است افرادی که در معرض ابتلا هستند، از ماسک استفاده کنند، با این وجود نگاهی به بازار سیاه فروش ماسک چندان فصل مشترکی را با گفته‌های این مدیرکل نشان نمی‌دهند، نگرانی، خرید بیش از ضرورت، ترس از نایابی، قیمت‌های گزاف فصل مشترک داروخانه‌های تهران هستند.

ماسک‌های 20 هزارتومانی

«آقا شایعه شده ماسک دیگه پیدا نمی‌شه، درسته این شایعه؟» «بله خانم درست هم اومدی مرکز شایعه.» «محسن»، حدود 30 سال دارد و متصدی فروش داروخانه‌ای است در تقاطع خیابان آزادی و شادمان، فرصت نشستن ندارد و هربار که مشتری‌هایش با غرولند از داروخانه می‌روند بیرون، صورت خودش را نشان می‌دهد و می‌گوید: «حتی یه ماسک جراحی هم برامون نمونده که خودمون استفاده کنیم. تموم شد. تا ساعت دوازده ظهر دو هزارتا ماسک تموم شد.» چند ماهی از افتتاح داروخانه‌ای که محسن در آن مشغول به کار است، نمی‌گذرد و این نخستین‌باری است که داروخانه، این حجم از مردم نگران و عاصی را به خود می‌بیند. یک خانم بعد از شنیدن خبر تمام‌ شدن ماسک روی چهارپایه می‌نشیند و می‌گوید که از چهارراه ولیعصر تا شادمان، به تمام داروخانه‌ها سر زده و حتی یک ماسک هم پیدا نکرده است. بیماری تنفسی دارد و هر از چندگاهی سرفه می‌کند، از محسن می‌پرسد که آیا او می‌تواند از داروخانه‌های دیگری برایش ماسک تهیه کند، یا می‌تواند بعد از رسیدن بار جدید چند ماسک و الکل برای او بفرستد. محسن اما قبول نمی‌کند و می‌گوید نه خبر دارد که چه زمانی محموله جدید می‌رسد و نه می‌داند که بار ماسک تازه چقدر افزایش قیمت خواهد داشت. محسن پیش از چهارشنبه، هر ماسک فیلتر‌دار را حدود سه هزار تومان می‌خرید و پنج هزار تومان می‌فروخت. اما از صبح پنجشنبه، پخش‌کننده‌ها، ماسک‌ها را هفده هزارتومان به داروخانه فروخته‌اند. محسن نیز این ماسک‌های هفده‌ هزارتومانی را بیست هزار تومان می‌فروشد، می‌گوید ماسک‌هایش را زودتر و حوالی ساعت یازده روز شنبه تمام کرد، چون به نسبت منطقه قیمت پایین‌تری می‌فروخت. محسن در پاسخ به اینکه آیا از روز گذشته تاکنون ناظر قیمت به داروخانه سر زده است یا خیر، می‌خندد و می‌گوید: «تا ناظر برسه ما چند هزارتا فروختیم.» ژل، پنبه، پنبه الکلی، دستکش نخی، دستکش یک‌بار مصرف و الکل، اینها اقلامی هستند که در کنار ماسک، در داروخانه محسن نایاب شده‌اند، حتی دستمال پاک‌کننده آرایشی نیز تمام شده است: «خانم‌ها بالاخره یه چیزی می‌خوان که باهاش دست‌هاشون رو پاک کنن، ما پیشنهاد دستمال پاک‌کننده آرایشی رو دادیم و خداروشکر خوب هم فروخت.»

«موجود نیست»

«ما از روز پنجشنبه تا حالا ماسک و ژل نخریدیم. حوصله شکایت هم نداریم. حوصله پلمب ‌شدن داروخانه به علت گران‌فروشی رو هم نداریم. وقتی پخش‌کننده قیمت ماسک‌ها رو چهاربرابر می‌کنه، ما چطور می‌تونیم به همون قیمت قبل بفروشیم؟» متصدی داروخانه‌ای، حوالی خیابان انقلاب اینها را می‌گوید و می‌پرسد که چرا به‌رغم کاغذی که روی شیشه داروخانه چسبانده شده است، کاغذی که می‌گوید: «ماسک، الکل، ژل موجود نداریم، سوال نپرسید»، همچنان در مورد این اقلام پرس‌و‌جو می‌کنیم. دکتر داروساز این داروخانه از خلوتی داروخانه استفاده می‌کند و می‌گوید: «حساب کنید همکارهای ما در این چند روز چقدر سود کردن، هر داروخانه هزار تا دوهزارتا ماسک خریده و تا حالا هم همشو فروختن.» خانم دکتر که تمایلی برای اشاره به نامش ندارد، از مشتری‌هایی می‌گوید که روز پنجشنبه بسته‌های صدتایی ماسک می‌خریدند و می‌بردند. او از همکاران داروفروش‌اش انتقاد می‌کند و می‌گوید: «برخی همکارهای ما به مشتری‌ها می‌گن ماسک توی انبار تموم شده و معلوم نیست کی دوباره بیاد. مردم با شنیدن این حرف‌ها وحشت می‌کنن و بیشتر می‌خرن.» در این داروخانه خلوت همچنان پد الکلی، قرص ویتامین ث و آرایش پاک‌کن به چشم می‌خورد. خانم داروساز می‌گوید که کنار مردمی که هراسان ماسک انبار می‌کنند، هستند بیمار‌هایی که برای تزریق به پد الکلی نیاز مبرمی دارند. داروخانه ما برای این بیماران جای امنی است.

دستکش صدتایی بسته‌ای 43 هزار تومان. متصدی داروخانه دستکش‌ها را تکی نمی‌فروشد. بسته پدالکل صدتایی، 20 هزار تومان، ماسک جراحی 10 هزار تومان، ماسک فیلتر‌دار 18 هزار تومان، الکل بسته کوچک 8 هزار تومان. خانمی با چشم‌های گشاد به صندوقدار داروخانه می‌گوید که به دلیل آلودگی هوا، مرتب از ماسک استفاده می‌کند و همین هفته پیش از این داروخانه ماسک‌های فیلتردار را پنج هزارتومان خریداری کرده است. متصدی اما با دستکش‌های آبی خود فرصتی برای پاسخ‌ دادن به زن را ندارد، اما از هر خریدار می‌پرسد ویتامین ث مخصوص کرونا می‌خواهد یا خیر، جواب مثبت مشتری‌ها، بیست و پنج هزارتومان دیگر به قبض خریدشان اضافه می‌کند. تعداد باجه‌های فروش این داروخانه در خیابان کارگر جنوبی، به سه عدد افزایش پیدا کرده است و کارت‌ها مرتب روی کارت‌خوان کشیده می‌شوند و دیگر فرصتی برای وارد کردن رمز توسط خریدار نیست. «ده ماسک و هشت بطری کوچک الکل می‌شود دویست و سی و شش هزار تومان»، مرد جوانی از میان صف راه خود را به سختی باز می‌کند و کارت بانکی‌اش را به صندوقدار می‌دهد و مجبور می‌شود با صدای بلند رمز کارتش را بگوید و بعد با دیدن مبلغ، زیرلب غرولند می‌کند. ساعت حول و حوش دو ظهر است و به گفته دکتر داروساز این داروخانه، این دومین باری است که در روز شنبه سفارش ماسک، ژل ضدعفونی و الکل داده‌اند، کمتر از یک ساعتی است که محموله به داروخانه رسیده، اما در این مدت ژل‌های ضدعفونی و ماسک‌های جراحی تمام شده‌ است. دکتر داروساز می‌گوید که ژل‌های ضدعفونی چون از شرکت مشخصی فروخته می‌شوند، فعلا افزایش قیمت نداشته‌اند، اما الکل و ماسک در هر دو نوبت سفارش اختلاف قیمت سه هزارتومانی روی هر عدد داشته‌اند. کسب و کارهای اینترنتی نیز از این بازار عقب نمانده‌اند. ماسک تنفسی، ماسک‌های تنفسی نخی قابل شست‌وشو، بسته‌های دوازده عددی، ماسک‌های تنفسی سوپاپ‌دار، ماسک‌های جراحی در بسته‌های 50 عددی، هر ماسکی که در فروشگاه‌های اینترنتی، با برچسب «ماسک تنفسی» به فروش گذاشته باشد، قیمتی معادل صفر تومان دارد، قیمتی که هم خبر از اتمام موجودی می‌دهد و هم از افزایش قیمت احتمالی آینده. نگاهی به وب‌سایت‌های رسمی مراکز تولید و پخش ماسک نیز نشان می‌دهد که یا سایت‌های این مراکز در حال به‌روزرسانی است یا موجودی ماسک در این مراکز نیز «صفر» عنوان شده است. با اینکه پیش از این سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از آمادگی این سازمان برای این رسیدگی به گرانفروشی ماسک و دستکش یک‌بار مصرف در پی شیوع ویروس کرونا خبر داده بود، اما تاکنون جز پلمب دو داروخانه در اردیبل، خبر دیگری مبنی بر مقابله با گران‌فروشی منتشر نشده است، شرکت‌های سازنده و توزیع‌کننده ماسک در حال ماهی‌ گرفتن از گل‌آلودی و نگرانی مردم هستند و در این میان، افزایش و نایاب شدن اقلام بهداشتی به وحشت مردم دامن می‌زند.