۰ نفر

افزایش تلفات مشروب‌های دست‌ساز

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۴۷
کد خبر: 341647
افزایش تلفات مشروب‌های دست‌ساز

باز هم مشروبات الکلی دست‌ساز جان عده‌ای را گرفت و تعدادی را به‌دلیل مسمویت راهی بیمارستان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سمیرا حسینی در شرق نوشت:  روز گذشته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی آذربایجان غربی گفت: «مصرف مشروب الکلی دست‌ساز تاکنون جان هفت نفر را در این استان گرفته است و 38 نفر در استان بر اثر استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز مسموم شده‌‌اند. بیشترین تعداد مسمومان با این مشروبات نیز مربوط به شهرستان بوکان با 22 نفر است. در شهرستان‌های ارومیه و پیرانشهر نیز به ترتیب 14 و 2 نفر در اثر مصرف مسموم و راهی بیمارستان شده بودند».

با اینکه مصرف مشروبات الکلی در ایران ممنوعیت شرعی دارد، اما بنا بر گزارش‌ها، مصرف آن رو به افزایش است و جامعه آماری مصرف‌کنندگان الکل نگران‌کننده به نظر می‌رسد، به‌طوری‌که به گفته برخی منابع آگاه  در 10 ماه اخیر بیش از 200 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده‌‌اند. همین مهر‌ماه سال جاری بود که یک‌باره موجی از آسیب‌دیدن و مسمومیت ناشی از مصرف الکل در چندین استان کشور گزارش شد و همان زمان پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد «مجموع افرادی که به‌واسطه استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز دچار مشکل شده‌اند، به 169 نفر رسیده است و متأسفانه تاکنون 15 نفر در چهار استان کشور بر اثر استفاده از این مشروبات جان خود را از دست داده‌اند».

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد از 31 نفر افرادی که به‌تازگی با مصرف مشروبات الکلی مسموم شدند و در بیمارستان بستری شده بودند، 23 نفرشان ترخیص شده اند و  کبد، کلیه و چشم این افراد بیشترین آسیب را با مصرف مشروبات تقلبی و دست‌ساز دیده است. علت مسمومیت این افراد با انجام آزمایش‌های لازم در دست بررسی است.

محمدرضا قدیرزاده، پژوهشگر و درمانگر اعتیاد به الکل، با توجه به افزایش میهمانی‌ها در تعطیلات نوروز و احتمال اینکه مصرف آن در این ایام بالا برود، به مردم توصیه کرد از مصرف الکل خودداری کنند. او  گفت: «مصرف مشروبات الکلی برابر است با احتمال مسمومیت، نابینایی، مشکلات کلیوی و مرگ فرد. حتی فرد می‌تواند با نصف لیوان مشروبات الکلی هم مسموم شود و اگر بموقع و درست تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است تا آخر عمر با مشکلات ناشی از آن درگیر باشد؛ مثلا فردی که نابینا می‌شود یا فردی که کلیه‌اش آسیب می‌ببیند و باید تا آخر عمر دیالیز شود».

او ادامه داد: «در نمونه‌هایی که به‌تازگی برای آزمایش به پزشکی قانونی آورده شده است، مشخص شده در مشروبات الکلی که ایجاد موجب مسمومیت شده است، میزان بسیار بالایی الکل چوب یا همان متانول وجود دارد. 

مصرف نصف لیوان متانول 20 درصد می‌تواند موجب مرگ مصرف‌کننده شود. متأسفانه باید بگویم در 10 ماهه اخیر بیش از 200 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده‌‌اند، 10 نفر آنها همین دو هفته پیش فوت کردند. این آمار نشان می‌دهد مسئله جدی است و باید در ایام تعطیلات عید آن را جدی‌تر بگیریم، به‌همین‌دلیل تأکید می‌کنم که مردم الکل مصرف نکنند، به‌ویژه با توجه به نوسانات ارزی و حضور افراد سودجویی که برای منافع مالی خود دست به هر کاری می‌زنند».

قدیرزاده در ادامه به افرادی که دچار مسمومیت می‌شوند، تأکید کرد: «معمولا علائم مسمویت بعد از 12 ساعت ظاهر می‌شوند و فردی که دچار مسمومیت شده است، باید به‌سرعت به مراکز درمانی منتقل شود تا طبق پروتکل تحت درمان قرار بگیرد، هرچه فرد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کند، احتمال ایجاد مشکلات کلیوی، نابینایی، مشکلات مغزی و مرگ در او افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند در صورت مراجعه به مراکز درمانی اطلاعاتشان به نیروی انتظامی و مراکز قضائی داده می‌شود، درحالی‌که این‌طور نیست و اطلاعات آنها در این مراکز محرمانه باقی می‌ماند».

او همچنین درباره برخی درمان‌های خانگی گفت: «برخی می‌گویند در این مواقع الکل سفید و زغال بخورید یا سعی کنید بالا بیاورید؛ ممکن است این کار تا حد کمی تأثیر بگذارد، اما تأکید می‌کنم این روش‌ها تأثیر چندانی ندارد و فرد باید هرچه‌زودتر به مراکز درمانی منتقل شود تا تحت روش‌های درست درمان قرار بگیرد».

اگرچه تعداد مصرف‌کنندگان الکل در ایران نسبت به کشورهای غربی بسیار کمتر است، اما ایران یکی از کشورهایی است که هر ساله تعدادی از مردم آن به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد یا نابینا می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند. آمارها درباره مصرف الکل در ایران ضدونقیض است. عده‌ای می‌گویند ایرانی‌ها در الگوی مصرف الکل از روس‌ها و آمریکایی‌ها هم پیشی گرفته‌اند. مطابق با آماری که در سال 2015 منتشر شد، ایران به‌لحاظ سرانه مصرف الکل (در سطح ملی)، رتبه 166 را دارد، اما اگر کسانی را که مطلقا مشروب نمی‌خورند، از محاسبه کنار بگذاریم، سرانه مصرف الکل در ایران و بین کسانی که مشروب‌خوار هستند، 25 لیتر در سال است (مردان حدود 27 و زنان حدود 18) و به این ترتیب ایران در مقام 19 جدول قرار می‌گیرد. همان زمان بررسی‌های انجام‌شده از سوی کارشناسان معلوم کرد این آمار می‌گوید در میان مصرف‌کنندگان الکل، ایرانی‌ها از همتایان خود در روسیه و آمریکا الکل بیشتری مصرف می‌کنند. در واقع این آمار فقط به میزان مصرف الکل در میان مصرف‌کنندگان آنها اشاره دارد.

در کنار مشروباتی که به‌طور سنتی و پنهانی تولید می‌شوند، مشروبات الکلی خارجی قاچاق با مارک‌های مختلف در بیشتر شهرهای ایران قابل تهیه است که برخی از آنها نیز غیراستاندارد است و معمولا در داخل کشور پر می‌شوند؛ مشروباتی که فاقد استانداردهای لازم هستند و در سال‌های اخیر باعث بروز مسمومیت‌های شدید و گاهی مرگ مصرف‌کننده‌های آن شده‌اند. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، پیش از این در مصاحبه‌ای  گفته بود یکی از عواملی که باعث می‌شود ساخت مشروبات تقلبی در کشور افزایش یابد، شکایت‌نکردن مصرف‌کنندگان از فروشنده‌هاست. او دراین‌باره این‌طور توضیح داد: «درصورتی‌که پس از مصرف مشروبات الکلی برای مصرف‌کنندگان آن مشکلی ایجاد شود، فرد نمی‌تواند از فروشنده آن شکایت کند. با توجه به این موضوع میزان تولید مشروبات تقلبی در کشور بالاست و مصرف‌کننده عادی نمی‌تواند دست‌سازبودن یا دست‌سازنبودن آن را تشخیص دهد، به‌دلیل اینکه فروشنده‌ها معمولا آن را در ظروف خارجی بسته‌بندی می‌کنند و با مصرف آن، افراد دچار عوارض جبران‌ناپذیری مانند نابینایی و گاهی مرگ می‌شوند. آمارها نشان می‌دهند که افرادی در ایران وجود دارند که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و ما هم این را می‌دانیم، اما همچنان تأکیدمان بر مصرف‌نکردن مشروبات الکلی است».