۰ نفر

اشتغال یک میلیارد نفر در بخش تعاونی

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۴۱
کد خبر: 144565
اشتغال یک میلیارد نفر در بخش تعاونی

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتقاد دارد که ملاک اصلی تشکیل تعاونی‌ها و سرمایه اجتماعی سنگ‌بنای ایجاد و توسعه تعاونی و فعالیت‌های تعاونی‌ها در حوزه اقتصاد و بسیار مهمتر از سرمایه انسانی است.

حجت‌الله میرزایی  امروز چهارشنبه در مراسم رونمایی از سند راهبردی فرهنگ کار و تعاون و تجلیل از تعاونی‌های برتر استان فارس، گفت: تعاون ابداع شده جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه بخشی از دست‌آورد ارزشمند تاریخ بشری محسوب می‌شود که ۱۶۰ سال سابقه روشن دارد.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: امروز بالغ بر یک میلیارد نفر از مردم جهان در بخش تعاونی اشتغال دارند و در ایران نیز این تعداد به یک میلیون نفر می‌رسد و رمز موفقیت آن بهره‌بردن از سرمایه‌های خرد است.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه ملاک اصلی فعالیت در بخش تعاون، اعتماد اعضاء است، گفت: سرمایه اجتماعی سنگ بنای فعالیت اقتصادی و مهمتر از سرمایه انسانی است و به هر اندازه اعتماد در یک جامعه متزلزل شود، امکان کسب و کار مبتنی بر تعاون نیز کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: تعاونی‌ها به فضای کسب و کار بسیار حساس و فعالیتی جمعی و اخلاق مدار و عمدتا کوچک و متوسط بوده و نسبت به شوک‌های اقتصادی بسیار حساس است. نسبت به سلامت اداری بسیار حساس است. هرچه سلامت و پاکی در اجتماع رشد کند، تعاون و فعالیت‌های بخش تعاون هم رشد بیشتری خواهد داشت.

میرزایی، یکی از دلایل رشد تعداد تعاونی‌ها در سه سال اخیر در استان فارس را ارتقاء جایگاه این استان در سرمایه‌اجتماعی دانست و گفت: امروز در جهان بالاترین نرخ تعاونی‌ها و فعالیت بخش تعاونی را در کشورهای اسکاندیناوی شاهد هستیم آنان فضای سرمایه‌گذاری منصفانه‌تر و فضای کسب و کار و اداری سالمتری دارند.

او با تصریح اینکه به هر اندازه فساد در جامعه‌ای رشد می‌کند، اعتماد و سرمایه اجتماعی کاهش و فعالیت در بخش تعاونی هم نزول پیدا می‌کند، گفت: وجود فساد در یک جامعه و نبود سلامت اداری، هزینه‌های معاملاتی را افزایش می‌دهد. بنابراین هر جامعه‌ای فاسدتر، هزینه‌های معاملاتی در آن بیشتر و فضای کسب و کار در آن سخت‌تر خواهد بود.

میرزایی با یادآوری اینکه در اقتصادی فعالیت می‌کنیم که تجربه‌های تلخی از فساد و تخریب محیط کسب و کار را دارد، گفت: رتبه ایران در جهان طی یک دوره کوتاه در زمینه فضای کسب و کار از ۸۲ به ۱۵۵ و در فساد از ۶۶ به ۱۶۸ تنزل داشت و فرار سرمایه طی سال‌های ۸۴ تا ۸۹ بالغ بر ۱۲۵ برابر رشد داشت.

او با بیان اینکه در همان سال‌ها با وجود بالاترین و شگفت‌انگیزترین میزان درآمدهای نفتی، تنها ۰.۵ درصد در سال اشتغال ایجاد شد و رشد اقتصادی کشور نامطلوب بود و دلیل این امر را باید در ناکارآمدی دولت وقت جست‌وجو کرد زیرا اقتصاد نادیده گرفته شد.

میرزایی با اشاره به شرایط آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید، گفت: امروز شاخص کسب و کار بهبود یافته و در زمینه کاهش فساد و تورم نیز شاهد اقدامات چشمگیری بوده‌ایم و معنی این شاخص‌ها، رسیدن به فضای آرام و با ثباتی است که رشد نرخ تعداد تعاونی‌ها و جذب سرمایه‌های خارجی، از عواید آن محسوب می‌شود.

در این مراسم سند راهبردی فرهنگ کار و تعاون در استان فارس رونمایی و از ۱۶ تعاونی برتر استانی و دو تعاونی برتر ملی تجلیل شد.