۰ نفر

حکم قتل عمد محمدعلی نجفی باطل شد

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 382280
حکم قتل عمد محمدعلی نجفی باطل شد

حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر محکومیت محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به قصاص نفس به‌اتهام قتل همسر دومش، از سوی دیوان‌عالی کشور نقض شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مسعود افرازه وکیل مدافع اولیاء دم مرحوم میترا استاد با اعلام این خبر گفت: تا جایی که اطلاع داریم، شعبه دیوان‌عالی کشور نسبت به حکم صادره، نقص تحقیقات گرفته و حکم را نقض کرده است تا نواقص برطرف شود.

میترا استاد؛ همسر محمد علی نجفی روز هفتم خرداد 98 در منزلش با شلیک چند گلوله به‌قتل رسید.

نجفی که روز حادثه پس از ارتکاب قتل متواری شده بود عصر همان روز پس از بازگشت از قم،‌ با معرفی خود به پلیس آگاهی تهران، ضمن اعتراف به قتل، انگیزه خود از قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

پرونده نجفی پس از تکمیل تحقیقات از سوی دادسرای جنایی به دادگاه ارسال شد و دادگاه پس از سه جلسه محاکمه، نجفی را به‌اتهام قتل عمد به قصاص نفس و به‌اتهام حمل غیرمجاز اسلحه به دو سال حبس محکوم کرد.

نجفی و وکلایش که معتقد بودند نواقصی در روند تحقیقات پرونده وجود دارد و اعتقاد به قتل شبه‌عمد داشتند به حکم صادره اعتراض کردند تا در دیوان‌عالی کشور مورد رسیدگی قرار گیرد.

این در حالی است که مسعود استاد برادر مرحوم میترا استاد روز 23 مرداد از اعلام رضایت اولیای‌دم از قصاص نجفی خبر داده بود.

پیشتر حمیدرضا گودرزی درباره علت اعتراض به حکم به‌رغم گذشت اولیاء دم از قصاص گفته است: اعتراض ما به رأی دادگاه با مسئله رضایت اولیای دم ارتباطی ندارد و این اعتراض مربوط به جنبه عمومی جرم است. قتل یک جنبه عمومی و یک جنبه خصوصی دارد. جنبه خصوصی حق اولیای دم است که خوشبختانه لطف کردند و رضایت دادند و از آنها نیز متشکر هستیم. اگر بخواهیم از بابت جنبه عمومی جرم ورود نکنیم و قتل عمد ثابت شود، بعد از گذشت شاکی و صدور موقوفی تعقیب برای قصاص، طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی از بابت جنبه عمومی جرم قتل عمد برای موکل مجازات حبس صادر می‌شود.

او گفته است: معتقدیم قتل رخ‌داده در این پرونده شبه‌عمد بوده و باید این مسئله را ثابت کنیم و برای ثابت کردن باید اعتراض می‌کردیم. اگر دیوان‌عالی کشور اعتراض ما را بپذیرد، باید حکم را نقض کند تا پرونده به همان شعبه قبلی یا شعبه دیگری ارسال و نواقص مورد نظر ما رفع شود و قضات قانع شوند که قتل، عمدی نبوده و شبه‌عمد است. اگر قانع شوند که قتل، شبه‌عمد است موضوع از ماده 612 قانون مجازات اسلامی خارج و مجازات حبس برای موکل منتفی می‌شود.

نجفی چندی پیش نیز با قرار وثیقه آزاد شد اما یک روز بعد مجدداً قرار وی به بازداشت تبدیل و راهی زندان شد