۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نمایش ضعیف طلا علیرغم سقوط بازارهای سهام

۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۲۵
کد خبر: 464519
نمایش ضعیف طلا علیرغم سقوط بازارهای سهام

در معاملات آتی روز پنجشنبه قیمت طلا، نقره و پلاتین در شرایطی کاهش یافت که در میان فلزات گرانبها پالادیوم تنها فلزی بود که روند صعودی خود را ادامه داد. در واقع این دومین روزی بود که طلا با کاهش قیمت مواجه می‌شد در حالی که در سه روز نخست هفته جاری قیمت فلز زرد روند افزایشی داشت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ هر اونس طلای قابل تحویل در ماه دسامبر در معاملات روز گذشته با کاهش ۰.۴ درصدی معادل ۶.۹۰ دلار به قیمت ۱۹۳۷.۸۰ دلار در هر اونس در بازار کومکس نیویورک معامله شد. همچنین قیمت نقره قابل تحویل در ماه دسامبر با کاهش ۰.۳۹۵ دلاری به ۲۷ دلار در هر اونس رسید.

گفته می‌شود روند قیمتی طلا و نقره برگرفته از تقویت ارزش دلار است که از اواسط هفته رو به افزایش گذاشته است. همچنین پایین آمدن قیمت نفت خام که در معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح چهار هفته گذشته رسید نیز بر این مساله تاثیرگذار بوده است. بدون تردید روند حرکت قیمت طلا تاثیر گرفته از نیروهای خارج از بازار فلزات گرانبهاست. اما نکته اساسی آنجاست که روز گذشته بازارهای سهام نیز عملکرد مثبتی نداشتند و عموما در چنین شرایطی قیمت طلا روند افزایشی در پیش می‌گیرد.

گفته می‌شود انتشار گزارش هفتگی آمار بیکاری که بیانگر ۸۸۱ هزار درخواست جدید برای بیمه بیکاری بود در حالی که پیش بینی‌ها ۹۵۰ هزار ادعای جدید را در نظر گرفته بودند، بر این مساله بی تاثیر نبوده است. در همین رابطه سرمایه گذاران در انتظار انتشار گزارش ماهانه آگوست از سوی وزارت کار ایالات متحده هستند که انتظار می‌رود ۱.۳ میلیون شغل غیر از کشاورزی را در طول یک ماهه پوشش داده باشد.

از جمله عواملی که گفته می‌شود بر روی بازارهای روز گذشته تاثیرگذار بود، اعمال محدودیت‌های جدید ایالات متحده برای تعدادی از دیپلمات‌‌های چینی است، مساله‌ای که می‌تواند بر روند معاملات تجاری دو کشور تاثیر بگذارد اگرچه از سوی مقابل هم چین در اقدامی متقابل محدودیت‌هایی را برای تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی در نظر خواهد گرفت.

در یک نگاه امیدوارانه روزنامه فایننشال تایمز لندن نوشت مصونیت جمعی کووید - ۱۹ ممکن است زودتر از زمان تعیین شده قبلی ایجاد شود. همچنین گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه مقامات بهداشتی ایالات متحده خبر از تولید و توزیع واکسن کرونا تا ابتدای نوامبر سال جاری داده‌اند.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، قیمت نفت خام نیمکس با سقوط به کف قیمتی خود در چهار هفته گذشته به قیمت ۴۱.۲۵ دلار در هر بشکه معامله شد، شاخص دلار آمریکا هم پس از در پیش گرفتن روند اصلاحی بار دیگر کمی روند صعودی را در پیش گرفت. بازده 

اوراق ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۰.۶۲ درصدی معامله شد.

قیمت طلا و نقره

(نمودار حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه تکنیکی قیمت‌ها همچنان در روند افزایشی پنج ماهه در نمودار میله‌ای روزانه قرار دارند. هدف بعدی صعود قیمت طلا در معاملات آتی اکتبر دستیابی به سطح بالاتر از مقاومت ثابت ۱۹۹۲.۵۰ دلار است در عین حال پیش بینی روند نزولی قیمت نیز بر روی حفظ سطح پشتیبانی ۱۹۰۰ دلار عنوان شده است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۴۸.۴۰ و سپس ۱۹۷۲.۴۰ دلار در هر اونس برآورد شده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست ۱۹۱۹.۷۰ و سپس در ۱۹۱۵ دلار مشاهده می‌شود.

قیمت طلا و نقره

(نمودار حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند حرکت صعودی معاملات آتی نقره نیز همچنان در بالای سطح قیمتی پنج ماهه قرار دارد. بر این اساس روند صعودی قیمت نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعود قیمت نقره ادامه مسیر تا سطح ۲۹.۲۳۵ دلار و هدف نزولی آن حفظ سطح ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت فنی نقره ابتدا بر روی ۲۷.۵۰ دلار و سپس بر روی ۲۷.۸۹ دلار در هر اونس پیش بینی می‌شود. همچنین سطح پشتیبانی نخست ۲۷.۰۱ و سپس ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس برآورد می‌شود.