۰ نفر

دومین گور دسته جمعی بزرگ کشف شد

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۱۶
کد خبر: 296083
 دومین گور دسته جمعی بزرگ کشف شد

کاوشگران سریلانکایی روز دوشنبه دومین گور دسته جمعی بزرگ این کشور که در آن بیش از 90 اسکلت قرار دارد را در شهر مانار کشف کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به نقل از وب سایت 'کلمبو گزت'، شهر مانار در طول جنگ داخلی سریلانکا منطقه جنگی بوده و اکثریت جمعیت آن را تامیل ها تشکیل می دهند.

در طول جنگ 26 ساله میان ارتش سریلانکا و جدایی طلبان تامیل بیش از 100 هزار نفر کشته شده و هزاران نفر دیگر مفقود شدند.

فرآیند حفاری به دستور یک دادگاه در سریلانکا پس از کشف بقای انسان هنگام ساخت یک ساختمان در اویل سال جاری انجام شد. در میان بقایای کشف شده حداقل اسکلت شش کودک وجود دارد.

در طول جنگ داخلی سریلانکا، شهر مانار تحت کنترل ارتش این کشور قرار داشت اما نواحی اطراف آن در محاصره جدایی طلبان تامیل بود.

ارتش سریلانکا پس از یک جنگ که 10 سال به طول انجامید توانست مناطق اطراف شهر مانار را به کنترل خود درآورد.

از زمان پایان جنگ داخلی، چندین گور دسته جمعی در سریلانکا کشف شده است. در سال 2014 بزرگ ترین گور دسته جمعی در بخش دیگری از شهر مانار در نزدیکی یک معبد هندو کشف شد که در آن حدود 96 جسد قرار داشت. با گذشت 4 سال از کشف این گور همچنان هویت اجساد شناسایی نشده است.

دولت سریلانکا هرگونه نقش نیروهای خود در مرگ و مفقود شدن غیر نظامیان را رد کرده است اما فشارهای بین المللی سبب شده است تا سریلانکا در سال جاری اداره افراد مفقوده تاسیس کند و در مورد مفقود شدن افراد در طول جنگ داخلی این کشور تحقیق کند.

حدود 65 هزار نفر در سریلانکا به دولت این کشور در خصوص مفقود شدن اجباری اعضای خانواده خود شکایت کرده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل سال گذشته در قطعنامه ای مهلت سریلانکا برای اتمام تحقیقات جنایات جنگی در طول جنگ های 37 ساله داخلی این کشور را به مدت دو سال تمدید کرد.

شورای حقوق بشر در سال 2015 به سریلانکا یک مهلت 18 ماهه جهت انجام تحقیقات جنایات جنگی داد.

پیش از این شورای حقوق بشر سازمان ملل از روند کند رسیدگی به اتهامات جنایات جنگی در سریلانکا انتقاد کرده و خواهان تشکیل یک دادگاه بین المللی با حضور قضات خارجی در سریلانکا شده بود.

جنگ داخلی سریلانکا از سال 1983 از سوی اقلیت تامیل برای ایجاد کشوری مستقل به نام تامیل در قسمت های شمالی و شرقی جزیزه سریلانکا آغاز شد.

ارتش سریلانکا با شکست شبه نظامیان ببرهای تامیل پس از 26 سال ، به جنگ داخلی در این کشور پایان داد.