۰ نفر

گزارشی از وضعیت بازار ارز در نیمه تیر ماه

فشار برای افزایش قیمت دلار!

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کد خبر: 450833
فشار برای افزایش قیمت دلار!

یک فعال بازار ارز از افزایش فشار دلالان و تشدید جو روانی برای افزایش قیمت دلار خبر داد و گفت: با وجود کاهش فاصله قیمت دلار در صرافی ملی و بازار آزاد، همچنان تحرکات سفته‌بازانه زیاد است.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ یکی از فعالان بازار ارز که نخواست نامش ذکر شود درباره وضعیت فعلی بازار و افزایش قیمت دلار توضیح داد و گفت: روز گذشته صرافی ملی نرخ دلار را با 400تومان افزایش به بالای 21هزار تومان رساند و با این اقدام فاصله قیمت دلار با بازار آزاد را کاهش داد؛ در جریان معاملات امروز هم قیمت دلار در این صرافی به نیمه کانال 21هزار تومان رسید اما در بازار آزاد تا مرز 22هزار تومان هم پیش رفته است.

او ادامه داد: به رغم تلاش‌هایی که بازارساز برای بازگرداندن آرامش به بازار و کاهش نرخ ارز انجام می‌دهد، از جمله افزایش حجم عرضه و کاهش فاصله دو نرخ، اما فشار دلالان برای رشد قیمت ارز بسیار بالاست و با جوسازی‌هایی که در سایت‌های مجازی انجام می‌دهند بازار را ملتهب‌تر کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه، بازار از جو ریزشی به افزایشی تغییر کرده و به همین خاطر بسیاری از معامله‌گران برخلاف روزهای گذشته خرید هم انجام می‌دهند اما به طور کل تمایل برای فروش ارز همچنان بیش از خرید آن است.

او با ابراز نگرانی از روند صعودی دلار اظهار کرد: این روزها بازار ارز مانند بازار ملتهب نیمه دوم سال97 شده با این تفاوت که امسال رکورد نرخ قبلی که تا مرز 20هزار تومان پیش رفته بود را شکسته و حالا در تلاش برای فتح کانال 22هزار تومان است؛ اما روندی که دلار در شرایط اقتصادی امروز پیش گرفته خطرناک‌تر از دو سال قبل خواهد بود لذا باید بانک ‌مرکزی علاوه بر اقداماتی که انجام داده، بر تخلیه بازار از دلالان و برخورد با فضای مجازی که به این وضعیت دامن می‌زنند جدی‌تر عمل کند چراکه تجریه ثابت کرده این اقدام تاثیر بیشتر و بلندمدت‌تری در کنترل قیمت ارز خواهد گذاشت.

این فعال بازار ارز تصریح کرد: همچنان بازار آزاد به واسطه فاصله بیش از 300تومانی که با نرخ صرافی‌های رسمی دارد از جذابیت بالایی برخوردار است که این موضوع باعث شده مردم به خرید ارز از صرافی و فروش آن در بازارغیررسمی روی بیاورند، ضمن اینکه امروز زمزمه دلار 22هزار تومانی هم بین دلالان شنیده می‌شود که باید قبل از رسیدن به این نرخ جلوی آن گرفته شود.