۰ نفر

هر تکنولوژی جاسوس نیست!

۹ اسفند ۱۳۹۵، ۶:۰۱
کد خبر: 179372
 هر تکنولوژی جاسوس نیست!

اتحادیه فناوران رایانه، صددرصد موافق فعالیت دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی است

در ایران جدال بین کسب وکارهای مدرن و سنتی، تمامی ندارد به‌‌طوری که هر زمان کسب و کار جدیدی وارد کشور شده، کسب‌وکار قدیمی به بهانه تداخل صنفی شروع به داد و بیداد کرده است. به گفته کارشناسان تفاوت کلیدی اسنپ با رقیب قدیمی و سنتی خود یعنی تاکسی‌های تلفنی، در واحد تجاری و مجوز آژانس است. قیمت سرقفلی یا خود ساختمان آژانس در تهران بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان و قیمت مجوز آژانس نیز حدود یک میلیارد تومان است. این دو عامل، در قیمت‌گذاری خدمات آژانس نقشی اساسی دارند. اسنپ از این هر دو هزینه قابل توجه معاف است و هزینه حداکثر چهار ساختمان اجاره‌ای خود را باید بین بیش از ١٥ هزار خودرو تقسیم کند، درحالی‌که آژانس باید این هزینه‌های خود را حداکثر بین ٣٠ خودرو تقسیم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، این روزها تاکسی‌های تلفنی به جای اینکه خدمات خود را به روز کنند و قیمت‌ها را نیز کاهش دهند، تنها به دادن شعار و اعتراض در مقابل مجلس شورای اسلامی بسنده کرده‌اند. بدون شک این اقدامات هیچ‌گونه سودی برای آن‌ها نخواهد داشت و تنها وقت خود را تلف می‌کنند. در متن نامه جمعی از رانندگان عضو اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه به نمایندگان مجلس به این موضوع اشاره شده است که ادعای اسنپ و تپسی مبنی بر کاهش هزینه حمل‌ونقل ، شعاری بیش نیست. این دو شرکت در حقیقت با دامپینگ و رقابت مکارانه، به طور مصنوعی با پرداخت اضافه کرایه 40 درصدی به رانندگان، نرخ کرایه‌ها را پایین آورده‌اند و بدین وسیله درصدد حذف رقبا در بازار هستند. به طورحتم پس از آن، این پول‌ها را چند برابر از مردم باز پس خواهند گرفت و نرخ کرایه و کمیسیون را افزایش می‌دهند. این صحبت‌ها در حالی است که دامپینگ، عملکرد غیرمعمولی در فعالیت‌های اقتصادی کشورها نیست. براساس شواهد موجود، هم‌اکنون دامپینگ یا قیمت‌شکنی اسنپ، با اقبال عمومی مواجه شده است و در این شرایط رضایت عمومی حرف اول و آخر را می‌زند.

موافق فعالیت اسنپ و تپسی هستیم

درخصوص فعالیت دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی، سید مهدی میرمهدی کمیجانی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه می‌گوید: «متاسفانه هر زمان که تکنولوژی جدیدی وارد کشور ما می‌شود، به دلیل اینکه فعالیت سنتی‌ها را زیر سوال می‌برد و به حاشیه می‌کشاند، سر و صداهای زیادی ایجاد می‌شود. اتحادیه فناوران رایانه صددرصد موافق فعالیت تکنولوژی‌های نوین از جمله اسنپ و تپسی است. در خصوص دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی مدیران این دو اپلیکیشن از اتحادیه فناوران رایانه مجوز لازم را برای تولید نرم‌افزار و کافی نت گرفتند اما پس از مدت زمانی اتحادیه تاکسی‌سرویس معترض شد و نزد دادگاه شکایت کرد. دادگاه از ما خواست و ما نیز در پاسخ به دادگاه اعلام کردیم که اتحادیه فناوران رایانه مجوز استفاده از خودرو را به این دو اپلیکشین نداده است، بلکه مجوز تولید نرم افزار و کافی نت داده شده است. این دو اپلیکیشن باید هرچه سریع‌تر تغییر شغل و تداخل صنفی به وجود آمده را رفع کنند.

به همین منظور از این دو اپلیکیشن خواستیم که پروانه تولید نرم افزار و کافی نت را به ما تحویل دهند و از اتاق اصناف تهران که متولی فروشگاه‌های مجازی است، مجوز فعالیت دریافت کنند. دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی هنوز پروانه کسب را به اتحادیه فناوران رایانه به منظور ابطال تحویل نداده‌اند. براساس قانون تا زمانی که این دو اپلیکیشن پروانه کسب را به اتحادیه فناوران رایانه تحویل ندهند، نخواهند توانست از اتاق اصناف تهران مجوز فعالیت دریافت کنند زیرا برای یک واحد صنفی دو پروانه کسب با یک کدپستی صادر نخواهد شد. بارها درخصوص ابطال پروانه کسب به دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی اخطار داده‌ایم که بدون شک اگر دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی برای دریافت مجوز به اتاق اصناف تهران مراجعه کرده باشند، در مراحل نهایی با مشکل مواجه خواهند شد و باید برای ابطال کسب پروانه تولید نرم افزار و کافی‌نت به اتحادیه فناوران رایانه مراجعه کنند تا اتحادیه نامه مربوطه را به اتاق اصناف تهران ارسال کند».

تنها شعار حمایت از استارت‌آپ‌ها داده می‌شود

رییس اتحادیه فناوران رایانه، با تاکید بر اینکه باید در کشور از شرکت‌های دانش بنیان حمایت جدی و مدون شود، تصریح می‌کند: «متاسفانه در کشور ما تنها شعار و حرف حمایت از استارت‌آپ‌ها زده می‌شود، اما در عمل این رویکرد مشاهده نمی‌شود. به عبارتی مسئولان ما در حد حرف فعالیت دارند و به هیچ عنوان به عمل نمی‌پردازند. متاسفانه شرکت‌های دانش بنیان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند به‌طوری که این شرکت‌ها باید از جیب خود سرمایه‌گذاری کنند و بانک‌ها تخصیص وام به این شرکت‌ها را تقبل نمی‌کنند. بنابراین دولت وظیفه دارد که از این تولیدکنندگان کالا و خدمات، حمایت همه جانبه کند اما متاسفانه دولت تنها در حد حرف و شعار حمایت کرده و حتی یک ریال هم پولی به استارت‌آپ‌ها تزریق نکرده است که پس از مدت زمانی از این شرکت‌ها دریافت کند.

بنابراین استارت‌آپ‌ها باید منابع مالی موردنیاز برای فعالیت را به تنهایی و بدون حمایت دولت تامین کنند. براساس گفته آژانس اتومبیل کرایه تهران که این مسئولان مدعی هستند اسناد و مدارک لازم را در دست دارند، بیش از 400 میلیارد تومان منابع مالی از خارج کشور به این دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی تزریق شده است! اگر آژانس اتومبیل کرایه تهران دارای مدراک و اسناد است باید برای رفع شک و شبهه این اسناد و مدارک را نشان دهد اما آنچه که اکنون حایز اهمیت است، این است که دولت به هیچ عنوان از فعالیت استارت‌آپ‌ها به ویژه اسنپ و تپسی حمایت عملیاتی نمی‌کند و زمانی هم که دولت حمایت نکند، حرف و حدیث‌های بی‌شماری به وجود می‌آید».

دست‌های پشت پرده

میرمهدی، ادامه می‌دهد: «طی این مدت زمان، اصحاب رسانه و صدا وسیما درخصوص وضعیت فعالیت اسنپ و تپسی و رانندگان تاکسی تلفنی گزارش‌هایی تهیه کرده‌اند اما آنچه که مشخص است این است که بدون شک دست‌های پشت پرده‌ای برای نابودی و یا احیای دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی وجود دارد. به عبارتی متاسفانه دستگاهی به صورت نامحسوس درحال اقداماتی است که هم اتحادیه فناوران رایانه و هم اتحایه تاکسی تلفنی از ماجرا باخبر نیست. البته بدون شک این اقدامات از سوی سازمانی صورت خواهد گرفت که منافع آن درحال نابودی است. متاسفانه منافع شخصی باعث شده است که رانندگان عضو اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کنند و یا اینکه فعالیت اسنپ و تپسی را به جاسوسی متهم ‌کنند که در پاسخ باید گفت وزارت اطلاعات کشور ،بسیار قوی است . اگر کوچک‌ترین شکی در خصوص فعالیت جاسوسی اسنپ و تپسی بود، بدون شک این دو اپلیکیشن حتی اجازه یک روز فعالیت نیز نداشتند».

لزوم استفاده تاکسی تلفنی‌ها از نرم افزار اسنپ

رییس اتحادیه فناوران رایانه ، تصریح می‌کند: «سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت حمایت عملیاتی از فعالیت استارت‌آپ‎ها نمی‌کند. به طورکلی اگر از نظر دولت فعالیت اسنپ و تپسی ایراد دارد باید جلوی آن گرفته شود اما اگر ایراد و اشکالی ندارد، حمایت عملیاتی جدی و مدون از فعالیت آن‌ها شود. حتی حمایت از رانندگان تاکسی تلفنی نیز بایدصورت گیرد به‌طوری که سیستم مدرن جایگزین سیستم سنتی شود؛ به عبارتی تمام تاکسی تلفنی‌های سطح شهر از این نرم افزار نوین برای فعالیت خود استفاده کنند و به نوعی رقابت در بازار ایجاد شود. یعنی به مشتریان حق انتخاب بین آژانس، تاکسی و اسنپ داده شود. درحال حاضر این تکنولوژی یکی از بهترین تکنولوژی‌ها در حوزه حمل و نقل است و مردم باید امکان استفاده از آن را داشته باشند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، شرکت‌های اسنپ و تپسی بهترین کار را انجام داده‌اند اما اگر تاکسی‌رانی با این امر مشکل دارد،باید فعالیت‌های خود را به روز کند. اما این کار را انجام نمی‌دهند زیرا منافع شخصی آن‌ها از بین خواهد رفت. در چنین شرایطی با توجه به پورسانتی که رانندگان تاکسی تلفنی به آژانس‌داران می‌دهند، درآمد آن‌ها همانند درآمد رانندگان اسنپ و تپسی خواهد بود».