۰ نفر

دلار کانالی عقب نشینی کرد

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۶:۲۰
کد خبر: 478039
دلار کانالی عقب نشینی کرد

در اولین روز کاری هفته، دلار و سکه ریزش دیگری را تجربه کردند؛ روز شنبه، اسکناس آمریکایی از مرز ۲۸ هزار تومانی به راحتی پایین رفت و در مقطعی حتی زیر ۲۷ هزار تومان معامله شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ کف قیمت دلار در روز اول هفته حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود. در ساعات انتهایی روز قیمت کمی از این کف بالا آمده بود و روی عدد ۲۷ هزار تومانی معامله می‌شد. این قیمت هزار تومان کمتر از روز انتهایی هفته گذشته بود. قیمت نهایی روز شنبه، ۵ هزار و ۱۰۰ تومان(معادل با ۹/ ۱۵ درصد) از سقف سال ۹۹ کمتر بود.

پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه، اسکناس آمریکایی به سقف ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان خورد و پس از آن، حدود ۱۶ روز است که در مسیر ریزشی حرکت کرده است. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که پوزیشن و موقعیت غالب معامله‌گران ارزی در هفته‌های اخیر«فروش» بوده است. برخی معامله‌گران حتی در هفته‌های اخیر بارها عنوان کرده بودند که «هر بالایی، فرصتی برای فروش» است. مقصود از این جمله آن بود که هر زمان قیمت دلار کمی بالا رفت، اقدام به فروش کنید، چرا که قیمت در مسیر ریزشی قرار دارد و هر افزایشی، تنها تنفسی در مسیر نزول خواهد بود. به عبارت دیگر، رفتار معامله‌گران در هفته‌های اخیر بیشتر بر مبنای فروش ارز تنظیم شد و کمتر به‌دنبال خرید ارز به‌منظور نگهداری آن بودند.

در هر صورت به نظر می‌رسد دوران ریزش پله‌ای در بازار در همین روزها به پایان می‌رسد و بازار منتظر نتایج انتخابات آمریکا خواهد شد. نتیجه انتخابات، بازار را یک بار دیگر می‌تواند دچار هیجان شدید مقطعی کند. برد ترامپ، خریداران را به بازار بازخواهد گرداند و ورود بایدن می‌تواند موجب شود که بر میزان فروشندگان ارزی افزوده شود.

روزهای یکشنبه و دوشنبه اتفاقات زیادی می‌تواند در بازار رخ دهد؛ با این حال، برای اینکه این اتفاقات به یک روند تبدیل شوند، نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اهمیت زیادی خواهد داشت. در ۱۶ روز اخیر عموما تاکتیک معامله‌گران این بوده است که به‌صورت پله‌ای از بازار خارج شوند و بخشی از ارزهای خریداری شده در قیمت‌های پایین‌تر را به فروش برسانند. البته از اوایل شهریورماه تا یک هفته مانده به پایان مهر، تاکتیک معامله‌گران بیشتر خرید پله‌ای بود؛ یعنی معامله‌گران عموما خریدار بازار بودند و در نقاط مقاومتی کمی فروشنده می‌شدند و بار دیگر برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر آماده می‌شدند. این موقعیت از هفته انتهایی مهرماه تغییر کرد.

سکه تمام بهار آزادی هم تقریبا روند مشابهی را با دلار تجربه کرده است. این فلز گرانبها در ۲۴ مهر به بهای ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که سقف تاریخی قیمت بود. پس از آن فروشنده‌ها در بازار دست بالا را به دست آوردند و در نتیجه آن، سکه کانال‌های ۱۶، ۱۵، ۱۴ و ۱۳ میلیونی را از دست داد. معامله‌گران سکه در ۱۶ روز اخیر سعی کرده بودند حداقل کف ۱۳ میلیون تومانی را حفظ کنند، ولی فلز گرانبهای داخلی این کانال را روز شنبه از دست داد. روز شنبه سکه با قیمت ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد که ۶۰۰ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. قیمت روز ۱۰ آبان سکه نزدیک به ۲۰ درصد کمتر از روز ۲۴ مهر بود که این فلز گرانبها در سقف تاریخی خود قرار داشت. یکی از عواملی که موجب شد سکه نسبت به دلار افت بیشتری را تجربه کند، کاهش بهای طلای جهانی بود. اونس طلا در هفته‌های اخیر نه تنها رشد خاصی را تجربه نکرده است، بلکه حتی روز جمعه زیر مرز هزار و ۹۰۰ دلار به کار خود پایان داد. به این ترتیب، روند طلای جهانی یکی از مسائلی بود که قیمت سکه را تحت فشار قرار داد. با وجود افت روز شنبه، سکه همچنان حباب قیمتی دارد و این موضوع می‌تواند در صورت پیروزی بایدن به‌عنوان اهرمی برای کاهش بیشتر فلز گرانبهای داخلی عمل کند. البته برخی از معامله‌گران باور دارند، وضعیت اونس طلا در بازارهای جهانی می‌تواند در هفته جاری بهبود یابد و این مساله از قیمت سکه حمایت کند.البته سکه در ساعات پایانی روز همچنان در مسیر کاهشی حرکت می‌کند.