۰ نفر

معاون کل وزارت بهداشت خبر داد:

اعطای اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۴۴
کد خبر: 419068
اعطای اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت

معاون کل وزارت بهداشت بااشاره به جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه اختیار ویژه‌ای به وزارت بهداشت اعطا شد و اگر لازم باشد شهری را به علت شیوع بیماری کروناویروس تعطیل کنیم، اعلام خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی ضمن تشکر از زحمات ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم و کل جامعه پزشکی که در خط مقدم مقابله با کروناویروس قرار دارند، گفت: یک پزشک که استاد دانشگاه نیز هست و از اراک به قم آمده بود به این بیماری مبتلا شد که خوشبختانه اکنون اوضاعش رو به بهبود می‌رود. همچنین پزشک دیگری در استان گیلان به این بیماری مبتلا شده بود. این به آن معناست که تمام جامعه پزشکی و بیمارستانی در معرض خطر هستند.

وی افزود: به طور مثال اکنون بیمارستان کامکار قم و تمام پرسنلش در قرنطینه هستند به صورتی که حتی به منزل نیز نمی‌روند و در مجموعه‌ای که کنار بیمارستان برایشان تعبیر شده است، استراحت می‌کنند. این موضوع حکایت از فداکاری جامعه درمان و پزشکی کشور دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کروناویروس جدید بیماری‌ای است که تاکنون وجود نداشته، خاطرنشان کرد: به همین دلیل رفتار ویروس طی زمان دچار تغییراتی می‌شود. اکنون علائمی که در بیماران کشورمان مشاهده کردیم دستورالعملی بر مبنای آن به تمام استان‌ها ابلاغ شده است. این دستورالعمل برای مردم و کادر پزشکی و پرستاری به تفکیک تعریف شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که ۸۰ الی ۹۲ درصد مبتلایان به کروناویروس نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اظهار کرد: این افراد مانند کسانی که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند می‌توانند دوره بیماری خود را به صورت عادی سپری کنند. کادر درمانی کشور ما در فصل پاییز و زمستان که در اوج دوره آنفلوآنزای اچ وان ان وان قرار گرفته و با وجود ابتلای ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر به این آنفلوآنزا توانستیم آن را به خوبی کنترل کنیم.

حریرچی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور مجهز به حس تشخیص کروناویروس جدید نیست، تصریح کرد: در سطح استان تهران سه آزمایشگاه ویژه و همچنین در سایر کلانشهرها آزمایشگاه‌هایی مجهز برای حس تشخیص کرونا ویروس جدید داریم و دیگر لازم نیست تمامی تست‌ها از سراسر کشور به پایتخت ارسال شود.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون کمبودی برای کیت تشخیص بیماری نداریم و بیش از چند هزار کیت تشخیصی از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار ما قرار گرفته است. البته از آنجایی که این بیماری جدید است دارویی مخصوص به خود ندارد و ما نیز همان دارویی که برای درمان بیمارانی که علائم مشابه را کروناویروس داشتند برای درمان این بیماران جدید استفاده می‌کنیم. البته قرار است ترکیب دارویی جدیدی نیز برای درمان بیماری به زودی وارد بازار شود.

وی در ادامه سخنان خود به تجهیز دو هزار تخت بیمارستانی در دانشگاه‌ها و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: این تخت‌ها برای شرایط اضطراب تجهیز شده‌اند که البته فکر نمی‌کنیم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بخواهیم از این تخت‌ها استفاده کنیم.

حریرچی اظهار کرد: شیوع این بیماری در کودکان با سن کمتر از چهار سال بسیار کم است و حتی کودک کمترل از ۸ الی ۱۰ سال نداشتیم که قابل بستری باشد. به همین دلیل مردم نباید نسبت به این بیماری حرف بیهوده داشته باشند. آنها باید بدانند که با رعایت بهداشت فردی می‌توانند جلوی زنجیره انتقال بیماری را بگیرند. به هیچ عنوان قرار نیست تمام مبتلایان به کروناویروس جدید جان خود را از دست بدهند. موارد فوت بیماری حدود یک الی سه درصد است که اکثر آنها نیز با کهولت سن و بیماری زمینه‌ای روبه‌رو بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا ویروس در کشور چین توانسته‌اند دو دهم نفر را مبتلا کنند، گفت: بیماری‌زایی این ویروس به مراتب آنفلوآنزای اچ وان ان وان کمتر است. ما طی پوششی به نام کرونا را شکست می‌دهیم به مردم تاکید می‌کنیم دلیلی برای ترس از بیماری وجود ندارد و مردم تمام سوالات خود را از طریق سایت وزارت بهداشت و یا سامانه تلفنی ۱۹۰ با کارشناسان ما مطرح کرده و جواب خود را بگیرند فلذا خواهشمندیم اطلاعات بیماری را از مجاری قابل اعتماد مانند صداوسیما دریافت کنند.