۰ نفر

دخل وخرج تست زنی!

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱
کد خبر: 156512
دخل وخرج تست زنی!

فرآیند درس خواندن در سال کنکور، خیلی شبیه به یک فرآیند سرمایه گذاری است. اگر شما یک کنکوری هستید، می بایست سرمایه های بالقوه خود شامل زمان، استعداد ها و امکانات را به کار بگیرید تا بتوانید به کمک دانش و مهارتی که به دست می آورید، برای پاسخگویی به سوالات کنکور استفاده کنید.

 با این حال شاید شما هم مثل برخی از دانش آموزان به این فکر باشید که علاوه بر آموزش های رسمی و مدرسه ای، در کلاس های کمک آموزشی و موسسات آزاد هم ثبت نام کنید. با توجه به این که این کار هزینه بر است، به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان ، در این گزارش سعی کرده ایم تا فضای کلاس های کنکور و کمک آموزشی، را از جنبه های مختلف از جمله مالی معرفی کنیم. حتماً توجه دارید که خوب و بد بودن هر هزینه مالی، به میزان فایده و سود رسانی آن بستگی دارد و تمام این ها به شرایط خودتان برمی گردد.

کلاس کنکور برویم یا نرویم؟

اگر این سوال، چند گزینه ای بود، پاسخ صحیح، گزینه هیچکدام بود. چرا؟ چون از یک سو در بین دانش آموزان برتر کنکور، کسانی هستند که بدون استفاده از این کلاس ها توانسته اند رتبه خوبی داشته باشند. در عین حال این مثال موارد نقضی نیزدارد و بوده اند کسانی که در سال قبل رتبه خوبی کسب نکرده و لی بعد از یک سال حضور در کلاس های کنکور به رتبه خوبی رسیده اند بنابراین آنچه را که باید مد نظر قرار دهید نه فقط کلاس کنکور رفتن یا نرفتن بلکه مجموعه ای از عوامل است، ممکن است اساساً ضعف درسی ما به عوامل غیر مستقیمی مربوط باشد که این عوامل مانع کار های درسی ما در سال کنکور شود. مثل چی؟ مثلاً کندخوانی، وسواس، حواس پرتی، خوب تست نزدن و...

توجه داشته باشید که هر کلاسی اعم از کلاس های کنکور، عمدتاً زمینه را برای یادگیری شما فراهم می کنند. در حالی که در کنکور، شما به تسلط نیاز دارید و تسلط شما علاوه بر دانش، به مهارت هایی مرتبط می شود که شما باید خودتان آن ها را با مولفه هایی نظیر برنامه ریزی، تلاش، استمرار و حفظ روحیه مناسب، کسب کنید.برای همین، مراجعه کننده یکی از کارشناسان حوزه کنکور می گوید: آیا شما مطمئنید که دروس مدرسه را خوب می خوانید؟ آیا کتاب های کمک آموزشی بازار  رامطالعه می کنید؟ یا بلدید چگونه از آن ها استفاده کنید؟ ... اگر همه این راه ها را تست کرده اید و باز نتیجه نگرفته اید، بنابر این احتمالاً نیاز دارید که در یک کلاس کمک آموزشی شرکت کنید. «احتمالاً» به این خاطر است که ممکن است شما ابتدا نیاز به یک مشاوره درسی داشته باشید.

مشاور برنامه ریزی درسی چه کار می کند؟

نقش یک مشاور تحصیلی، پوشش دادن ضعف های جانبی کار درسی شماست. یعنی با شناختی که از نقاط ضعف و قوت درسی و روحی شما به دست می آورد و همین طور احاطه ای که به دروس شما و نیز مهارت های لازم برای کنکور مثل مهارت مطالعه، مرور، تست زنی و... دارد، می تواند به شما نقشه راه مطالعه برای کنکور بدهد. ضمن این که نظارت بر عملکرد درسی شما داشته باشد تا بتوانید هر چه مطمئن تر در این مسیر حرکت کنید. با این تفاسیر، مشاور می تواند به شما بهتر بگوید که آیا نیاز به کلاس کنکور دارید یا نه؟ و یا در چه درسی و یا حتی مبحثی شما نیاز به کلاس کمکی دارید؟ کاری که در حفظ سرمایه های وقت و هزینه شما می تواند صرفه جویی زیادی به همراه داشته باشد.

البته همه این کار ها وقتی کاملاً برایتان اثربخش خواهد بود که شما بتوانید به این توانمندی برسید که خودتان، گلیم خودتان را در تشخیص و رفع نیاز و حرکت طبق برنامه ریزی، از آب بکشید. در غیر این صورت، زیاد امیدوار نباشید که حتی در صورت موفقیت، اثر آن پایدار باشد.

در این جا دو نکته را بر حسب تجربه کارشناسان، برایتان نقل می کنیم. اول این که اگر مشاور شما را به کلاس های دبیر مشخصی ارجاع داد، باز نقش خودتان را برای پرس و جو و تحقیق فراموش نکنید و حتی الامکان از دانش آموزان دیگری که از کلاس های درسی آن دبیر استفاده کرده اند پرس و جو کنید. دوم این که ممکن است شما بتوانید خودتان مثل برخی از دانش آموزان خوب کنکوری، به توانایی برسید که نیاز خودتان را تشخیص دهید. در آن صورت اساساً نیاز به مشاور یا حذف می شود و یا به حداقل می رسد.

پرس و جوی ما از بازار خدمات کمک آموزشی، به اینجا رسید که هزینه یک سال پشتیبانی درسی و مشاوره تحصیلی، هم اکنون در حدود 900 هزار تومان است. البته خدماتی که این موسسات ارائه می دهند متنوع است. مثلاً آزمون های کمکی دارند و دوره های مهارتی مختلف برگزار می کنند، کتاب کمک درسی امانت می دهند و جلسات مشاوره ای خصوصی، همایشی و کارگاهی و.... با این حال، می توانید در جلسه معارفه این موسسات که اکثراً رایگان برگزار می شود شرکت کنید و با خدماتشان آشنا شوید و در نهایت، خودتان انتخاب کنید.

این را هم بگوییم که اگر به حوزه هایی مانند مهارت مطالعه، روش های تست زنی و... نیاز دارید، می توانید در دوره های کارگاهی که توسط برخی از این موسسات ارائه می شود شرکت کنید. هزینه شرکت در این کلاس ها خیلی پایین تر بوده و در حدود 30 هزار تومان برای چند جلسه محدود است.

از کلاس های کنکور چه خبر؟

در هر صورت، اگر خودتان و یا به کمک یک مشاور به کلاس کنکور یا کمکی نیاز پیدا کردید، لازم است که به نکاتی توجه داشته باشید.

در قدم اول اگر می خواهید در این سال، لذت موفقیت در کنکور را بهتر و بیشتر بچشید، بهتر است قید اقتصادی عمل کردن را هم به کارتان اضافه کنید. برای این کار، ابعاد نیازتان را دقیق مشخص کنید مثلاً آیا نیاز به یک دوره کامل کلاس دارید یا کلاس های مبحثی برایتان کافی است؟ برخی از اساتید این دوره ها با طرح سوالات مشکلی که در هر کنکور ممکن است به تعداد خیلی کم طرح شود، طوری احساس نیاز ایجاد می کنند که گاه مایل می شویم نیاز اصلی خود را نادیده بگیریم و در کل دوره آن درس شرکت کنیم!قدم بعدی جست وجو برای کلاس کنکور خوب است. در حال حاضر اگر چه آموزشگاه های رسمی این کلاس ها را ارائه می کنند، اما این کار شما را از پرس و جو از دانش آموزان اساتید این موسسات، بی نیاز نمی کند. همچنین دقت داشته باشید که سایت و تبلیغات زیبا، به تنهایی نمی تواند راهنمای خوبی برای انتخاب کلاس یک استاد خوب باشد.

موضوع بعدی دانستن سقف تعداد شرکت کنندگان در کلاس است. تجربه کارشناسان این حوزه می گوید که ممکن است دربرخی موارد پس از ثبت نام در کلاس ها با تعداد زیادی شرکت کننده در آن مواجه شوید که قطعاً بر کیفیت کلاس اثر می گذارد. لذا هنگام ثبت نام، به این موضوع هم دقت داشته باشید.در حال حاضر، اگر چه کلاس کنکور برای تمام دروس برگزار می شود، اما هزینه یک دوره کلاس کنکور معمولی به تفکیک دروس اختصاصی و عمومی به شرح زیر است:این نرخ ها برای کلاس هایی با حدود 30 نفر است. ضمن این که تعداد جلساتی که در هر یک برگزار می شود، بسته به نوع درس متفاوت است. مثلاً درس زیست در رشته تجربی مشتمل بر حدود 60 جلسه است اما دروسی مانند هندسه تحلیلی و ریاضیات گسسته در رشته ریاضی، با 35 جلسه به اتمام می رسد.بررسی ما نشان می دهد در صورت تمایل و نیاز به کلاس های خصوصی تر، این نرخ ها بالاتر می رود. به گونه ای که برای کلاس های نیمه خصوصی، ممکن است دریافتی دبیر به حدود 2 الی 2.5 میلیون تومان برسد. هزینه کلاس های کاملاً خصوصی هم تا 700 هزار تومان برای هر جلسه می تواند باشد. خلاصه این ارقام در جدول فوق آمده است.