۰ نفر

آزادراه تهران– شمال ۱۰اسفندماه به‌طور رسمی افتتاح می‌شود

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۱۸
کد خبر: 417427
آزادراه تهران– شمال ۱۰اسفندماه به‌طور رسمی افتتاح می‌شود

تهران- ایرنا- قطعه یک آزادراه تهران- شمال ۱۰اسفندماه با حضور رییس‌جمهوری به طور رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آزادراه تهران- شمال روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته زیر عبور آزمایشی رفت تا هم ثبت پلاک‌های خودروهایی که طی این دو روز از آزادراه عبور کردند آزمایش شود و هم این منطقه یکبار قبل از بهره برداری رسمی برای رفع نواقص احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

قطعه‌ای که به زودی مورد افتتاح رسمی قرار می‌گیرد از بزرگراه همت پس از تقاطع آزادگان آغاز می‌شود و در مسیر ۳۲ کیلومتری تا سه‌راهی شهرستانک در جاده قدیم کندوان ادامه دارد. مسافران شمال سپس وارد جاده قدیم کندوان می‌شوند و در منطقه مرزن‌آباد به منطقه چهار آزادراه تهران – شمال می‌رسند و برای ادامه سفر به شمال از این قطعه که سال‌ها پیش افتتاح شده است استفاده می‌کنند.

پرداخت عوارض در آزادراه تهران – شمال الکترونیکی انجام می شود اما هنوز رقم نهایی آن مشخص نیست.

از ماه‌های گذشته رقم ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان برای عوارضی آزادراه از منابع غیررسمی اعلام شده بود که درنهایت مشخص شد نرخ عوارض آزادراه کمتر از ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

نکته‌ای که تاکنون در خصوص پرداخت عوارض این آزادراه قطعی شده، شناور بودن آن است؛ بدین معنی که بسته به ساعت و روز عبور، خودروها مشمول پرداخت عوارض بیشتری از نرخ پایه خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود که در هر شبانه روز حدود ۱۲ هزار تردد در این آزاد راه انجام شده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵ درصد مردم از آن استفاده مستمر داشته باشند و ۲۰ درصد نیز به شکل عبوری از آن استفاده کنند؛ به همین دلیل تصمیم بر شناور بودن نرخ عوارضی این آزادراه است.

قطعه یک آزادراه تهران - شمال ترکیبی از پل، تونل و دیوارهای حایل به طول ۲۸ کیلومتر است و طولانی ترین تونل این قطعه به نام تونل «تالون» در این منطقه واقع شده است که ۵ کیلومتر طول دارد.

افتتاح منطقه یک این آزادراه تاثیر بسزایی در کاهش طول مسافرت به شمال کشور دارد و فاصله تهران تا چالوس را ۶۲ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند که معادل کاهش ۱.۵ تا ۲ ساعت زمان سفر است.

تا سال ١٣٩٣منطقه یک آزادراه حدود ۱۷ درصد رشد داشت اما با تلاش دولت تدبیر و امید این پروژه بعد از ۲۴ سالی که از زمان کلنگ زنی آن می‌گذرد تا دو هفته دیگر زیر بار عبور می‌رود.