۰ نفر

دو خیزش ناموفق طلا!

۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۳:۰۷
کد خبر: 239144
دو خیزش ناموفق طلا!

طلا روز گذشته دو مرتبه برای عبور از مرز مقاومت ۱۲۶۵ دلاری اقدام کرد که هر دو بار با شکست مواجه شد.

ضعف عوامل حمایتی و افزایش توجه سرمایه‌گذاران به اخبار کنگره آمریکا، موجب فقدان قدرت لازم برای عبور از سد قیمتی شده بودند. کلیه شواهد موجود پیرامون اونس و دلار از نقش پررنگ عوامل سیاسی در سناریو بازار چهارشنبه حکایت داشت.

یک برد و یک باخت برای ترامپ

دیروز لایحه نهایی مالیات و اشتغال جمهوری‌خواهان به یک قدمی میز ترامپ رسید و در انتظار تایید نهایی و محتمل کنگره در روز پنج‌شنبه قرار گرفت. به گزارش دنیای اقتصاد، بنابراین می‌توان پیروزی طرح دونالد ترامپ را قطعی دانست. از طرفی رای مخالف کمیته بانکی سنا به گزینه موردنظر ترامپ برای تصدی کرسی ریاست بانک صادرات-واردات، اندکی از حلاوت پیروزی جمهوری‌خواهان کاست. «اسکات گرت» با کسب ۱۳ رای مخالف و ۱۱ رای موافق، نتوانست از فیلتر سنا عبور کند.

دو خیزش ناموفق طلا!

فلز زرد با توجه به روند خطی شاخص دلار در ساعات ابتدایی دیروز، نسبت به محک مجدد مرز مقاومتی ۱۲۶۵ دلاری اقدام کرد. اولین خیزش اونس برای عبور از این مرز، ساعت ۴ بامداد روز گذشته رخ داد؛ اما عملیات اوج‌گیری فلز زرد با شکست روبه‌رو شد تا تلاش دوباره در برنامه کار طلا قرار گیرد. نوسان‌های کم دامنه شاخص دلار تا ظهر دیروز ادامه داشتند و شرایط برای قرابت قیمت اونس با مرز مقاومتی مهیا شده بود. ساعت ۱۴ بعد از ظهر، فلز زرد بازهم به مرز مقاومتی نزدیک شد و حتی توانست قیمت ۱۲۶۶ دلاری را نیز لمس کند؛ اما تلاش طلا برای عبور از سد مستحکم ۱۲۶۵ دلاری کافی نبود. برخی از تحلیلگران ضمن تاکید بر وجود دو خط مقاومتی در قیمت‌های ۱۲۶۵ و ۱۲۷۵ دلاری، انتشار اخبار پراثر را لازمه شکسته شدن این محورهای قدرتمند عنوان کردند. با توجه به تاثیرپذیری شدید بازار روز چهارشنبه از اخبار سیاسی-اقتصادی، می‌توان واشنگتن را محتمل‌ترین کانون اثرگذار لقب داد. حواشی مربوط به رایزنی سنا و مجلس نمایندگان ایالات‌متحده در مورد جزئیات آخرین نسخه لایحه مالیاتی جمهوری‌خواهان و عدم تایید گزینه ترامپ برای ریاست بانک صادرات-واردات آمریکا از سوی کمیته بانکی سنا، دو عامل خبرساز دیروز بودند. بازارهای جهانی اخبار و عواقب این دو عامل را از نزدیک دنبال می‌کردند و در انتظار دریافت سیگنال‌های جدید و تاثیرگذار گام بر می‌داشتند.

یک قدم مانده به قانون مالیات جدید

طرح مالیات و اشتغال ترامپ پس از تایید مجلس نمایندگان و سنا، به‌دلیل تفاوت‌های جزئی به کمیته تلفیقی دو مجلس قانون‌گذار فرستاده شده بود تا لایحه مشترک و نهایی مشخص شود. کمیته تلفیقی هفته گذشته نسخه نهایی را تایید کرد و آن را مجددا به صحن دو مجلس فرستاد. سه‌شنبه شب، مجلس نمایندگان لایحه نهایی را تصویب کرد و سنا نیز روز گذشته به آخرین نسخه لایحه رای مثبت داد. بنابراین لایحه کاهش مالیات جمهوری‌خواهان امروز به کنگره فرستاده خواهد شد تا آخرین مهر تایید بر نامه آن زده شود. با این اوصاف طرح مالیات و اشتغال امروز از سوی مجلس تایید خواهد شد و به کاخ سفید فرستاده می‌شود تا رئیس‌جمهوری با امضای آن، یکی از مهم‌ترین تحولات مالیاتی تاریخ آمریکا را به قانون تبدیل کند.

رای مخالف برای گزینه ترامپ

با اینکه سنا روز گذشته درباره لایحه کاهش مالیات به سود ترامپ رای داده بود، اما گزینه موردنظر وی برای تصدی کرسی ریاست بانک صادرات-واردات نتوانست از سد کمیته بانکی کنگره عبور کند. رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه آوریل، «اسکات گرت» جمهوری‌خواه را برای ریاست کرسی خالی فرماندهی این بانک به سنا معرفی کرده بود. گرت که از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۶ در مجلس نمایندگان آمریکا حضور فعال داشته، از نظر کمیته بانکی کنگره، گزینه مناسبی برای رهبری امور مالی صادرات و واردات شناخته نشد. علاوه‌بر ۱۱ عضو دموکرات کمیته، ۲ عضو جمهوری‌خواه نیز به گرت رای اعتماد ندادند. در مجموع، اسکات گرت با ۱۳ رای مخالف و ۱۱ رای موافق از ریاست بانک صادرات-واردات باز ماند.