۰ نفر

زنگ مدرسه بدون لباس فرم

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۴
کد خبر: 383038
زنگ مدرسه بدون لباس فرم

عرضه چند نرخی، کیفیت پایین پارچه و دوخت و تأخیر درتحویل لباس فرم مدارس مشکل ساز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم، الزامی است که در یکی دو دهه اخیر در دستورکار سیاستگذاران نظام آموزشی کشور قرار گرفته است؛ لباس‌‌هایی که هر سال فرم و رنگ آنها تغییر کرده و اولیای دانش‌آموزان را به سفارش برای خرید در ابتدای هر سال تحصیلی ناچار می‌کند. لباس فرم دانش‌آموزان دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی نه‌تنها در مناطق مختلف، بلکه از مدرسه‌ای تا مدرسه‌ دیگر متفاوت است. همچنین با کیفیت دوخت و پارچه متفاوت و نرخ‌های چندگانه عرضه می‌شود. جدا از سهم این لباس‌های فرم در افزایش سبد هزینه خانوارهای دارای دانش‌آموز، قیمت، کیفیت و نحوه دوخت و عرضه آن، زمینه اتلاف وقت و سردرگمی اولیای دانش‌آموزان را فراهم کرده است. گزارش میدانی از 2مرکز سری دوزی لباس فرم مدارس منطقه 5 واقع در شهرک اکباتان بیانگر نارضایتی اولیای دانش‌آموزان از کم و کیف عرضه و خلف وعده این تولیدی‌های طرف قرارداد مدارس برای تحویل لباس فرم فرزندان آنهاست.

تأخیر در تحویل لباس فرم

اگرچه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید در مرداد و شهریور‌ماه امسال، مدیران مدارس نشانی و هزینه تهیه لباس فرم برای مقاطع مختلف ابتدایی و متوسطه را به اولیای دانش‌آموزان ارائه و اولیا نیز نسبت به پرداخت هزینه و سفارش این لباس‌ها اقدام کردند، اما در برخی موارد از تحویل این لباس‌ها طبق سفارش دوخت خبری نیست. این شرایط موجب شده تا این مراکز تولیدی هیچ پاسخ روشنی در مورد زمان تحویل لباس‌ها به والدین ندهند و حتی در برخی موارد به مشتریان اعلام کنند به‌دلیل کمبود پارچه، قادر به تحویل بموقع این لباس‌ها نیستند. غزاله نیکخواه که نیمه مردادماه امسال برای سفارش لباس فرم دانش‌آموز دختر پایه سوم دبستان خود، به تولیدی طرف قرارداد مدرسه، واقع در شهرک اکباتان مراجعه و وجه 185هزار تومانی خرید لباس فرم شامل مانتو، شلوار و 2مقنعه را پرداخت کرده است گفت: تا‌کنون برای تحویل گرفتن لباس فرم مدرسه فرزندم چندین بار به این تولیدی مراجعه کرده‌ام و هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ام. او افزود: با وجود سفارش دوخت، لباس فرم تهیه‌شده از نظر سایز مناسب فرزندم نبود که مقرر شد لباسی با سایز بزرگ‌تر تهیه و ارائه شود، اما تولید‌کننده هربار بهانه‌تازه‌ای آورده و اکنون نیز اعلام می‌کند که زمان تحویل لباس مشخص نیست.

اختلاط رنگ پارچه بی‌کیفیت

 مادر یکی از دانش‌آموزان پایه سوم که قبلا لباس فرم دخترش را از تولیدی مذکور تحویل گرفته و اکنون برای اعتراض به کیفیت دوخت و نوع پارچه به این محل مراجعه کرده‌ گفت: اواخر مرداد‌ماه امسال وجه کامل تهیه لباس فرم را در مدرسه واریز و فیش پرداختی آن را به تولیدی طرف قرارداد تحویل دادم اما 25شهریور لباس فرم را تحویل گرفتم. پرستو صالحی افزود: با وجود دوخت نامناسب برای اطمینان از کیفیت پارچه، تصمیم گرفتم مانتو و شلوار خریداری‌شده را با رعایت همه نکات با آب سرد بشویم که متأسفانه بعد از شست‌وشو رنگ‌های مانتو با یکدیگر مخلوط شد و شلوار آن نیز آب رفت. او تأکید کرد: تولیدکننده از پذیرش کیفیت پایین پارچه خودداری می‌کند و با این شرایط علاوه بر پرداخت هزینه مجدد، نمی‌دانم لباس فرم مدرسه دخترم را از کجا و چگونه تهیه کنم.

سایزبندی و دوخت نامناسب

پدر یکی از دانش‌آموزان دوره اول متوسطه نیز که به تولیدی لباس فرم پسرانه در شهرک اکباتان مراجعه کرده بود،  گفت: مردادماه امسال هنگام ثبت‌نام نشانی محل تهیه لباس فرم فرزندم را از مدرسه دریافت کردم و پس از واریز 200هزار تومان وجه به انتظار آماده شدن پیراهن و شلوار مدرسه ماندم. بعد از چندبار تماس تلفنی و مراجعه سرانجام برای دریافت لباس به محل تولیدی مراجعه کردم که متأسفانه با وجود سفارش، سایز لباس دوخته شده نامناسب و به‌دلیل قواره و دوخت بد اصلا قابل استفاده نبود. محمد اشراق افزود: قرار شد تا نیمه شهریورماه، تولیدی لباس فرمی با سایز و دوخت مناسب برای فرزندم آماده کرده و اطلاع دهند، اما متأسفانه با چندبار پیگیری اکنون نه تولیدی و نه مسئولان مدرسه پاسخگو نیستند.

عرضه چندنرخی روپوش مدارس

  رئیس اتحادیه خیاطان، قیمت روپوش مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم  را ۱۵۲، ۱۶۵ و ۱۷۵هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر مدارس روپوش‌ها را با این قیمت به دانش‌آموزان عرضه کنند، منصفانه عمل کرده‌اند. حبیب طهماسبی، قیمت روپوش مدرسه دخترانه و پسرانه پایه ابتدایی که از پارچه مناسب در دوخت آنها استفاده شده باشد را ۱۳۲ و ۱۵۲هزار تومان اعلام کرد. او افزود: قیمت روپوش دخترانه در مقطع راهنمایی ۱۳۵ و ۱۶۵هزار تومان و در مقطع دبیرستان ۱۴۲ و ۱۷۵هزار تومان است که نسبت به سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است. او افزود: باید مدارس پیش از بستن قرارداد، با اتحادیه خیاطان مشورت و با اطلاع از قیمت‌های واقعی، قرارداد‌ها را  تنظیم کنند.

نبض بازار

گزارش میدانی از 2مرکز سری دوزی لباس فرم مدارس منطقه5 واقع در شهرک اکباتان بیانگر نارضایتی اولیای دانش‌آموزان از کم و کیف عرضه و خلف وعده این تولیدی‌های طرف قرارداد مدارس برای تحویل لباس فرم فرزندان آنهاست

قیمت منصفانه

حبیب طهماسبی، رئیس اتحادیه خیاطان: قیمت روپوش مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم  ۱۵۲، ۱۶۵ و ۱۷۵هزار تومان است و اگر مدارس روپوش‌ها را با این قیمت به دانش‌آموزان عرضه کنند، منصفانه عمل کرده‌اند