۰ نفر

روی خوش بازار ارز به اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبر: 365230
روی خوش بازار ارز به اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی

یورو نیوز طی گزارشی نوشت: نرخ فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در طول مدت ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به اروپا، سیر نزولی داشته و در روز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران ۲۶۰ تومان کاهش داشته است.

به گزارش یورونیوز، همزمان با پایان مهلت 60 روزه ایران به اروپا و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران حدود 260 تومان نسبت به روز گذشته کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، همزمان متوسط نرخ فروش دلار آمریکا در سامانه رسمی نظارت ارز (سِنا) با 50 تومان افت در مقایسه با نرخ روز شنبه به 12 هزار و 900 تومان کاهش یافت.

این درحالی است که بهای فروش دلار در بازار آزاد تهران همزمان با آغاز ضرب‌الاجل 60 روزه 15 هزار و 500 تومان بوده است. بدین ترتیب طی دو ماه گذشته نرخ فروش دلار آزاد دو هزار و 460 تومان کاهش یافته است.

براساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی افزایش دامنه رکود، محدودسازی معاملات عمده ارز، ممنوعیت واردات برخی کالاها، کاهش قدرت خرید عمومی، افزایش ریسک مبادلات به دلیل نوسان بالای نرخ دلار و عرضه ارز توسط بانک مرکزی را از دلایل اصلی کاهش نرخ دلار می‌دانند.

همچنین در پی نزول نرخ دلار و با وجود افزایش بهای جهانی طلا، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز که در روز 18 ردیبهشت ماه گذشته در آستانه پنج میلیون و 200 هزارتومان بود، طی معاملات روز یکشنبه کمتر از چهار میلیون و 600 هزارتومان قیمت خورد.

بر این اساس طی مهلت 60 روزه ایران به اروپا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا 600 هزارتومان افت کرده است. دولت ایران روز یکشنبه و در پایان مهلت 60 روزه به اروپا اعلام کرد که در واکنش به عملکرد کمتر از انتظار کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی، با کاهش تعهدات برجامی خود، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از 3.67 درصد می‌رساند.