۰ نفر

27 هزار دانشجو در خوابگاه‌های غیردولتی اقامت دارند

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 315274
 27 هزار دانشجو در خوابگاه‌های غیردولتی اقامت دارند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در زمان حاضر در 31 استان کشور 321 خوابگاه غیر دولتی دارای مجوز وجود دارد که 27 هزار نفر از دانشجویان در آنها اقامت دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ذوالفقار یزدان مهر روز جمعه با اشاره به روند اخذ مجوز و نظارت صندوق رفاه دانشجویان بر خوابگاه های غیر دولتی، افزود: بر اساس دستورالعمل سال 94 در 31 استان، دانشگاه های مادر یا اصلی اقدام به بررسی درخواست ایجاد سراهای دانشجویی، صدور مجوز و تعیین قیمت اجاره ها می کنند.

یزدان مهر افزود: در روند اخذ مجوز دانشگاه، ناظر ملک را از نزدیک بازدید و از نظر سال ساخت، امکانات و فضای عمومی ساختمان را ارزیابی کرده و تاییدیه های لازم را از اداره اماکن، مراکز امنیتی و سازمان ملی ساختمان اخذ می کند تا یک ساختمان تبدیل به خوابگاه دانشجویی غیر دولتی شود.

وی ادامه داد: سراهای دانشجویی که مجوز دارند به طور قطع این اقدامات را انجام داده و زیر نظر شورای نظارت و ارزیابی استان و شهرستان فعالیت می کنند.

«به عنوان مثال دانشگاه تهران تا سال گذشته و در حال حاضر دانشگاه علم و صنعت به عنوان ناظر در شهر تهران مسئولیت صدور مجوز سراهای دانشجویی را بر عهده دارد.»

یزدان مهر اظهار کرد: علی رغم نظارت صندوق رفاه بر روند ساخت سراهای دانشجویی منکر نمی شویم که افرادی در سطح کشور بدون مجوز نسبت به ایجاد خوابگاه اقدام کرده، تبلیغات و تخلفاتی نیز انجام می دهند اما دانشجویان و خانواده ها باید بدانند صندوق رفاه دانشجویی مسئولیت پاسخگویی در قبال سراهای با مجوز را دارد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی در خصوص مواجه با مکان های فاقد مجوز نیز، گفت: در صورت مشاهده تخلف خانواده ها و دانشجویان مراتب را به معاونت های دانشجویی دانشگاه اطلاع داده تا مورد بررسی قرار گرفته و حتی در صورت لزوم توسط اداره اماکن نسبت به پلمپ محل اقدام کند.

یزدان مهر: صندوق رفاه دانشجویان هر ساله در سامانه خود اسامی سراهای مجوزدار را به تفکیک استان و شهر مورد نظر به روز رسانی کرده و تقریبا مصادف با آغاز سال تحصیلی، منتشر می کند.

وی افزود: هر خوابگاهی که توسط دانشگاه ناظر مجوز می گیرد بلافاصله در سامانه با مشخصات کامل ثبت می شود لذا دانشجویان به حرف افراد متخلف اعتنایی نکرده و برای انتخاب محل اقامت خود از این فهرست اعلامی در این سایت استفاده کنند.

** اجاره بها خوابگاه غیردولتی به صرفه و اقتصادی است

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پاسخ به اینکه سراهای دانشجویی غیردولتی تا چه حد نیاز اقامتی دانشجویان را رفع می کند، اظهار کرد: در ابتدا باید کلمه سرای دانشجویی را جایگزین کلمه خوابگاه کرد زیرا خوابگاه صرفا تداعی کننده جای خواب است در حالی که دانشجویان دراین مکان زندگی می کنند.

وی ادامه داد: عموما دانشگاه های دولتی نسبت به اسکان دانشجویان روزانه اقدام به ارائه خوابگاه کرده و نیاز دانشجویان را تامین می کند. بر همین مبنا اکثرا دانشجویان دانشگاه های شهریه پرداز و دوره شبانه در این سراها ساکن هستند.

یزدان مهر افزود: در مورد اسکان این دسته از دانشجویان دولت هم تکلیفی برای رفع نیاز آنها ندارد و در دفترچه کنکور اعلام شده که این دانشگاه ها فاقد خوابگاه دانشجویی هستند، اما به دلیل بعد اجتماعی و فرهنگی اسکان دانشجوها، سراهای غیر دولتی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: هزینه ی سراهای دانشجویی غیردولتی از دولتی متفاوت است اما مطمئنا هزینه آن برای دانشجو از اجاره بهای مسکن مجزا و غیر متمرکز به صرفه و اقتصادی تر است.

** شاخص های تعیین هزینه سراهای غیردولتی

رئیس صندوق رفاه دانشجویی در مورد شاخص های تعیین هزینه سراهای غیردولتی نیز توضیح داد: برای قیمت گذاری تمرکز گرایی سراسری نشده زیرا شرایط هر استان متفاوت است.

وی افزود: قیمت گذاری این سراهای غیر دولتی با توجه به مقتضیات، امکانات و قیمت اجاره بها در هر استان تعیین می شود.

یزدان مهر در این خصوص ادامه داد: اجاره بهای این سراها در جلسه ای با حضور شورای نظارت و ارزیابی، نماینده فرمانداری و حراست دانشگاه ناظر و با حضور نماینده صندوق طبق نرخ رایج اجاره بهای هر شهرستان معین می شود.

** کاربری ساختمان ها برای خوابگاه مناسب نیست

یزدان مهر با اشاره به سطح امکانات و ایمنی سراهای خودگردان، تصریح کرد: مجوز ایمنی این سراها توسط نهاد های مرتبط مثل «سازمان نظام مهندسی ساختمان» صادر می شود.

وی شرایط و سطح امکانات این سراها را متناوت عنوان کرد و گفت : بهره برداری از این سراها در برخی موارد متناسب با امکانات نیست به طور مثال آپارتمانی که برای 3 نفر تعریف شده، 6 نفر در آن زندگی می کنند.

رئیس صندوق رفاه اظهار کرد: امکانات این سراها متفاوت است و در سه سطح خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی شده است.

وی همچنین گفت: هنوز تمامی این سراها به طور کامل به سطح مطلوب نرسیده، اما به جرات اعلام می کنم هرگاه شکایتی از سراهای مجوزدار بشود، صندوق رفاه سریعا توسط دانشگاه مادر، دانشگاه ناظر یا دبیر منطقه ای اقدام خواهد کرد.

یزدان مهر با توجه به اینکه در سه سال اخیر هیچ گونه مورد آتش سوزی، ریزش ساختمان و فقدان امکانات ایمنی به صندوق رفاه گزارش نشده است، ادامه داد: دانشجویان می توانند اعتراضات خود را به صندوق رفاه و معاونت دانشجویی اعلام کرده که در مورد این موضوع، دانشگاه ناظر بازدید و نتایج را به صندوق رفاه اعلام می کند.

**کمیته انضباطی با دانشجویان متخلف برخورد می کند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص برخورد با دانشجویانی که شئونات اخلاقی مناسبی در این خوابگاه ها ندارند نیز گفت: مسئله برخورد با دانشجویان متخلف برعهده کمیته انضباطی است که طبق دستورالعمل سراهای خودگردان عمل می کند.

وی افزود: دانشجو می تواند به معاونت دانشجویی دانشگاه یا صندوق رفاه مراجعه کرده و گزارش و مراتب اعتراض خود را اعلام کند.

یزدان مهر خاطر نشان کرد: در شیوه نامه اداری سراهای دانشجویی غیر دولتی به صراحت اعلام شده چنانچه خوابگاهی اصول و چارچوب را در هر زمینه ای رعایت نکند شورای نظارت حق تذکر، توبیخ و جریمه نقدی تا لغو مجوز را دارد و اگر فراتر از این باشد، مسئول خوابگاه متخلف در اختیار مراجع قانونی قرار می گیرد.

** دانشجویان ارتباط خود را با صندوق رفاه تقویت کنند

یزدان مهر در پایان از دانشجویان خواست تا ارتباط خود را با سامانه اینترنتی صندوق رفاه تقویت کنند و اعتراضات و کمبودهای موجود و دیگر مسائل رفاهی را به اطلاع معاونت دانشجویی و صندوق رفاه برسانند تا وضعیت بهبود پیدا کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشجویان روند مثبت و اثر گذاری بر عملکرد سراهای دانشجویی از سوی صندوق رفاه دانشجویی صورت گیرد.