۰ نفر

جهان در شوک ترور «سردار»

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 406897
جهان در شوک ترور «سردار»

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری تاجرمآب کاخ سفید، در ادامه پارادوکس‎های رفتاری‎اش در سه سالی که از ریاست ‎جمهوری او در امریکا می‎گذرد، عصر پنجشنبه تنها دو روز پس از آنکه شاخه زیتونی را به جهانیان نشان داد و مدعی شد خواهان صلح با ایران است، دستور ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و «ابومهدی المهندس» را صادر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  اقدامی که اکنون امریکا خود بیش از همه نگران تبعات آن است و با به صدا درآوردن زنگ هشدار، از شهروندان خود در عراق خواسته هرچه سریع‎تر خاک این کشور را ترک کنند.

«دونالد ترامپ» در صدور فرمان حمله تروریستی بامداد جمعه، با نادیده گرفتن قوانین بین‎المللی که استفاده از پهپادها و چنین تجهیزاتی برای ترور هدفمند را غیرقانونی می‎داند و همچنین حق حاکمیت عراق، تلاش کرد به مقاصد انتخاباتی خود برای انتخابات 2020 امریکا دست یابد. در حمله تروریستی بامداد جمعه، نه تنها عالی‌ترین فرمانده نظامی ایران ترور و باعث شد زنگ هشدار در منطقه به صدا درآید که عالی‌ترین فرمانده حشد‎الشعبی عراق نیز ترور شد. «ابومهدی المهندس»، جانشین فرمانده حشد الشعبی عراق بود. گروهی نظامی که بیش از یک سال است تبدیل به یکی از زیرمجموعه‎های ارتش عراق شده و وی نیز طبیعتاً یکی از فرماندهان ارتش عراق محسوب می‎شد و ترور او بی هیچ تردیدی، ترور یکی از شخصیت‎های نظامی ارتش عراق محسوب می‎شود. این در حالی است که خبرها حاکی است، فرماندهان الحشد الشعبی و گروه های مقاومت، «هادی العامری» رئیس سازمان بدر را به عنوان جانشین «ابومهدی المهندس» پیشنهاد کرده اند.

به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، در پی ترور «قاسم سلیمانی» در فرودگاه بین‎المللی بغداد توسط بالگردها و پهپادهای امریکایی، نگرانی بر سیاستمداران امریکایی و اسرائیلی حکمفرما شد. در پی این حمله تروریستی، وزارت امور خارجه امریکا که پیش‌تر کارکنان سفارت امریکا در عراق را از این کشور خارج کرده بود، با صدور بیانیه‎ای از شهروندان خود که در عراق به سر می‎برند، خواست هرچه  زودتر خاک این کشور را ترک کنند. الجزیره خبر داد، شماری از کارکنان امریکایی شرکت های نفتی عراق این کشور را ترک کردند. حمله تروریستی در فرودگاه بغداد، نگرانی سران صهیونیست را نیز به دنبال داشت. در حالی که «رویترز» در گزارشی اعلام کرد، «بنیامین نتانیاهو» سفر خود به یونان را نیمه کاره رها کرد و به سرزمین‎های اشغالی بازگشت تا بتواند از نزدیک تبعات این ترور را بررسی کند، رادیو رژیم صهیونیستی نیز خبر داد ارتش این رژیم در آماده‌باش کامل قرار گرفته و قرار است نشست فوق‎العاده‎ای برگزار کند.

‌واکنش‎ها در عراق

هر چند «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا مدعی شده بود پیش از حمله با چین و روسیه و آلمان موضوع حمله را در میان گذاشته و از همین رو این حمله را کاملاً قانونی قلمداد کرده‎ بود. اما در داخل عراق، واکنش‎ها به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس حاکی از نارضایتی مقامات سیاسی عراق نسبت به سیاست‎های امریکا در این کشور و نقض حاکمیت عراق بود. در همین حال نیروهای امنیتی عراق نیز تدابیر شدیدی را در پایتخت این کشور بویژه در منطقه سبز بغداد و نزدیکی سفارت امریکا اتخاذ کرده بودند. یک مقام امریکایی نیز اعلام کرد، ۷۵۰ سرباز به سفارت امریکا در بغداد برای تأمین امنیت آن اعزام شدند. همزمان شبکه عربی ۲۱ از نشست فوق‎العاده نیروهای حشد الشعبی با هدف بررسی اقدام متقابل برای پاسخگویی به این حمله خبر داد. پارلمان عراق هم خبر داد امروز شنبه جلسه‌ای را برای بررسی تحولات اخیر و نهایی کردن موضوع ادامه حضور نیروهای امریکایی در خاک عراق برگزار می‌کند. واکنش مقامات عراقی به حمله بامداد جمعه هم بسیار بود. ‌ «آیت‎الله علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه‎ای آنچه را در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داد تجاوزی بی رحمانه دانسته و تأکید کرده ‎است: «ترور ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی است.» «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق نیز در واکنش به حمله امریکا به کاروان حشد الشعبی خواهان نشست فوق‌العاده پارلمان شد و تأکید کرد: «ما با شدیدترین عبارات این اقدام امریکا را محکوم می‌کنیم. ترور شخصیت‌های عراقی و شخصیت‌هایی از کشورهای دوست در خاک عراق نقض آشکار حاکمیت این کشور است.» برهم صالح، رئیس جمهوری عراق هم با ابراز ناراحتی و تألم از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی که نقشی محوری در مبارزه با داعش و تروریسم داشتند، تأکید کرد: «دور نگاه داشتن عراق از بلا و مصیبت و درگیری‌های مسلحانه که 4 دهه گریبانگیرش بود، مسئولیتی خطیر برعهده ما است.» نوری المالکی، نخست وزیر اسبق و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق هم از دولت کشورش خواست که تدابیر لازم برای ممانعت از تکرار جنایت‌های امریکایی اتخاذ کند.

«عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در پیامی درباره پیامدهای نقض حاکمیت عراق هشدار داد و از دولت این کشور خواست در این خصوص موضعگیری کند. «قیس خزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز گفت: بهای خون شهید سردار قاسم سلیمانی نابودی امریکا و اسرائیل است. «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق هم با محکوم کردن این حمله به همه گروه‌های وابسته به جریان صدر بویژه «جیش المهدی» و گردان‌های «الیوم الموعود» دستور آماده‌باش کامل داد. «شیخ اکرم الکعبی»، دبیرکل جنبش النجباء عراق در پیامی تأکید کرد: امریکا از حماقت خود در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پشیمان خواهد شد.

‌واکنش‌های امریکایی

حمله تروریستی امریکا در فرودگاه بغداد، در امریکا نیز با واکنش‎های متعدد سیاستمداران امریکایی، بویژه منتقدان ترامپ روبه‎رو شد.

«جو بایدن»، رقیب انتخاباتی «دونالد ترامپ» اقدام تروریستی رئیس ‎جمهوری امریکا را به انداختن دینامیت در قوطی کبریت تشبیه کرد و گفت: «ایران قطعاً به این اقدام واکنش نشان می‎دهد که در این صورت ممکن است، در آستانه جنگ جهانی سوم باشیم.» «نانسی پلوسی»، رهبر مجلس نمایندگان امریکا هم اشاره کرد ترامپ با این تصمیم دچار حماقت شد. «ترامپ» خود نیز بعد از چند ساعت  با به نمایش گذاشتن پرچم امریکا در توئیترش، در توئیتی مدعی شد: «ایران هرگز در هیچ جنگی پیروز نشده‎ است. همان طور که هرگز هیچ مذاکره‎ای را نباخته است.» این در حالی است که به نظر می‎رسد رئیس ‎جمهوری امریکا توئیت جنجالی چند ماه قبل خود را که حاوی همین عبارات بود، فراموش کرده است.

اقدام تروریستی «دونالد ترامپ» که وضعیت خاورمیانه را پیچیده‎تر از هر زمانی ساخته است، همچنین باعث شده، کشورهای متحد امریکا در جهان که به درخواست واشنگتن در قالب نیروهای ائتلاف، نظامیان خود را به منطقه گسیل کردند، خواهان خروج نظامیان خود از خاورمیانه شوند. استرالیا و آلمان دو کشوری بودند که دیروز با چنین خواسته‎هایی از سوی سیاستمداران و قانونگذاران خود روبه‎رو شدند. در همین حال «اسکای نیوز» نیز از افزایش تدابیر امنیتی در پایگاه‌های انگلیس در سراسر خاورمیانه خبر داد.‌