۰ نفر

تازیانه سرما در چادرهای منفی صفر

۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 401971
تازیانه سرما در چادرهای منفی صفر

17 آبان‌ماه امسال بود که زلزله 5.9 ریشتری حوالی شهر تَرک در شهرستان میانه و سراب را لرزاند و باعث مرگ پنج نفر و مصدومیت بیش از 500 نفر و بی‌خانمانی هزاران نفر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بیش از یک ماه از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد و در شرایطی که سرمای زیر صفر در این مناطق وجود دارد، هزاران نفر در چادر زندگی سختی را پشت سر می‌گذارند. روز گذشته نماینده میانه در مجلس از روند کند بازسازی در مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان شرقی انتقاد کرد و گفت: در سرمای زیر صفر چادر برای زندگی مردم مناسب نیست و باید سریع‌تر خانه‌های پیش‌ساخته برای آنها آماده کنند. فردین فرمند همچنین خاطرنشان کرد: مسئولان گفتند، طی چند ماه این منطقه را بازسازی می‌کنند، من همان موقع هم به آقای جهانگیری گفتم این منطقه مانند کرمانشاه و بم نیست، ما در این مناطق با چله زمستان مواجه هستیم، در حال حاضر در برخی از روستاها نزدیک به یک متر برف باریده است و ماشین‌ها امکان تردد ندارند. وی با بیان اینکه چادر در این منطقه پاسخگوی سرما نیست و مردم یخ می‌زنند، ادامه داد: باید سریعا برای‌ مردم خانه‌های پیش‌ساخته تهیه کنیم. بخاری برقی در این منطقه به هیچ‌وجه پاسخگو نیست، چراکه سیستم برق روستا برای این حجم از بخاری برقی در نظر گرفته نشده است، اما می‌بینیم که بین مردم بخاری برقی توزیع می‌شود. از سوی دیگر اگرچه اکثر روستاها در این منطقه از نعمت گاز برخوردار هستند، اما نمی‌توانیم برای خانه‌های موقت گازرسانی داشته باشیم. این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه مسئولان می‌گویند، در این منطقه همه چیز امن و امان است و کسی در چادر هم زندگی نمی‌کند، گفت: صحبت‌های مسئولان، باعث شده کمک‌های مردمی کاهش پیدا کند، در حالی که در حال حاضر مردم به شدت رنج می‌برند. در روستای ورنکش، اکثر مردم در تهران ساکن هستند و این افراد خانه‌های مقاومی در روستا داشتند که می‌توانند مابقی مردم روستا را تا زمانی که دوره سرما برطرف شود، در خانه‌هایشان نگهداری کرده و به آنها پناه دهند، اما در روستای صومعه علیا که از روستای ورنکش نیز وسعت بیشتری دارد، 350 منزل تخریبی ارزیابی شده است و بزرگترین مشکل روستا این است که دولت برای افرادی که مستاجر هستند، چیزی نمی‌دهد.وی ادامه داد: مستاجران که خانه‌‌هایشان ویران شده، جایی برای اجاره خانه ندارند. این خانواده‌ها کجا باید منزل اجاره کنند؟ افرادی هم که مالک خانه بوده و خانه‌‌هایشان را اجاره داده بودند، از این مناطق کوچ کرده‌‌اند و با این وضعیت دیگر انگیزه‌ای برای بازگشت به این منطقه و بازسازی و نوسازی خانه‌هایشان را ندارند، حالا این مستاجران کجا باید ساکن شوند؟ آیا باید به حاشیه شهرها پناه آورده و حاشیه‌نشین شهرها شوند؟

در برخی روستاها حمام نصب نکرده‌اند

فرمند با تاکید بر اینکه هوا در این مناطق بسیار سرد است، خاطرنشان کرد: لازم است یک گروه ویژه برای بازرسی به منطقه بروند تا بررسی کنند ببینند با سرعت چه کارهایی را می‌توان برای مردم انجام داد. در همین روستای صومعه‌علیا ما به 30 تا 40 کانکس نیاز داریم و باید سریعا با چادرهایی که نصب کرده‌اند، جابه‌جا شود. متاسفانه در مناطقی هم که چادر نصب کرده بودند، یک حمام در نظر گرفته نشده است. الان بیش از یک ماه است که زلزله می‌گذرد یعنی مردم به یک حمام نیاز ندارند؟!وی ادامه داد: روز شنبه هفته گذشته در خصوص وضعیت مناطق زلزله‌زده با مسئولان بنیاد مسکن صحبت کردم و گزارش مفصلی از مناطق برای‌شان ارائه کردیم و آقای مهدیان که مسئول بازسازی در این مناطق هستند نیز قول داده‌اند که خودشان به این مناطق بروند. متاسفانه سرعت بازسازی در این مناطق بسیار کم است. کارهای اداری در این‌جا مسئولان را گرفتار کرده است، از همین رو ماموریت به ماموران در شهرستان محول می‌شود. در شهرستان‌ میانه‌ متاسفانه باندبازی‌هایی سال‌هاست وجود دارد که این باندبازی‌ها باعث شده کار با سرعت پیش نرود.

فروش دام ارزان‌ به دلالان

وی با بیان اینکه متاسفانه در یکی از روستاها روستاییان مجبور شدند، دام‌هایشان را به قیمت بسیار ارزان بفروشند، گفت: در روستای هلنسی روستاییان از آنجا که دیگر مکان و علوفه‌ای برای دام‌هایشان نداشتند، آنها را به قیمت ارزان فروختند و الان خودشان هم جایی برای زندگی ندارند. یک نفر از بخش خصوصی یک پیشنهاد عالی برای روستاییان داشت، اما متاسفانه مسئولان بسیار دیر عمل می‌کنند. این فرد پیشنهاد داده بود که همه دام‌ها را خریداری می‌کند و به دشت مغان می‌برد، روستاییان هم فاکتورها را نگه دارند و تابستان که طویله‌ها درست شد، می‌توانند با همان فاکتور بیایند و دام‌‌هایشان را با همان قیمت از من تحویل بگیرند، اما مسئولان ما نتوانستند این را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و مردم در این روستا به‌دلیل نبود جای مناسب برای دام‌هایشان دام‌ها را به قیمت بسیار اندک به دلالان فروختند. یکی از اهالی روستای گاوینه رود سه گاو خود را به قیمت 25‌میلیون تومان فروخت، در حالی که هر کدام را به همین قیمت خریداری خریداری کرده بود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی مسئولان متاسفانه فقط تمایل دارند، عکس بگیرند و جلوی دوربین ظاهر شوند، اما به مردم گوش نمی‌دهند، مردم مشکل دارند و جواب مشکل را خودشان بلدند در این شرایط راه‌حل‌های محلی بسیار خوب پاسخگو است، برنامه‌ریزی‌هایی که ما در تهران داریم، برای این مناطق پاسخگو نیست.