۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش‌بینی قیمت دلار در روز‌های آینده/ سیگنال‌های مثبت در راه بازار ارز

۲۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶
کد خبر: 467855
پیش‌بینی قیمت دلار در روز‌های آینده/ سیگنال‌های مثبت در راه بازار ارز

یک کارشناس اقتصادی ضمن پیش‌بینی عدم ماندگاری دلار در رقم‌های فعلی تاکید کرد: اقداماتی از سوی بانک‌مرکزی انجام شده که می‌تواند منجر به کاهش نرخ ارز در میان مدت شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ علیرضا شامخی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز در هفته جاری اظهار کرد: سخنان پمپئو درمورد فعال شدن مکانیزم ماشه ظرف یک هفته آینده و همچنین فاصله نرخ ارز صرافی ملی و بازار آزاد، دو علت اصلی التهاب بازار در هفته اخیر بوده است.

او به سیگنال‌های مثبتی که بر کاهش نرخ ارز تاثیر خواهد گذاشت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در بازار ارز طی این هفته، حذف سقف قیمت در سامانه نیما است که منجر به واقعی‌تر شدن نرخ ارز این بازار و شفاف‌تر شدن فرآیند کشف قیمت در این سامانه خواهد شد؛ این موضوع هر چند در کوتاه مدت منجر به افزایش قیمت در این سامانه می‌شود، ولی با افزایش عرضه در میان مدت نرخ سامانه نیما را به تعادل بازار نزدیک خواهد کرد.

شامخی ادامه داد: همچنین طی هفته اخیر ممنوعیت فروش  سالانه 2200 دلاری با کارت ملی برداشته شد که به معنای اتخاذ سیاست‌های جدید درمورد عرضه اسکناس به بازار است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، استخری از نقدینگی ارزی در کانال 27هزار تومانی دلار وجود دارد که فشار فروش را افزایش خواهد داد؛ منظور از استخر فروش این است که سرمایه‌گذاران کلان و خرد زیادی در این کانال قیمتی علاقه‌مند به تبدیل دلار خود به ریال هستند.

وی اضافه کرد: هم سرمایه‌گذاران کلان که زودتر و در قیمت‌های بین 16 تا 18هزار تومان و هم سرمایه‌گذاران خرد که دیرتر و در حدود اعداد 22هزار تومان وارد این بازار شده‌اند، همگی در سود هستند و طبیعی است که بخشی از نقدینگی ارزی خود را در این کانال قیمتی به ریال تبدیل کنند؛ بنابراین به صورت طبیعی فشار فروش در این کانال افزایش خواهد یافت، در ضمن، با مقایسه شرایط جاری و جهش‌های پیشین ارزی، می‌توان گفت که از نظر سیاست‌گذار، قیمت ارز به سقف مجاز خود رسیده است. 

این کارشناس اقتصادی درباره آینده احتمالی قیمت دلار خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه گفته شد، بعید نیست که در چند روز آینده فشار فروش افزایش یابد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که حتی اگر دلار به قیمت‌های بالاتری برسد، ماندگاری چندانی نداشته باشد.