۰ نفر

چرا ازدواج به پیشرفت سردار کمک می‌کند؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۷
کد خبر: 373211
چرا ازدواج به پیشرفت سردار کمک می‌کند؟

مهاجم تیم‌ملی کشورمان که به تازگی در ترکیب تیم باشگاهی‌اش یعنی زنیت روسیه جا افتاده و روزهای درخشانی را سپری می‌کند، در یکی از جدیدترین مصاحبه هایش گفته: «99 درصد امسال ازدواج می‌کنم. البته اگر خانواده عروس جواب بله را بدهند! این تصمیم می‌تواند خیلی به من کمک کند. هم به خودم و هم به فوتبالم. در یک سال اخیر و به عقیده کارشناس‌ها خیلی پیشرفت داشتم و مطمئن باشید اگر ازدواج کنم می‌توانم بیشتر از این‌ها هم اوج بگیرم.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، به همین بهانه و در ادامه این مطلب می‌خواهیم به این سوال که چرا ازدواج باعث هدفمند شدن زندگی می‌شود، پاسخی روان‌شناسانه بدهیم.

   اولین گام برای مسئولیت‌پذیر شدن

ازدواج نوعی رابطه عاطفی و صمیمی است که تعهد در آن وجود دارد. این تعهد جنبه حقوقی نیز پیدا می‌کند و این‌که زن یا مرد تعهد حقوقی به شخص دیگری را امضا می‌کند، اولین گام برای پذیرش مسئولیت در زندگی است. چنین فردی در آینده تلاش خواهد کرد مسئولیت‌های دیگری را نیز بپذیرد.

   رشد و تعالی، نتیجه پاسخگویی به نیازها

متاهل شدن یک روش بسیار کارآمد برای پاسخگویی به مجموعه‌ای از نیازها و تمایلات انسان است که زمینه را برای رشد و تعالی او فراهم می‌کند. قسمتی از این رشد به دلیل تجربه‌هایی است که فرد کسب می‌کند. به عنوان مثال فرایند فرزندآوری و بزرگ کردن آن ها همراه با تجربه‌هایی است که در فرد مهارت‌ها و توانمندی‌هایی ایجاد می‌کند که شاید با خواندن هیچ کتابی نتوان به آن رسید. بر اساس پژوهش‌های روان‌شناسان، ازدواج موفق فواید ذهنی و جسمی زیادی برای خانم‌ها و آقایان دارد. به عنوان مثال برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند افراد متاهل مبتلا به سرطان نسبت به افراد مجرد احتمال بیشتری برای طی کردن دوره بیماری و مقابله با آن داشته‌اند. همچنین برخی فواید روانی ازدواج شامل استرس کمتر برای افراد متاهل است. با وجود این‌که ممکن است ازدواج کردن به خودی خود، استرس‌آور باشد اما باعث می‌شود تا افراد سایر عوامل استرس‌زای زندگی را راحت‌تر تحمل کنند و سعی بیشتری برای رفع عوامل استرس‌زا داشته باشند. سایر عوامل روانی مانند افسردگی و ناامیدی بعد از ازدواج نیز کاهش پیدا می‌کند و افراد امید بیشتری به ادامه زندگی و تلاش مضاعفی برای رسیدن به اهداف خود دارند.

   تمایل متاهل‌ها به رفتارهای هدفمند

همچنین داشتن رابطه زناشویی رضایت‌بخش، باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود از جمله اندروفین، دوپامین و سروتونین که می‌تواند مکمل فعالیت‌های ورزشی باشد و انگیزه افراد را در این فعالیت‌ها افزایش دهد. به طور کلی، رفتارهای هدفمند در افراد متاهل بیشتر است. به همین دلیل افراد ورزشکار وقتی تصمیم به ازدواج می‌گیرند، انگیزه بیشتر و اراده قوی‌تری برای تلاش کردن و موفقیت دارند. این افراد موفقیت ورزشی را راهی در کنار سایر فعالیت‌هایشان در زندگی مشترک می‌بینند.

   پاسخی اصولی به نیازهای عاطفی

ازدواج مسیری را فراهم می‌کند تا افراد به طور منظم به نیازهای مهم عاطفی خود پاسخ دهند و کمتر دچار تنهایی ‌شوند به همین دلیل همواره محیطی امن از نظر هیجانی برای آنان فراهم است همچون آغوش مادر برای یک نوزاد که هنگام آشفتگی‌های روحی و روانی به آن پناه می برد و این خاصیت دنیاست که افراد معمولاً در طول روز با ناراحتی‌ها و استرس‌هایی روبه‌رو می‌شوند که نیاز دارند به طور منظم با شخصی از نظر عاطفی در تماس باشند تا این آشفتگی‌ها را راحت‌تر تحمل کنند.

   فواید قرار گرفتن در خانه با خانواده

مفهوم ازدواج صرفاً به معنای حضور یک شخص در زندگی افراد نیست، بلکه مهم تر از آن، محیطی است که فرد به عنوان آشیانه برای خود فراهم می‌کند تا در کنار همسر و فرزندانش احساس امنیت فیزیکی و عاطفی کند و بتواند نیروی لازم را برای کسب انرژی و رفع خستگی برای شروع یک روز جدید داشته باشد. انسان موجودی اجتماعی است و به همین دلیل تحمل سختی و مشکلات در حضور فرد دیگری که از نظر عاطفی احساس خوبی با او دارد، راحت‌تر است. همچنین در فضایی که امنیت عاطفی باثبات و محکمی دارد، زمینه رشد ویژگی‌های متعالی‌تر انسان از جمله صبر، شکیبایی، همدلی، ازخودگذشتگی و ... بیشتر فراهم می‌شود.