۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

۴پیشنهاد رییس کانون صرافان برای کنترل نرخ ارز/ نیازی به تجمع مردم در مقابل صرافی‌ها نیست

۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۸
کد خبر: 450368
۴پیشنهاد رییس کانون صرافان برای کنترل نرخ ارز/ نیازی به تجمع مردم در مقابل صرافی‌ها نیست

رییس کانون صرافان ضمن ارائه چهار پیشنهاد برای کنترل بازار و تعدیل نرخ ارز تاکید کرد: ارز به میزان کافی در همه صرافی‌های مجاز بانکی وجود دارد و نیازی نیست مردم مقابل چند صرافی صف ببندند.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به فاصله بیش از ۱۰۰۰تومانی نرخ دلار در صرافی بانکی و بازار آزاد تاکید کرد: قیمت‌هایی که برای دلار در بازار آزاد و برخی سایت‌های غیر‌رسمی اعلام می‌شود با نرخ صرافی‌های مجاز بانکی و به طور کل واقعیت بازار تفاوت دارد به طوریکه روز گذشته قیمت دلار در صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی بین ۱۹۰۵۰ تا ۱۹۸۵۰هزار تومان و در بازار غیر رسمی تا ۲۰۷۰۰تومان متغیر بود.

این فعال بازار ارز با انتقاد از تشکیل صف خرید در مقابل برخی صرافی‌ها بیان کرد: در حال حاضر ارز به میزان کافی که پاسخگوی تقاضای بازار باشد در صرافی‌ها عرضه می‌شود بنابراین نیازی نیست مردم به خاطر اندکی تفاوت نرخ در مقابل یک صرافی تجمع کنند؛ ضمن اینکه روزانه چندین میلیون دلار به بازار عرضه می‌شود که صرافان بیش از یک میلیون خرید و فروش ندارند و این یعنی تقاضای بازار بیش از این مقدار نیست. 

اطلاع از نرخ روز با اپلیکشن کانون صرافان

سلطانی‌زاده گفت: در این راستا مردم می‌توانند بدون مراجعه حضوری به بازار، از طریق اپلیکیشن کانون صرافان از نزدیک‌ترین صرافی به محل سکونت خود و نرخ ارز هر یک از آن‌ها اطلاع کسب کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت کانال‌های غیر رسمی و انتشار قیمت‌های غیرواقعی ارز، پیشنهاد کرد: در حال حاضر قیمت ارز در سامانه سنا نوسان غیرمنطقی ندارد و مشکل عمده ما فضای غیر‌رسمی است چراکه این روز‌ها برخی افراد و یا کانال‌های مجازی بدون داشتن مجوز از بانک‌مرکزی قیمت‌های غیرواقعی برای دلار اعلام می‌کنند که این موضوع باعث تشدید جو روانی بازار و افزایش نرخ ارز شده است؛ بنابراین بانک‌مرکزی باید همچون گذشته این فضا را مدیریت کرده و مانع لطمه خوردن تلاش‌هایش در کنترل نرخ ارز شود.

سلطانی‌زاده ادامه داد: از طرفی در کنار مقابله با سفته‌بازان، باید روند اطلاع‌رسانی صرافان نیز زیرنظر بانک‌مرکزی تقویت و از اقداماتی که آن‌ها در راستای تسهیل و تعدیل قیمت ارز انجام می‌دهند، حمایت شود.

مالیات خریداران ارز شفاف شود

رییس کانون صرافان یکی از دلایل تمایل مردم برای خرید ارز از بازار غیررسمی را عدم شفافیت سازمان امور مالیاتی در میزان مالیات خریداران ارز از صرافی دانست ‌و گفت: باور اشتباهی بین مردم ایجاد شده که خریداران ارز از صرافی‌ باید مالیات بالایی پرداخت کنند، درحالیکه سازمان امور مالیاتی هیچ شفاف‌سازی در این باره انجام نداده و باعث شده فضا برای سوء‌استفاده دلالان بازتر و تقاضا به سمت بازار غیر‌رسمی کشیده شود.

سلطانی‌زاده افزود: درصورتی که میزان مالیات خریداران ارز مشخص شود، مردم خطر ورود به بازار غیر‌رسمی را قبول نمی‌کنند و دلالان نیز امکان جو‌سازی و تحریک نرخ ارز را نخواهند داشت.

 تشدید معاملات واسطه‌گری با اختلاف نرخ ارز

رییس کانون صرافان با اشاره به اختلاف قیمت ارز صرافی و بازار آزاد تصریح کرد: با وجود بالا بودن حجم عرضه در بازار متشکل و تزریق کافی اسکناس به بازار، اختلاف قیمت ارز بین صرافی‌ها و بازار آزاد باعث تشدید معاملات واسطه‌گری و عدم تعدیل نرخ دلار شده است.

سلطانی‌زاده در پایان تاکید کرد: کاهش فاصله نرخ‌ها جذابیت حضور دلالان را از بین می‌برد، ارز باید در‌چرخه سالم اقتصادی بکار گرفته شود و پیشنهاد می‌کنم هموطنان در بازارهای سالم  اقتصادی برای سرمایه‌گذاری حضور یابند چراکه بازار ارز بازار شکننده و‌ پرتلاطمی است؛ از طرفی اگر عرضه به همین روال ادامه یابد و تقاضا نیز پاسخ داده شود، روند صعودی بازار ارز معکوس، قیمت دلار تعدیل و بازار غیر‌رسمی کنترل خواهد شد.