۰ نفر

قیمت ماسک در بازار چقدر است؟

۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبر: 418654
قیمت ماسک در بازار چقدر است؟

یک روی سکه از یک سو کمبود ماسک در داروخانه‌ها و روی دیگر سکه نصب اطلاعیه موجود بودن ماسک در برخی فروشگاه‌های بی‌ربط است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، حالا ماسک،ژل ضدعفونی کننده و حتی دستمال مرطوب به کالای اول بازار ایران تبدیل شده‌اند. یک بررسی ساده نشان می‌دهد اقبال به فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید ماسک طی روزهای اخیر تا چه میزان بالا رفته است. سایت‌هایی چون دیوار و شیپور و ... پر است از آگهی فروش ماسک  در انواع مختلف با " قیمت‌های توافقی " و البته سایت‌های اینترنتی فروش کالا چون دی جی کالا نیز "ناموجود بودن" این کالا را اعلام کرده‌اند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی سقف قیمت ماسک برای مصرف کننده را ۴۱۰۰ تومان اعلام کرده است و با اشاره بر اینکه تولیدکنندگان داخلی روزانه یک و نیم میلیون ماسک تولید می‌کنند بر تامین نیاز داخلی تاکید کرده است اما داستان در بازار به گونه ای دیگر رقم می خورد.

 ماسک‌های ساده حتی تا قیمت ۱۵ هزار تومان فروخته می شود و بسیار از داروخانه‌ها تاکید دارند موجودی ماسکشان تمام شده و فردا ماسک جدید برای عرضه خواهند آورد.

 پول درآوردن از ترس مردم

 دلالی حالا مدتهاست به بحران اقتصاد ایران تبدیل شده است. هر زمان که فضا در بازاری مساعد باشد، عده‌ای حاضرند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، چه صف گوشت دولتی باشد، چه صف خرید پوشک و ماکارونی؛ روزهایی بود دلالان تنها بازار ارز و طلا و سکه را رصد می کردند و گاه گاهی حمله به بازار مسکن و خودرو در دستورکار قرار می‌گرفت اما بی اخلاقی امروز به تمامی بازارها تسری یافته حتی بازار کالایی غیر ضروری مانند رب گوجه فرنگی یا ضروری در مواقع خاص مانند ماسک.

در حالی برخی تلاش دارند از ترس مردم از ویروس کرونا پول در بیاورند که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکید کرده تا کنون ابتلای ۵ ایرانی به این ویروس تایید شده است.

 جوسازی در خصوص میزان ابتلا به کرونا در فضای مجازی و انتشار " فیک نیوزها" از یک سو و داغ کردن بازار "ماسک" برای بهره گیری از موقعیت ایجاد شده از سوی دیگر سبب شده است بازار خرید و فروش ماسک در موقعیتی عجیب قرار گیرد. موقعیتی که بیش از پیش نشان می دهد تهی شدن فرهنگ تجارت از اخلاق تا چه میزان می تواند امنیت روانی شهروندان را در معرض خطر قرار دهد.  

قیمت ماسک

قیمت ماسک در سطح شهر چقدر است؟

قیمت ماسک‌های ساده‌ای که پیش از این بین ۳ تا ۵ هزار تومان در بسته های یک تا سه عددی به فروش می‌رسید حالا به ۱۵ تا بیست هزار تومان در اغلب مناطق تهران رسیده است. گزارش‌های منتشره نشان می دهد ارسال مقادیر مورد نیاز ماسک به قم از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفته است.

در عین حال ماسک های فیلتر دار بسته به نوع ماسک به قیمت هایی بین ۱۲ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می شود. برخی سودجویان نیز در این میان با انتشار آگهی‌های "فیک" در صدند امنیت روانی افکار عمومی را نشانه بگیرند و فضا را ملتهب نمایند از این رو با انتشار آگهی‌هایی مبنی بر فروش ماسک فیلتردار به قیمت صد هزار تومان، زمینه را برای دست به دست شدن تصویر این آگهی ر فراهم آورده‌اند. به گفته یک متصدی داروخانه ماسک‌های فیلترداری که پیش از این، حتی پس از اعلام شیوع کرونا در چین به قیمت ۶ هزار تومان رسیده بود، در حال حاضر به قیمت ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. وی دلیل این اتفاق را افزایش قابل توجه قیمت‌ها در عمده فروشی‌ها از یک سو و امتناع بسیاری از عمده‌فروشان از عرضه کالایشان می‌داند.

آنچه در این میان اما کمی عجیب است عبارت "قیمت توافقی" بر پای بسیاری از آگهی‌ها در شبکه های اجتماعی برای کالایی است که درست تا چند روز پیش قیمت مشخص و قطعی داشته است.

 ژل ضدعفونی دست نایاب شد

 از سوی دیگر ژل‌های شستشوی دست که پیش‌تر به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شد حالا در صورت موجود بودن به ۱۵ الی بیست هزار تومان رسیده است. دستمال مرطوب کالای دیگری است که داروخانه‌ها از افزایش قیمت ان خبر می‌دهند و می‌گویند دستمال‌فروشی‌ها مواجهند.