۰ نفر

کاپرینو، کپی از کاری نو

۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۵:۰۶
کد خبر: 186406
کاپرینو، کپی از کاری نو

خیلی ها تلاش کردند تا بساط‌شان را جمع کنند و بروند. اسنپ و تپسی، دو اپلیکیشن پرکاربرد در ترددهای شهری بودند که سال گذشته، بسیار درباره آن‌ها گفته شد.

 برخی، این دو را مخل امنیت دانستند و برخی دیگر که کسب و کارشان کساد شده بود، آن‌ها را عامل بیکاری جوانان خواندند! این درحالی بود که خواست عمومی مردم و عملکرد خوب دو سامانه مسافربری در پایتخت که مطابق با تکنولوژی روز ارتباطی بود، در برابر «تعطیلی» مقاومت کرد. آنقدر مقاومت کرد که مخالفان، بالاخره پا پس کشیده و کم‌کم پذیرفتند که نمی توان در برابر کیفیت و قیمت خوب خدمات مسافربری آنلاین ایستاد و خودشان، به فکر راه اندازی اپلیکیشن های مشابه افتادند. «کارپینو» تاکسی اینترنتی جدیدی است که از سوی شهرداری تهران راه اندازی شده تا به قول مسئولان! نه مشکل امنیتی داشته باشد، نه حرف و حدیث های دیگر. این سامانه در حالی راه‌اندازی شده که اسنپ و تپسی همچنان و با قوت بیشتری به فعالیت خود ادامه می دهند و تبلیغات و اثرگذاری شان بر حمل و نقل شهر نیز دو چندان شده است.

کارپینو چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، کارپینو ، اپلیکیشن درخواست تاکسی در تهران است که به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، فعالیت خود را با 2500 راننده تاکسی آغاز کرده و 12 هزار و 500 نفر هم در نوبت آموزش قرار دارند. «مازیار حسینی» با اشاره به استقبال مردم از این اپلیکیشن گفته که در مدت کمتر از سه هفته و در ایام تعطیلات نوروز، 11هزار و 500 نفر از شهروندان در این سامانه ثبت نام کرده و بیش از 2600 سفر موفق انجام شده است که این موضوع نشان دهنده استقبال خوب شهروندان است. در این سامانه امکان انتخاب تاکسی برای شهروندان به تفکیک از جمله تاکسی‌های لوکس، تاکسی ویژه بانوان، ون و سایر خودروهای موجود در سیستم وجود دارد که از این طریق می‌توان نیازهای گسترده‌تری از مسافران را در جهت ارتقای سطح رضایت آنان تامین کرد.

وی ضمن برشمردن ویژگی‌های این سامانه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این سامانه این است که رانندگان دارای گواهی سلامت هستند، گفت: شرکت شهر سالم شهر تهران، طی همکاری با سازمان تاکسیرانی تهران و با بهره مندی از متخصصان امور سلامت، به بررسی مسائل جسمانی و روانی رانندگان شاغل در ناوگان تاکسیرانی می‌پردازد و رانندگان تنها در صورتی که از صلاحیت لازم برخوردار باشند، می‌توانند به ارائه خدمت به مسافرین بپردازند و این درحالی است که همچنین کسب گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر نیز برای رانندگان الزامی است.

به گفته معاون شهردار تهران، علاوه بر پوشش‌های بیمه‌ای برای تاکسی‌رانان، حتی مسافران نیز تحت پوشش بیمه سرنشین هستند و سقف پوشش بیمه‌ای برای سرنشینان تاکسی‌های مورد تایید بسیار بالاتر از سطح معمول است.حسینی با بیان اینکه این تاکسی‌ها ممنوعیتی برای ورود به محدوده طرح ترافیک ندارند، افزود: با توجه به استفاده از تاکسی‌های شهری در این سامانه، محدودیتی در ورود به محدوده طرح ترافیک وجود نداشته و با دسترسی بهتر به ناوگان تاکسیرانی نیاز کمتری به تردد خودروهای شخصی وجود دارد و سرویس دهی مناسبی در محدوده طرح وجود دارد و در نهایت با توجه به هوشمند‌شدن مدیریت عرضه و تقاضای سفر، نیاز به گردش مستمر و بدون هدف چندین هزار تاکسی برای پیدا کردن مسافر کمتر خواهد شد که این امر نقش به سزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد.

ایجاد فضای رقابتی

ورود اپلیکیشن رسمی و دولتی کارپینو به سامانه حمل‌و نقل تهران از این جهت قابل اعتناست که درحالی که تا همین چند ماه قبل، مسئولانی فعالیت ابزارهای نوین خدمات رسان را بر نمی تافتند، امروز خود به نقطه‌ای رسیده‌اند که واقعیات موجود در دنیای ارتباطات را پذیرفته و خود را هماهنگ با آن می کنند. در شرایطی که گروهی، اتکا به تکنولوژی های نوین را در خدمت رسانی به مردم قبول نمی کردند ،با پلمپ دفاتر تاکسی های آنلاین، به گمان به کرسی نشاندن حرف‌شان بودند، اما مقاومت تکنولوژی و خواست مردم، خیلی زود آن‌ها را به عقب‌کشاند و گفت که تغییر، لازمه توسعه است. حال،هم اسنپ و تپسی فعال هستند و هم اپلیکیشن هایی که ردایی دولتی دارند تا در فضای رقابتی، به خدمت رسانی به مردم بپردازند.

از امروز، شهروندان حق انتخاب بیشتر و بهتری در انتخاب تاکسی های آنلاین بدون اجبار و الزام را دارند و در این میان، گروهی برنده است که خدمات بهتر به مردم با کیفیت بالا و قیمت پایین ارائه کند. اصولا ایجاد فضای رقابتی سالم با حق انتخاب آزاد، شرط پیشرفت در هر زمینه خدماتی است که این تجربه، در حوزه تاکسی و خدمات حمل و‌نقلی قرار است به کار گرفته شود تا دیگر، شهروندان مجبور به استفاده از خدمات بی کیفیت، گران و ارباب رعیتی تاکسی‌ها – آنچه تاکنون اتفاق می افتاد – نباشند و راننده تاکسی که می‌خواهد رضایت مسافر را جلب کند، با نگاهی به رقبای خود (اسنپ، تپسی و ...) خدمت رساند و اینچنین، گامی برای داشتن شهری آرمانی برداشته شود.