۰ نفر

چرا بازی باستانی «لیوبو» منسوخ شده است؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰:۳۱
کد خبر: 352106
چرا بازی باستانی «لیوبو» منسوخ شده است؟

شاید کمتر فردی در کل جهان پیدا شود که وقتی صحبت از بازی باستانی لیوبو می‌شود، درک کند دقیقا در مورد چه نوع بازی صحبت می‌کنیم. چرا که بازی لیوبو سال‎‌هاست منسوخ شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، در طول تاریخ بازی های متعددی وجود داشته اند که به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده اند. بازی لیوبو یکی از همین بازی ها است که مرکز تولد و فراموشی آن به چین باستان باز می گردد.

بازی باستانی لیوبو، یک بازی مبتنی بر تخته است که اغلب بین افراد سرشناس و مشهور استفاده می شده است. این بازی روند پیچیده ای نداشته و با حضور دو بازیکن اصلی انجام می شود.

در این بازی دو نفر روبروی قرار می گیرند و بازی را آغاز می کنند، صفحه بازی به 12 مسیر مجزا تقسیم شده است. 12 مهره سیاه و سفید نیز وجود دارد و تعدادی مهره نیز در آب قرار می گیرند و هر بار بازیکنان تاس می ریزند با نزدیک شدن به مهره های درون آب می توانند مهره های درون آب را بردارند و امتیاز بگیرند.

ظاهرا با یک بازی ساده و بدون حاشیه رو به رو هستیم و قرار نیست اتفاق خاصی هم رخ دهد اما ماجرا وقتی پیچیده می شود که بدانیم این مهره های داخل آب سرنوشت مرگ و زندگی  برخی نجبا را تعیین می کردند. بر اساس قوانین این بازی که بین نجبای چینی انجام می شد، هر بازیکنی که به امتیاز 6 می رسید برنده بازی بود و می توانست مخالفان خود را با یک ضربه شمشیر از میان بردارد.

بازی باستانی

قدمت بازی لیوبو به 682 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. بنابراین طبیعی است که بسیاری از حواشی این بازی نیز در طول تاریخ فراموش شده است، اما بر اساس اسناد و مدارکی که در موزه ملی پکن موجود است، این بازی در طول سال ها چندین قربانی مشهور گرفته است. قربانیانی که حتی قدرت این بازی را جدی نمی گرفتند و باور نمی کردند قرار است سرشان از بدنشان جدا شود.

تاریخ مرگ یکی از مشهور ترین قربانیان این بازی به 156 سال قبل از میلاد مسیح مرتبط است، زمانی که امپراتور جینگ هان با شاهزاده وو بازی کرد و این بازی منجر به مرگش شد. با توجه به این که این بازی کم کم روندی خشونت آمیز و خطرناک گرفت و حتی به ابزار تهدید و ارعاب تبدیل شد به مرور زمان از سوی درباریان طرد شد و البته بین بازی های دیگر فراموش شد.