۰ نفر

پایان‌نامه‌نویسی در مخفیگاه

۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۵
کد خبر: 362769
پایان‌نامه‌نویسی در مخفیگاه

پایان‌نامه‌نویس‌ها به کوچه پس‌کوچه‌های انقلاب و ساختمان‌های قدیمی و گم‌وگور خزیده‌اند. بعد از آن‌که مدیران وزارت علوم اعلام کردند که برخورد سفت و سختی با پایان‌نامه‌نویس‌ها می‌کنند، حالا آنها کاروکاسبی‌شان را زیرزمینی کرده‌اند و عناوین شرکت و دفاترشان را به موسسات علمی- پژوهشی تغییر داده‌اند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، بیشتر پایان‌نامه‌نویس‌ها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیکار هستند. دانشگاه‌رفته‌هایی که حالا براساس اعلام وزارت کار چیزی حدود ٤٠درصدشان بیکار هستند و برخی‌هایشان با دستمزدهای کم به استخدام موسسات پژوهشی صوری درآمده‌اند. هر پایان‌نامه آماده در خیابان انقلاب بین ٣ تا ٤‌میلیون تومان قیمت دارد و نرخ‌ها تا ٢٤ یا ٢٥‌میلیون تومان هم می‌رسد، البته درآمد طلایی پایان‌نامه‌نویس‌ها نوشتن مقاله برای مجله‌های ایرانی و خارجی است که گاهی نرخ یک مقاله تا ٣٦‌میلیون تومان می‌رسد و البته در این میان ممکن است مقاله‌تان در مجلات فیک منتشر شود و همه هزینه‌های‌تان را به باد دهد.

پایان‌نامه‌نویس‌ها در کوچه و پس‌کوچه‌ها

دیگر از آن پلاکاردهای بزرگ مقوایی که روی‌شان درشت نوشته شده است: «پایان‌نامه‌» خبری نیست. آنها حالا به کوچه و پس‌کوچه‌ها و دالان‌های تاریک ساختمان‌های قدیمی انقلاب خزیده‌اند. ساختمان‌هایی که معلوم نیست مسکونی هستند یا کاربری تجاری دارند. تنها در یکی- دو ساختمان مطب بسته یا کم‌رفت‌وآمد پزشکان قرار دارد و در طبقات انتهایی دفتر پایان‌نامه‌نویس‌هاست. در نگاه نخست تصور می‌کنی که با یک دفتر اداری کوچک مواجه هستی با یک منشی و چند کارمند پشت کامپیوتر.

عنوان دفتر پایان‌نامه‌نویس‌ها غالبا «موسسه علمی- پژوهشی» است. روی کارت ویزیت بیشترشان هم المان کلاه فارغ‌التحصیلی نقش بسته و جالب است که در ترکیب اسامی شرکت‌هایشان  واژه‌های آینده‌ساز و آینده‌پژوه و تلاش و کوشش! زیاد دیده می‌شود.

وقتی از آنها می‌پرسی که پایان‌نامه می‌نویسید؟ در نخستین دیالوگ به شما می‌گویند که مشاور پروپزال و پایان‌نامه‌نویسی هستند، نه نویسنده! اما کافی است که بخواهی از در خارج شوی که بگویند مشکلت چیست و شاید بتوانند به شما کمک کنند!

آنها فقط پایان‌نامه نمی‌نویسند، مقاله ترجمه می‌کنند و حتی برایتان مقاله می‌نویسند تا در نشریه‌های داخلی و خارجی چاپ کنید.  قیمت هر برگ A٤ ترجمه بین ٣٠ تا ٨٠‌هزار تومان است. قیمت‌های بالاتر مربوط به مقالاتی است که تعداد واژه‌های تخصصی بیشتری دارد.

مقاله‌های ٣٦‌میلیون تومانی

برخی از این شرکت‌ها می‌گویند که برای شما مقاله می‌نویسند و در هر نشریه داخلی یا خارجی که بخواهید چاپ می‌کنند. هزینه چاپ مقاله در نشریات خارجی بین ٥٠ تا ٣٠٠٠ دلار است که هزینه‌های بالاتر مربوط به نشریات خارجی  است که پرتیتراژتر و معتبرتر هستند. درواقع آنها با دلار ١٢‌هزار تومانی چیزی بین ٦٠٠‌هزار تومان تا ٣٦‌میلیون تومان از شما پول می‌گیرند تا مقاله‌تان را در نشریات خارجی چاپ کنند.

 البته هزینه چاپ مقاله در نشریات داخلی هم بین ٣٠٠‌هزار تا ٣‌میلیون تومان است. قیمت چاپ مقاله در نشریات تخصصی و کم‌تیراژ کمتر است و قیمت چاپ مقاله در روزنامه‌های پرتیراژ بالاتر است. البته نرخ‌ها بنا به تناسب حجم مقاله هم بالاتر می‌رود. کمترین قیمت‌ها مربوط به مقاله‌هایی است که بین ٤٠٠ تا ٧٠٠کلمه حجم دارند. یک فاکتور دیگر که موجب بالا رفتن هزینه‌هایتان می‌شود، تعداد نویسنده‌هایی است که یک مقاله را نوشته‌اند. هرچه تعداد نویسنده‌های یک مقاله بیشتر باشد، باید به تناسب آن پول بیشتری بدهید.  جالب است بدانید در این میان شرکت‌های زیادی هستند که به اسم چاپ مقاله‌تان در نشریات معتبر خارجی و حتی داخلی کلاهتان را حسابی برمی‌دارند. آنها مقاله شما را در سایت‌های جعلی منتشر می‌کنند که با اسامی مشابه نشریات معتبر فعالیت می‌کنند.

پایان‌نامه آماده مظنه چقدر؟

به نخستین دفتر نگارش پایان‌نامه که رسیدم، در ساختمانی قدیمی در کوچه پس‌کوچه‌های خیابان اردیبهشت است. طبقه پنجم دفتری است که ١٥ کامپیوتر در آن وجود دارد که بیشترشان خاموش هستند. می‌گویم پایان‌نامه رشته سینما می‌خواهم. کارگردانی سینما... می‌پرسند دانشگاه دولتی یا آزاد؟... تهران یا شهرستان؟... وقتی می‌پرسم چه فرقی دارد، جواب می‌دهند دانشگاه دولتی سختگیری بیشتری دارد و نیاز به کار بیشتری روی پایان‌نامه است، به همین دلیل قیمت‌ها بین ١ تا ١,٥‌میلیون تومان گران‌تر است. البته اگر دانشگاه معتبری مثل شریف یا امیرکبیر یا دانشگاه تهران درس بخوانی، قیمت‌ها تا دوبرابر هم می‌رسد.

برای رشته‌های هنری و رشته‌های زیرمجموعه گروه انسانی قیمت معمول پایان‌نامه‌نویسی حداقل ٣میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان و حداکثر ٥‌میلیون تومان است. البته اگر دانشگاه مهمی مثل علامه درس بخوانی یا دانشگاه تهران یا تربیت مدرس، قیمت پایان‌نامه تا ٨‌میلیون تومان هم می‌رسد.

قیمت پایان‌نامه در رشته‌های مهندسی و علوم ریاضی و فیزیک ٤ تا ٧‌میلیون تومان است و برای رشته‌های پزشکی و زیرشاخه‌های علوم تجربی، قیمت معمول پایان‌نامه‌نویسی بین ٤ تا ١٢‌میلیون تومان است که بیشترین قیمت مربوط به رشته‌های پزشکی است.

نویسندگان پایان‌نامه می‌گویند که نوشتن پایان‌نامه رشته‌های معماری و عمران و برخی رشته‌های هنری مانند طراحی صنعتی  دنگ و فنگ دارد و کسانی که به نرم‌افزارهایی مانند اتوکد مسلط باشند، می‌توانند این پایان‌‌نامه‌ها را تهیه کنند. به همین دلیل مبلغ تهیه این نوع پایان‌نامه‌ها چیزی حدود یک‌میلیون تومان بالاتر از قیمت‌های معمول آن رشته است.

کپی پیست کنیم، ضرر می‌کنیم!

«کپی پیست کنیم، خودمان ضرر می‌کنیم» این جمله را اکثر پایان‌نامه‌نویسان حوالی انقلاب می‌گویند، به‌خصوص حالا که فعالیتشان دشوارتر شده و رقابت‌ها بیشتر. اصلا از کجا بفهمیم پایان‌نامه‌ای که سفارش می‌دهیم، کپی پیست نیست؟ این سوال را هم دانشجویانی که برای سفارش آمده بودند، می‌پرسیدند. پایان‌نامه‌نویسان معمولا در مواجهه با این سوال یکه می‌خورند، یکی از آنها که دفتر دستکی برای خودش به راه انداخته اما از ترس پلمپ‌شدن دوباره درِ ورودی را بسته بود، می‌گوید: «در دانشگاه‌های دولتی اگر ١٠‌درصد کل پایان‌نامه کپی پیست باشد،  ایرادی  ندارد و در دانشگاه‌های معتبری چون؛ تهران، علامه و شریف نمی‌توان بیشتر از ٥‌درصد مطلب کپی داشته باشد، چون در ابتدا پایان‌نامه‌ها اصالت‌سنجی می‌شود و اگر از این مقدار بیشتر بود، اصلا مورد قبول قرار نمی‌گیرد. یا اگر هم قرار گیرد، اساتید دقت کافی بر موضوع و اهداف پایان‌نامه دارند، برای همین ما هم باید به صورت دقیق به پرسش‌ها و هدف‌های آن برسیم، وگرنه دانشجو می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند، که در این صورت ما تنها مبلغی که برای مراحل ابتدایی و به صورت صحیح انجام داده‌ایم، دریافت می‌کنیم؛ مجبور نیستیم که یک کار را چندبار انجام دهیم، اما  این قانون برای دانشجویان دانشگاه آزاد فرق دارد و اگر تا ٣٥‌درصد مطالب کپی باشد، ایرادی ندارد.»

هر فصل پایان‌نامه ٥٠ تا ٢٥٠‌هزار تومان

معمولا این دفاتر هر فردی را مربوط به رشته‌ای انتخاب کرده‌اند و بنابر آن، پایان‌نامه را به پژوهشگر‌های خود واگذار می‌کنند، اما پورسانتی که به او می‌دهند، به اندازه زحمتشان نیست. یکی دو مورد از این دفتر‌ها برای استخدام به‌عنوان پایان‌نامه‌نویس مراجعه کردم که مبلغ پرداخت بسیار کمتر از دریافتی این دفاتر بود به‌طوری که از مبلغ دریافتی برای نگارش پایان‌نامه، ٦٠‌درصد مدیر دفتر و ٤٠‌درصد محقق بهره می‌برد. نکته جالب دیگری که در رابطه با کار در این دفاتر وجود دارد، این است که برخی از این دفتر‌ها پایان‌نامه را به صورت کلی به پژوهشگر نمی‌دهند و ممکن است هر فصل را به یک پژوهشگر بدهند و مبلغ پرداختی به محقق برای هر فصل متفاوت است و از ٥٠‌هزار تومان شروع می‌شود و به ٢٥٠‌هزار تومان می‌رسد که  از این مبلغ رقم قابل توجهی به دست نمی‌آید و به قولی نان مدیر دفتر در روغن است و محقق‌ها به اجبار و از سر بیکاری به این کار روی آورده‌اند.