۰ نفر

ژئوپارک قشم برای دومین بار کارت قرمز می‌گیرد؟

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 412737
ژئوپارک قشم برای دومین بار کارت قرمز می‌گیرد؟

پرورش دهندگان میگو در قشم به کمین طولانی‌ترین غار نمکی جهان نشستند تا تنها ژئوپارک خاورمیانه را از لیست شبکه‌های جهانی ژئوپارک‌ها خارج کنند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سایت پرورش میگو آن‌طور که فعالان حوزه محیط زیست بزرگترین جزیره خلیج فارس می‌گویند در وسعتی 1200 کیلومتری و درحریم درجه یک غار نمکی ساخته می‌شود! این ساخت وساز بی‌شک به تخریب این غار نمکی منجر می‌شود. «علیرضا امیرکاظمی» مدیر ژئوپارک جهانی قشم و سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم این واگذاری را جدی‌ترین عامل خروج ژئوپارک قشم از فهرست جهانی یونسکو می‌داند. براساس اطلاعات رسیده این سایت بدون مجوز و رضایت ژئوپارک قشم به سرمایه‌گذار خصوصی واگذار شده و تلاش‌های منطقه آزاد هم برای صیانت از این اثر ملی و جهانی تاکنون بی‌نتیجه مانده است. فعالان حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست سرمایه‌گذار این طرح را یک فرد ذی نفوذ می‌دانند و می‌گویند:«او توسط یکی از مسئولان در مرکز کشور حمایت می‌شود.» حساب و کتاب‌های این فعالان نشان می‌دهد که ایجاد سایت پرورش میگو در نهایت می‌تواند به شغل‌آوری برای 30 نفر منجر شود. آنها  می‌گویند: «اگر همین سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری پایدار انجام شود 300 نفر از محلی‌ها را صاحب شغل می‌کند.»

«کیمیا سادات عجائبی» محقق در زمینه ژئوتوریسم و مدرس دانشگاه منطقه هم  غار نمکی قشم را یک سایت 500 میلیون ساله می‌داند. او می‌گوید: «براساس قوانین ملی و بین‌المللی نباید هیچ فعالیتی در حریم غار نمکی قشم انجام بگیرد.» شواهد نشان می‌دهد ساخت سایت پرورش میگو در حریم درجه یک غار نمکی همچون بندر توریستی مقام بدون مخالفت دستگاه‌های درگیر از جمله محیط زیست و منابع طبیعی انجام گرفته است. برای تخریب ساحل بندر مقام هم 13 دستگاه مرتبط مجوز صادر کرده بودند که با اعتراض فعالان و رسانه‌ها، ساخت و ساز متوقف شد! به گفته عجائبی این غار از نمک ساخته شده و آب می‌تواند به تغییر در آن ایجاد شود. او این تغییر را بهانه خوبی برای یونسکویی‌ها می‌داند که رأی به خروج ژئوپارک قشم از لیست جهانی بدهند. ژئوپارک قشم اولین بار درسال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شد اما در سال ۱۳۹۱به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد.واگذاری اراضی که بیشتر با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را بار دیگر درمعرض تهدید قرار داده است. عجائبی می‌گوید: «این غار طولانی‌ترین غار جهان است اما این موضوع برای تصمیم گیران هیچ اهمیتی ندارد.» به اعتقاد عجائبی غار نمکی قشم می‌تواند به یک منبع پایدار درآمد برای جوامع محلی تبدیل شود. او از نارضایتی اهالی دو روستای اطراف سایت پرورش میگو خبر می‌دهد و می‌گوید: «سایت‌های پرورش میگو بوی بدی تولید می‌کنند. از سوی دیگر فاضلاب آنها هم به یک مشکل زیست محیطی جدید تبدیل می‌شود.» به گفته او همین دو مسأله دلنگرانی اهالی این دو روستا را در پی داشته است.

او به تب داغ پرورش ماهی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این تب هم بعد از مدتی می‌خوابد، سرمایه‌گذار هم سودش را برمی دارد و می‌رود اما مشکلات زیست محیطی آن برای منطقه به جا می‌ماند.» عجائبی معتقد است از راه توریسم پایدار به اندازه کافی می‌شود از این منطقه درآمدزایی کرد و نیازی به تخریب یکی از میراث‌های طبیعی بشریت نیست.

 استانداری هرمزگان درحالی به واگذاری وسعت زیادی از حریم غار نمکی برای پرورش میگو موافق کرده است که در سال‌های پیش، بهترین سواحل (زیستگاه میگو) قشم قربانی تجاری‌سازی و بلندمرتبه‌سازی شده اند. ساحل درگهان قشم یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های میگو و ماهی بود. مردم بومی در مقابل آن ساخت و ساز ایستادند اما در نهایت مسئولان وقت منطقه آزاد، بی‌توجه به اعتراض اهالی درگهان، ساحل آن را فدای تجاری‌سازی کردند!