۰ نفر

از بازار ارز چه خبر؟

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 284809
از بازار ارز چه خبر؟

در آخرین روز کاری هفته قیمت دلار تا حدی صعودی شد و نسبت به روز گذشته در بازار آزاد افزایش قیمت داشت. البته بانک مرکزی نیز با این رشد همراه بود و دلار رسمی را گران کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امروز پنج‌شنبه دلار در بازار آزاد بار دیگر تا ۸۰۰۰ تومان قیمت خورده است. این در حالی است که طی روزهای گذشته روندی نزولی را طی کرده است و به کمتر ازاین نرخ رسیده بود که حتی تا ۷۸۰۰ تومان نیز معامله شد.

همچنین قیمت یورو در بازار آزاد امروز تا ۹۶۰۰ تومان پیش رفته در حالی که در روز گذشته قیمت این ارز به ۹۳۰۰ تومان هم کاهش یافته بود.

از سویی دیگر قیمت‌گذاری که بانک مرکزی برای نرخ‌های رسمی نشان داده نشان از افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به مرز ۴۳۲۰ تومان دارد. این در حالی است که از اواخر فروردین‌ماه سال جاری و با تغییر در سیاست ارزی دولت اعلام کرده بود قیمت دلار تنها تک‌نرخ داشته و فقط ۴۲۰۰ تومان است اما طولی نکشید که این ۴۲۰۰ تومان دستخوش تغییراتی شده و اکنون تا ۱۳۰ تومان افزایش داشته است.

یورو نیز در قیمت‌گذاری بانک مرکزی حدود ۵۰۰۰ تومان اعلام شده که با نرخ بازار آزاد بیش از ۴۵۰۰ تومان اختلاف دارد.

صرافان می‌گویند: معمولا در انتهای هفته با توجه به تعطیلاتی که وجود داشته و معاملات کاهش پیدا می‌کند روند صعودی قیمت ارز تا حدی طبیعی است.

در حال حاضر با سیاست جدید ارزی دولت مجموعه صادرکننده و واردکننده باید ارز خود را در سامانه یکپارچه ارزی (نیما) عرضه و یا خرید کند که این با نرخ رسمی بانک مرکزی انجام می‌شود، اما اختلاف موجود بین این نرخ و بازار موجب ایجاد رانت‌هایی شده است.