۰ نفر

استقبال لایحه بودجه از افزایش کودکان کار!

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 417288
استقبال لایحه بودجه از افزایش کودکان کار!

در لایحه بودجه 99 اعتبار سامان دهی کودکان کار 17 درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، حتما شما هم تاکنون با کودکانی مواجه شده اید که به جای کودکی کردن،  مجبور به کار هستند، آن هم برای تامین مخارج خانواده یا زیر نظر باندهای سوء استفاده از کودکان! کودکانی که نیازمند سامان دهی هستند، اما بودجه درنظر گرفته شده برای این موضوع طی سال آینده حدود 17 درصد کاهش یافته است.

 کودک کار کیست؟

 طبق ماده 79 قانون کار، افراد کمتر از 15 سال، کودک شمرده می‌شوند و به کار گرفتن آن ها ممنوع است. هرچند این تعریف، با تعاریفی که از بلوغ و رشد در قوانین دیگر ارائه می‌شود، تطبیق چندانی ندارد، اما از آن‌جا که موضوع ما به مقوله کودکان کار مربوط می‌شود، می‌توان آن را به عنوان معیار در نظر گرفت. در گذشته، عنوان کودکان کار، به اطفالی اطلاق می‌شد که در کارخانه‌ها به کار گرفته می‌شدند اما امروزه، عنوان کودکان کار مخصوص اطفالی است که به واسطه اشتغال به یک فعالیت، در محیطی نامناسب قرار می‌گیرند و از تحصیل و تربیت صحیح محروم می‌شوند. این کودکان را اغلب با مزد ناچیز به کار می‌گمارند و دستمزدشان نیز به والدین یا قیم قانونی و شاید غیرقانونی! آن ها پرداخت می‌شود.البته کودکان کار متفاوت از کودکان خیابانی هستند؛ کودکانی که در طول روز سرچهارراه در حال انجام مشاغل کاذبی همچون تمیز کردن شیشه خودروها، فروش آدامس، دستمال کاغذی و ... هستند، جزو کودکان خیابانی محسوب می شوند.

تکلیف کاهش 25 درصدی کودکان کار

این گزارش می افزاید: بر اساس ماده 80 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، برای سامان دهی کودکان کار با اقدام سازمان بهزیستی و همکاری دیگر دستگاه ها تا پایان اجرای قانون برنامه، جمعیت کودکان کار باید حداقل 25 درصد کاهش یابد. با این حساب به صورت میانگین باید سالانه 5 درصد از جمعیت کودکان کار کاسته شود، اما با این که در ماه های پایانی سال سوم برنامه ششم توسعه قرار داریم، متاسفانه این آمار در حال افزایش است و از آن سو، بودجه پیش بینی شده برای آن در لایحه بودجه سال 99 کشور نیز در حال کاهش است!

کاهش بودجه!

آن گونه که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است، در لایحه بودجه سال 99 کل کشور، در حوزه کودکان و برنامه حمایت از کودکان آسیب پذیر مانند کودکان کار، خیابانی و بی سرپرست مبلغ هشت هزار و 531 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که در مقایسه با اعتبار مصوب آن در قانون بودجه سال 98، حدود 16.8 درصد کاهش داشته است.

آمار کودکان کار 

 مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خرداد ماه امسال گزارشی منتشر کرد که در آن از وجود 499 هزار کودک کار از بین 9 میلیون کودک 10 تا 17 ساله در بررسی‌های انجام گرفته در سال 96 خبر داد. البته این آمار تا سه میلیون کودک نیز برآورد شده است.رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز با اشاره به کاهش حدود 17 درصدی بودجه کودکان کار و خیابانی در لایحه بودجه 99، به ایسنا گفت: کمک هزینه نگهداری کودکان کار و خیابانی نیز حدود ١٨ درصد کاهش یافته است.سید حسن موسوی چلک افزود: یکی از موضوعات مهم در خصوص کودکان بی‌سرپرست، «بیمه آتیه» است تا این کودکان در بزرگ سالی به حاکمیت وابستگی نداشته باشند، این درحالی است که بودجه مذکور نیز در بودجه سال آینده حدود ١١ درصد کاهش یافته است.وی با بیان این که در حوزه رشد خدمات حمایتی کودکان و نوجوانان نیز شاهد حدود 6.9 درصد رشد منفی هستیم، ادامه داد: در حوزه درمان و نگهداری از کودکان مجهول الهویه تقریبا 10.5 درصد رشد منفی داشته‌ایم.وی اظهار کرد: در حوزه سوءتغذیه کودکان نیز در کمیته امداد 99.9  درصد رشد منفی داریم. همچنین در خصوص نگهداری دانش‌آموزان در خوابگاه در کمیته امداد 24.5  درصد رشد منفی پیش بینی شده است.