۰ نفر

چه میزان از جنگل‌های کشور در آتش سوختند؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۵۵
کد خبر: 263862
چه میزان از جنگل‌های کشور در آتش سوختند؟

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها آمار آتش‌سوزی جنگلهای شمال کشور را در تعطیلات ابتدای فروردین ماه بی‌سابقه دانست و گفت: وسعت آتش‌سوزی‌های جنگلهای شمالی کشور در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و حدود ۱۵۰ هکتار در آتش سوخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سرهنگ قاسم سبزعلی درباره آتش‌سوزی مراتع و جنگلهای کشور در ایام تعطیلات نوروز سال 97 اظهار کرد: متاسفانه  در 15 روزه نخست سال 97 شاهد آتش‌سوزی‌های کم سابقه در مناطق شمالی کشور بودیم.

وی افزود: بی‌سابقه‌ترین آتش‌سوزی‌ها در طی 10 سال اخیر در استانهای شمالی کشور ایجاد شد و نزدیک به 150 هکتار از مراتع و جنگلها طعمه حریق شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها با بیان اینکه در دو هفته نخست سال 97 حریق در استانهای گیلان، مازندران و گلستان به‌وقوع پیوست، توضیح داد: حریق در تمام شهرستانها اعم از آستارا، تالش، صومعه سرا، رودبار، منجیل، سیاهکل، نور، چالوس، کجور، آمل، بابل، ساری، نکا، شهرستان گرگان و جهان نما ایجاد شد.

سبزعلی تصریح کرد: با اقدامات به موقعی که صورت گرفت و با استفاده از بضاعت مردمی و دستگاههای دولتی و همچنین تجهیزاتی که در منابع طبیعی وجود داشت، خسارت زیادی صورت نگرفت.

وی افزود: باید فرهنگسازی لازم در ایامی که مردم بیشتر به مسافرت می‌روند صورت گیرد چراکه بیشترین حریق‌ها در این ایام خاص ایجاد شده است و متاسفانه صددرصد حریق‌ها هم عامل انسانی دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها خاطرنشان کرد: البته در حریق‌هایی که امسال به‌وقوع پیوست، عواملی مانند افزایش دما، وزش بادهای گرم و صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی برای مهار آتش نیز تاثیرگذار بوده است.

به گفته سبزعلی، حریق‌های کوچکی که بر اثر عامل انسانی ایجاد می‌شد، بر اثر وزش بادهای گرم به نقاط مختلف تسری می‌یافت و این موضوع مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرد که در هر حال خوشبختانه آسیب جدی وارد نیامد.

وی تصریح کرد: متاسفانه وضعیت حریق‌های ایجاد شده و و سعت آن در ابتدای سال نامناسب بود اما امیدواریم با برنامه‌ریزی در سال جدید اعم از فرهنگسازی و آموزش و همکاری بین دستگاهی آمار را به حداقل برسانیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها اظهار کرد: حدوداً در ایام تعطیلات 150 هکتار از جنگلها در آتش سوخت که از این میزان نیز تقریباً 10 درصد آسیب جدی به جنگلها وارد آمد.

وی خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات اخیر برخی آتش‌ سوزی در مراتع و جنگلهای استان‌های فارس، اصفهان و ... هم به‌وجود آمد اما آسیب اصلی آتش‌سوزی در شمال کشور ایجاد شد.