۰ نفر

واهمه نکنید؛ «ام اس» قابل کنترل است

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰
کد خبر: 158143
واهمه نکنید؛ «ام اس» قابل کنترل است

سال‌هاست که دیگر کسی بر اثر بیماری‌های ساده و پیش پا افتاده‌ای مثل آپاندیس جان خود را از دست نمی‌دهد. پیشرفت دانش پزشکی باعث شده مادران دیگر مانند مادربزرگان خود نگران مرگ نوزاد در بدو تولد نباشند ؛

 اما متأسفانه بیماری‌های دیگری انسان‌های روزگار ما را گرفتار کرده است که در سال‌های گذشته کسی آنها را نمی‌شناخت. بیماری‌هایی که بیشتر منشأ عصبی دارند و سیستم اعصاب بدن انسان را درگیر می‌کنند. ‌ام اس یکی از این بیماری هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی  می‌گوید: در بیماری‌های خود ایمنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بدن خود فرد حمله می‌کند و به بروز عوارض ناخوشایندی منجر می‌شود. بیماری‌ام اس هم یک نوع بیماری خود ایمنی است که با درگیری سیستم اعصاب مرکزی باعث بروز علائم مختلف نورولوژیک می‌شود.

دبیر سیزدهمین کنگره‌ ام اس ایران با اشاره به اینکه میزان شیوع‌ ام اس در زنان 3 الی 4 برابر مردان است، می‌افزاید: این بیماری که بیشتر زنان را گرفتار می‌کند، به دلایل مختلف نمایان می‌شود که البته همه آنها شناخته نشده‌اند، اما می‌توان از میان علل شیوع آن به کمبود ویتامین «د» و مصرف بالای دخانیات بخصوص در میان زنان اشاره کرد.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه خاطرنشان می‌کند: آنچه هنگام ابتلا به این بیماری اهمیت دارد پذیرفتن بیماری است. به عبارت ساده‌تر شکی نیست که بیماری از هر نوع که باشد ناخوشایند است اما این به معنای غصه خوردن و افسرده شدن نیست. بیمار مبتلا به‌ام اس در درجه اول باید بیماری خود را بپذیرد و در گام بعدی سعی کند به بیماری خود غلبه کند. وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان بر بیماری‌ ام اس غلبه کرد، می‌گوید: برای غلبه بر بیماری راه‌های مختلف وجود دارد؛ نخستین راه، درمان دارویی است. دارو درمانی در درمان و کنترل‌ ام اس نقش بسیار مهمی دارد. دومین موضوع کنترل و درمان استرس است. اگر مبتلایان از اضطراب و استرس و مشکلات روانشناسی رنج می‌برند اکیداً توصیه می‌شود به روانشناس و روانــپزشک مراجعه کنند. این موضوع در درمان بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد.

بحث بعدی ورزش و فیزیوتراپی است که متأسفانه در جامعه ما هیچ جایگاهی ندارد. این درحالی است که فیزیوتراپی، توانبخشی، آب درمانی و ورزش نقشی چشمگیر در درمان و کنترل عوارض بیماری‌ ام اس دارد. خوشبختانه درحال حاضر کلینیک‌های تخصصی برای عرضه این خدمات به بیماران مبتلا به‌ ام اس در سطح کشور فعالیت می‌کنند، حتی کلینیک بازتوانی ذهنی هم راه‌اندازی شده که می‌تواند بسیار مفید  باشد.

تغذیه بیماران‌ ام اس

دکتر ناصر مقدسی در ادامه به نوع تغذیه در این دسته از بیماران اشاره می‌کند: هرچند تغذیه در کنترل برخی بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون بسیار مهم است اما هیچ پژوهشی نتوانسته نقش تغذیه در کنترل بیماری‌ ام اس را به اثبات برساند. بنابراین آن دسته از بیمارانی که به خیال بهبودی، خود را از مصرف برخی مواد مغذی و مورد نیاز بدن محروم می‌کنند دچار مشکلات دیگری هم خواهند شد. در این مورد می‌توانم به بیماری اشاره کنم که به توصیه اطرافیان 2 سال لبنیات مصرف نکرده بود تا عوارض بیماری خود را کنترل کند. این بیمار با این رژیم غذایی نه تنها عوارض بیماری را کنترل نکرده، بلکه دچار عوارض ناشی از کمبود کلسیم هم شده است. وی می‌افزاید: در مورد تغذیه بیماران مبتلا به‌ ام اس تنها یک توصیه کلی وجود دارد که عبارت است از پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پرنمک و استفاده مناسب و متعادل از میوه و سبزیجات.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، این روزها بسیاری از افراد شیاد سعی می‌کنند با وعده‌های دروغین درمان به درآمدهای کلان دست یابند که البته تا حدی موفق هستند.

 دبیر سیزدهمین کنگره‌ ام اس ایران اظهار می‌کند: یکی از موضوع‌هایی که بشدت درمان‌ ام اس را تحت تأثیر قرار می‌دهد عدم مطالعه است. متأسفانه عدم مطالعه در همه سطوح گریبانگیر بیماران است. از این‌رو توصیه می‌کنم بیماران قبل از اینکه وعده‌های دروغین را بپذیرند کمی مطالعه کنند و با درمان در سطح دنیا و کشورهای پیشرفته آشنا شوند. خوشبختانه درمان‌های جدید و مؤثری برای این بیماری وجود دارد که می‌توانند ما را به درمان قطعی‌ ام اس در آینده خوشبین کنند. وی در خاتمه می‌گوید: کشور ما از نظر تشخیص و درمان‌ ام اس و تولید داروها در منطقه بهترین است و همسو و هم پایه کشورهای پیشرفته دنیا قرار دارد.