۰ نفر

بررسى عملکرد سامانه نیما از نظر کارشناسان اقتصادى:

رادپور: سامانه نیما باعث تعدیل بازار مى‌شود/ سمیعى: کاهش رانت و قیمت ارز از نتایج عملکرد سامانه نیما خواهد بود

۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 267324
رادپور: سامانه نیما باعث تعدیل بازار مى‌شود/ سمیعى: کاهش رانت و قیمت ارز از نتایج عملکرد سامانه نیما خواهد بود

درپى التهابات بازار ارز که از اواخر سال گذشته استارت آن زده شد و در ابتداى امسال به اوج خود رسید، دولت و بانک مرکزى در راستاى سیاست تک نرخى کردن دلار، هفته گذشته از سامانه جدید خود به نام نیما (نظام یکپارچه سازى معاملات ارزى) رونمایى کردند. اساس این سامانه بر تنظیم و تعدیل هیجانات و قیمت بازار است که به گفته بسیارى از مسئولین و کارشناسان اقتصادى، این سامانه مى‌تواند مسکن موثرى براى بازار فعلى باشد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ یک کارشناس اقتصادى در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره عملکرد سامانه نیما توضیح داد: در گذشته ارتباط بانک با صرافى ها عادلانه نبود زیرا بانک مرکزى تنها با صرافى هاى معتبر که تعدادشان نیز کم بود ارتباط داشت و تزریق ارز فقط به این صرافى ها انجام مى شد‌.

میثم رادپور ادامه داد: سامانه نیما، صرافى‌ها را به بانک مرکزى و همه را به بانک‌هاى عامل وصل کرده که باعث بهبود وضعیت توزیع ارز و در نتیجه باعث تعدیل قیمت آن نیز مى شود.

 اصغر سمیعى رییس اسبق کانون صرافان نیز درباره این سامانه اظهار کرد: سامانه نیما بازاری مجازی است که در آن صادرکنندگان به عنوان عرضه کننده ارز ، وارد کنندگان به عنوان متقاضیان ارز و صرافان به عنوان واسطه حضور دارند.

وى اضافه کرد: در این بین صادر کنندگان ارز خود را به مزایده می گذارند، صرافان پیشنهاد قیمت می‌دهند و ارز او را خریده و به وارد کنندگان می‌فروشند.

سمیعى درباره تاثیر این سامانه در تنظیم بازار گفت: به مرور زمان این سیاست مى تواند موجبات کاهش قیمت و رانت را در بازار ارز فراهم کند.