۰ نفر

سرعت مجاز در معابر برون شهری و درون شهری چقدر است؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۳۱
کد خبر: 198572
سرعت مجاز در معابر برون شهری و درون شهری چقدر است؟

رئیس پلیس ترافیک شهری گفت: سرعت‌های مجاز هر منطقه بر اساس ترافیک منطقه و تصادفات منطقه تعیین می‌شود.

 

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان ، سرعت مجاز بر اساس ماده 126 آیین نامه راهنمایی و رانندگی در معابر مختلف، متفاوت است و بسیاری از تصادف‌ها به دلیل دقت نکردن به میزان این سرعت که بنا بر ترافیک هر منطقه تنظیم شده است، شکل می‌گیرد. سرهنگ داوود قاسمیان، رئیس پلیس ترافیک شهری، با اشاره به اینکه در حوزه برون شهری (آزادراه ها)، حداکثر سرعت مجاز ، ١٢٠ کیلومتر و حداقل سرعت ٧٠ کیلومتر است، گفت:در حوزه درون شهری در بزرگراه ها سرعت مجاز ١٠٠کیلومتر تعیین شده است.

وی با بیان اینکه بزرگراه های درون شهری حداقل سرعت ندارند، توضیح داد:حداکثر سرعت در خیابان‌های شریانی اصلی در معابر درون شهری، ٦٠ کیلومتر، در خیابان های فرعی درون شهری 50 کیلومتر و دور میدان و معابر محلی،٣٠ کیلومتر است.سرهنگ قاسمیان با اشاره به این که بعضی از شهروندان گله دارند که در بعضی معابر مثل روی پل صدر، متوسط تعیین شده برای سرعت بسیار پایین است، گفت: از ورودی پل صدر، متوسط سرعت ٧٠ کیلومتر است، سرعت‌های مجاز هر منطقه بر اساس ترافیک منطقه و تصادفات تعیین می شود. روی پل هم چون ارتفاع زیاد است ممکن است با سرعت بیش از ٧٠ کیلومتر، وسیله از حالت تعادل خارج شود و این سرعت، سرعت مطمئنه ای است. در همین زمینه دکتر پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور، با بیان اینکه سرعت مهم‌ترین عامل شناخته شده از میان علل وقوع سوانح ترافیکی است، به نکات مهمی اشاره کرد که به بخش‌هایی از آن می‌پردازیم.

از جمله عواملی که بر سرعت تاثیر گذار است، می‌توان به سن راننده و میزان خستگی وی، جنس سطح جاده و کیفیت آن، تعداد سرنشینان و قدرت خودرو اشاره کرد.نتایج مطالعات نشان داده است با هر یک کیلومتر سرعتی که از حد مجاز فراتر رود، احتمال افزایش حوادث و تلفات ناشی از آن نیز بیشتر می‌شود. تولیدکنندگان در جهان تلاش می‌کنند قدرت خودروها را افزایش دهند و خودروی خود را با این مزیت معرفی کنند که چند کیلومتر در ساعت را می‌تواند طی کند، در این زمینه باید عوامل کنترل‌کننده‌ای برای این مزیت خودرو در نظر گرفته شود.افزایش سرعت معادل افزایش نرخ تصادفات و مصدومان ناشی از آن است و عواقب بسیاری را به دنبال دارد که می‌تواند لحظات شیرین زندگی افراد را به لحظات تلخ و ناگوار تبدیل کند.