۰ نفر

برترین‌ دانشگاه‌های ایران در اوراسیا را بشناسیم

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 300887
برترین‌ دانشگاه‌های ایران در اوراسیا را بشناسیم

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: دانشگاه‌های امیرکبیر، اصفهان، علم و صنعت و تهران به ترتیب سومین، چهارمین، پنجمین و ششمین دانشگاه ایران در منطقه اوراسیا شدند که به ترتیب موفق به کسب رتبه های ۱۷، ۱۸، ۲۱ و ۲۴ شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اعلام خبر انتشار برترین دانشگاه‌های اوراسیا گفت: دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو در رتبه بندی دانشگاه های منطقه اوراسیا توسط تایمز به عنوان برترین دانشگاه پژوهش محور معرفی شده است.
این استاد دانشگاه افزود: تعداد ۲۷ دانشگاه (بیش از دو سوم) از ۷۴ دانشگاه و موسسه آموزش عالی که در رتبه بندی اوراسیا به عنوان برترین ها معرفی شده اند، به روسیه تعلق دارند. سپس، ترکیه با ۲۲ دانشگاه و ایران با ۱۸ دانشگاه در جایگاه دوم و سوم نشسته اند.
مهراد خاطر نشان کرد: دانشگاه فنی نوشیروانی بابل از حیث تاثیر استنادی مقام چهارم را بدست آورده، درحالیکه دانشگاه فنی استانبول از بعد معیار درآمد صنعتی به رتبه ۱۹ دست یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به امتیازات کسب شده، موسسات آموزش عالی روسیه از نظر فضای آموزشی، محیط پژوهش، و چشم انداز بین المللی رتبه های بالاتری را بدست آورده اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان کرد: انستیتو فیزیک و فناوری مسکو که امتیاز بالایی در شاخص درآمدهای صنعتی کسب کرده است و دانشگاه پلی تکنیک تومسک که از تاثیر استنادی بالایی برخوردار است حائز رتبه های دوم و سوم شده اند.
وی افزود: رتبه دانشگاه های الزهراو زنجان نیز در همین رتبه بندی در دامنه ای بین ۶۰-۵۱ و دانشگاه یزد هم در فاصله ای بین ۷۰'-۶۱ و دانشگاه بیرجند هم +۷۰ است.
بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در این رتبه بندی از همان روش شناسی رتبه بندی تایمز استفاده شده، اما در منطقه اوراسیا تنها ۱۶ کشور واجد شرایط رتبه بندی بوده اند. این کشورها شامل افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، جمهوری مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان است.
مهراد رتبه سایر دانشگاه های ایران را در بین ۷۴ دانشگاه در رتبه بندی منطقه اوراسیا به شرح اعلام کرد: علوم پزشکی تهران ۲۶، تبریز ۲۹، صنعتی خواجه نصیر ۳۱، شیراز ۳۵، شهید بهشتی ۳۶، مشهد ۳۹، اصفهان ۴۱ و گیلان ۴۵.
وی گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران به ترتیب سومین، چهارمین، پنجمین و ششمین دانشگاه ایران در منطقه اوراسیا هستند که به ترتیب موفق به کسب رتبه های ۱۷، ۱۸، ۲۱ و ۲۴ شده اند. رتبه های جهانی این دانشگاه ها در نظام تایمز در ۲۰۱۸ در دامنه ای بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار دارد.
به گفته مهراد دومین دانشگاه ایران در رتب۵بندی دانشگاه های اوراسیا دانشگاه صنعتی شریف است. رتبه آن در اوراسیا ۱۶ و رتبه جهانی آن در سال ۲۰۱۸ در فاصله ای بین ۱ ۶۰ تا ۸۰۰ است. امتیاز آموزشی دانشگاه صنعتی شریف ۲۵/۵، پژوهشی ۲۶/۵، تاثیر استنادی ۳۶۷، درآمد صنعتی ۹۶/۴ و چشم انداز بین المللی ۱۹/۶ است.
وی با بیان اینکه در این رتبه بندی دانشگاه های ۶ کشور روسیه، ترکیه، ایران، اوکراین، بلاروس و گرجستان حضور دارند، گفت: نخستین دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی دانشگاه فنی نوشیروانی بابل است. امتیاز این دانشگاه در آموزش ۲۴/۸، پژوهش ۱۲/۲، تاثیر استنادی ۹۹/۱، درآمد صنعتی ۵۶/۱ و چشم انداز بین المللی ۱۵/۵ است. رتبه جهانی این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ در دامنه ای بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ قرار دارد.