۰ نفر

روحانی در فرودگاه مهرآباد؛

مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود/ توطئه‌های آمریکا در منطقه باعث نگرانی دنیا است

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۴۳
کد خبر: 380931
مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود/ توطئه‌های آمریکا در منطقه باعث نگرانی دنیا است

رئیس جمهور با بیان اینکه مسایل منطقه و از جمله سوریه و یمن باید توسط کشورهای منطقه و از طریق گفت وگو و مصالحه حل و فصل شود، تاکید کرد: آنچه امروز در این منطقه رخ می‌دهد و بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده، در سایه برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه‌های آمریکا در این منطقه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن روحانی عصر یکشنبه پیش از ترک تهران به مقصد آنکارا برای شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: آمریکایی ها  از عربستان سعودی  و امارات پشتیبانی می‌کنند. آنها اسلحه و اطلاعات را می‌دهند و  بخشی از عملیات جنگی را اداره می کنند و امروز می‌بینیم هر روز عده‌ای بی‌گناه در یمن کشته می‌شوند و ناامنی‌ها در منطقه وجود دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکایی‌ها بجای اینکه خودشان را محکوم و اعتراف کنند که حضور و مداخله ها آنها در سوریه ، یمن و سایر مناطق مشکل‌آفرین است،  هر از گاهی کشورهای منطقه و یا مردم مبارز یمن را متهم می‌کنند.

روحانی اظهارداشت: اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود، راه آن، قطع تجاوز آمریکایی‌ها و مداخله های تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در منطقه است وگرنه شاهد تداوم این ناامنی‌ها خواهیم بود.

رئیس جمهور با اشاره به نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران ، ترکیه و سوریه در آنکارا گفت: این پنجمین اجلاس سران سه کشور در رابطه با مسأله سوریه است. برای هر سه کشور، امنیت منطقه حائز اهمیت است .

روحانی با اشاره به مشکلات 9 ساله مردم سوریه درمواجهه با تروریست ها و حامیان آنان ، افزود: خوشبختانه طی 2 سال و نیم اخیر و آغاز  روند آستانه که این سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند، روند مناسبی در سوریه آغاز شده است و امروز اکثریت قاطع سرزمینی و جمعیت سوریه تحت پرچم و حاکمیت دولت سوریه است اما هنوز بخش‌هایی از سوریه در اشغال دیگران است و یا حضور تروریست‌ها در آن مناطق ادامه دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در منطقه ادلب تروریست‌ها هنوز حضور دارند و ادامه این جنگ با انها در این منطقه ضروری است. در منطقه شرق فرات نیز سوریه با مشکلاتی مواجه است. حضور آمریکایی‌ها، تجاوزگرانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است  و باعث شده همواره این بخش از منطقه سوریه ناآرام بماند.

روحانی گفت : مداخله ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه ، حمایت رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها و حملات این رژیم به مردم و زیرساخت‌های سوریه جزو نگرانی‌های منطقه و این سه کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش بزرگی از مسایل سوریه حل و فصل و بخشی از  مسایل نیز هنوز باقی مانده است، اظهارداشت: مهم‌ترین مسایل باقیمانده، منطقه ادلب و شرق فرات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و همچنین حضور مداخله‌جویانه آمریکا است.

روحانی گفت:  در اجلاس آنکارا علاوه بر موضوع مبارزه با تروریسم و مداخله های خارجی،  مسأله آینده سوریه،بازگشت آوارگان و بازسازی و اصلاح قانون اساسی سوریه و انتخابات سال 2021  از جمله مسایلی هستند که مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

رئیس جمهور تصریح : غیر از مسأله ثبات و امنیت منطقه که  امیدوارم در این اجلاس قدم‌های مؤثری در ارتباط با آن برداشته شود ، امیدوارم سه کشور بتوانند برای کمک به مردم و آینده سوریه توافق کنند. البته همواره تأکید کرده ایم و الان هم تأکید می‌کنیم آینده سوریه متعلق به مردم سوریه است، تصمیم با آنهاست و کشورهای دیگر باید به دولت مشروع و قانونی دمشق و همچنین به مردم عزیز سوریه یاری و کمک کنند.

رئیس جمهور مسأله دوم را روابط با همسایگان عنوان کرد و افزود: روابط نزدیک و صمیمی با همسایگان همواره برای ما مهم بوده و امروز هم برای ما اهمیت دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه آمادگی داریم با همه همسایگان مان روابط برادرانه و دوستانه داشته باشیم ، خاطرنشان کرد: هم روسیه و هم ترکیه همسایه ما هستند و با این دو کشور و با سایر کشورهای همسایه  غیر از یکی الی دو کشور روابط بسیار دوستانه و صمیمی داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدیم حل مشکلات منطقه باید از طریق گفتگو انجام بگیرد، تاکید کرد: در یمن باید از طریق گفت و گوهای یمنی – یمنی باشد و آنها خودشان باید مشکل را حل و فصل کنند و بمباران مردم یمن باید خاتمه پیدا کند.

روحانی با تاکید بر اینکه روابط با همسایگان برای ما مهم است، اظهار داشت: امروز هم برای رفع مشکلات اقتصادی کشورمان بهترین راه‌حل بعد از مقاومت و ایستادگی مردم، روابط اقتصادی نزدیک با همسایگانمان است.

رئیس جمهور افزود: در این سفر هم با آقای پوتین راجع به روابط‌مان با روسیه مذاکره دو جانبه خواهیم داشت و هم با جناب آقای اردوغان راجع به روابط دوجانبه با ترکیه و امیدوارم روابط سه کشور و روابط ایران با همه همسایگان روز به روز به سمت ارتقاء یافته و نزدیک تر شود.

 در این سفر که به دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه و در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه انجام می‌شود، دیدارهای جداگانه‌ای با رؤسای جمهوری فدراسیون روسیه و ترکیه خواهد داشت که در آن مهمترین مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین علاوه بر مذاکرات رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در قالب این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاریهای سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و ارتباطات منطقه ای گفتگو خواهند کرد.