۰ نفر

ابراز همدردی نماینده رییس‌جمهور با مردم ترکیه:

مایلیم موانع و محدودیت‌های همکاری بین دو کشور رفع شود

۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۵
کد خبر: 164713
مایلیم موانع و محدودیت‌های همکاری بین دو کشور رفع شود

نماینده ویژه رییس‌جمهور کشورمان در امور ترکیه با حضور درمحل حادثه تروریستی ترکیه با ملت ترکیه ابراز همدردی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور ترکیه که به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتایان خود در امور توسعه همکاری‌های اقتصادی به ترکیه سفر کرده است با حضور در محل حادثه انفجار جنایتکارانه علیه نیرو های پلیس ویژه ترکیه ضمن ابراز همدردی با ملت ترکیه و قرا ئت فاتحه برای کشته شدگان از خداوند برای مجروحان این حادثه آرزوی سلامت و برای بازماندگان طلب صبر کرد .

وی که به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای ترک خود در استانبول بسر می‌برد هم‌چنین با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد و رئیس اجلاس کمیسیون مشترک ترکیه با ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی که در رأس یک هیئت بلند پایه از مسئولین دستگاه‌های ذیربط اقتصادی و سیاسی کشورمان به  استانبول سفر کرده است در این ملاقات با ابراز تسلیت  به ملت و دولت ترکیه درموردحادثه تلخ جنایتکارانه انفجار اخیر در استانبول که منجر به کشته شدن جمعی از شهروندان ونیروهای پلیس ترکیه شد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت این قبیل اقدامات را محکوم  نموده و همواره در کنار ملت و دولت ترکیه برای مقابله با تروریسم خواهد ایستاد.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در این دیدار تاکید کرد:  مایلیم که موانع و محدودیت‌های تجاری، بانکی و اقتصادی بین دو کشور مرتفع شود، به خصوص موانع مرتبط با اقلام غیرتعرفه‌ای که یکی از موضوعات مهم مرتبط با توسعه تجارت دو کشور می‌باشد.

وی افزود: ما می خواهیم ان‌شاءالله در برنامه سفر آتی جناب آقای دکتر جهانگیری به ترکیه چارچوب مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و روابط اقتصادی،تجاری و بازرگانی تنظیم و هماهنگ نماییم و امیدواریم سطح مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو کشور برای دسترسی به هدف چشم انداز اقتصادی تا سقف 30 میلیارد دلاری ، هر چه سریعتر ارتقاء یابد.

وی گفت: اگر ایران و ترکیه در کنار هم قرار گیرند می‌توانند از طریق هم‌افزایی و همکاری مشترک با تروریسم مبارزه نموده و وضعیت نابسامان منطقه را با تفاهم و همدلی حل و فصل نمایند.

نماینده ویژه رییس‌جمهور تاکید کرد: ایران و ترکیه دو قدرت مهم و تاثیر گذار منطقه هستند وبی شک  تقویت روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی فی مابین دو کشور می تواند در ابعاد منطقه ای و بین المللی نیز نیز به طور موثر تأثیر گذار باشد.

وی با اشاره به موضوع موافقتنامه ترجیحی که در سال 2015 بین دو کشور امضاء شد افزود:  این موافقتنامه یکی از ابزارهای مهم  توسعه تجارت و رفع موانع و محدودیت های تجاری فی مابین دو کشور می‌باشد. خصوصا این‌که ترکیه مایل است موانع صادرات محصولات ایرانی را هم مرتفع نماید. امیدواریم  در سفر جناب آقای جهانگیری به ترکیه اصلاحیه مرتبط با رفع موانع در مورد اقلام جدید کالاها را نیز میان یکدیگر به امضا برسانیم.

وی موضوع  حمل و نقل  و وجود مشکلات این حوزه را به عنوان یکی دیگر از موانع موجود درراه توسعه تجارت و  صادرات میان دو کشور مورد تاکید قرار داد و افزود :  باید برای از بین بردن مشکلات مرزی ، گمرکی و توسعه حمل و نقل با یکدیگر وخصوصا میان دستگاه های ذیربط همکاری های تنگاتنک و منظم برقرار گردد.

واعظی افزود : موضوعات گمرکی، از جمله ایجاد پنجره واحد گمرکی و ساماندهی مرزهای دو کشور از جمله مسائلی است که می‌تواند امور تجاری فی مابین را  تسهیل نماید.

وی با توجه به امضای سند کاهش عوارض سوخت میان دو کشور، اعلام کرد : ایران آمادگی دارد که موضوع کاهش تعرفه سوخت برای کامیون هایی که به مقصد ایران کالا حمل می کنند را ً برای کامیون های ترک هم اعمال نماید. متقابلاً انتظار داریم  از سوی ترکیه هم اقدام مشابه در مورد کامیون های ترانزیت ایرانی  برقرار گردد.

وی در این دیدار  اهمیت حل و فصل موضوعات بانکی وتوسعه روابط  بانک ها و از جمله افزایش همکاری  میان بانک های مرکزی دو کشور را خواستار شد.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در پایان موضوع توسعه همکاری های انرژیک در حوزه نفت و گاز و افزایش صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی را ازجمله دیگر موارد اساسی در حوزه توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور برشمرد و اظهار امیدواری کرد : در سفر آتی معاون اول رئیس جمهور ایران به ترکیه بتوانیم به نتایج مطلوبی در این حوزه نیز دست یابیم.

نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم به نماینده ریاست جمهور ایران و هیئت همراه در خصوص موضوعات مطرح شده تاکید نمود: ترکیه تمام تلاش خود را برای توسعه روابط و همکاریهای دوجانبه سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی با ایران معطوف داشته و مصمم هستیم هر چه سریعتر ضمن ایجاد تسهیلات لازم ، موانع موجود در امر توسعه روابط اقتصادی خصوصا به منظور دستیابی به چشم انداز سی میلیارددلاری  مورد نظر روسای جمهور دو کشور را مرتفع  نماییم .

در پایان طرفین ضمن تاکید بر اهمیت توسعه مبادلات گردشگری دو جانبه میان ایران و ترکیه با توجه به نزدیکی و تقارب فرهنگی مردمان دو کشور و اثرات اقتصادی و تجاری این گونه مراودات بر اهمیت و ضرورت مشارکت موثر خصوصا در امر همکاری مشترک بخش های خصوصی و تبادل تجربه و دانش فنی در این حوزه ، میان دو کشور تاکید نمودند.