۰ نفر

وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

کمتر از 27درصد منابع بانکی به تولید اختصاص یافت

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۱۶
کد خبر: 380879
کمتر از 27درصد منابع بانکی به تولید اختصاص یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم بکارگیری روش‌های نوین برای تأمین مالی بنگاه‌های صنعتی تأکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رحمانی در جلسه بررسی ابزارهای نوین تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن با اشاره به اقدامات انجام گرفته از ابتدای امسال جهت تأمین مالی واحدهای تولیدی از منابعی غیر از نظام بانکی، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید تسریع در به کارگیری روش های نوین در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی ترین روش ها محور پیگیری ها باشند.

وی اظهار داشت: تأمین منابع مالی مورد نیاز حوزه صنعت و معدن بیش از ۸۰ درصد وابسته به منابع بانکی بوده و این در حالی است که در برخی شیوه های تامین مالی شرایط سهل تر و قابل دسترس‌تر است و باید بنگاه ها بدان توجه بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر استفاده از روش های نوین تامین مالی بنگاه های اقتصادی، گفت: ظرفیت‌های خوبی در سایر منابع مالی از جمله بازار سرمایه و صندوق‌های توسعه‌ای وجود دارد که ضرورت دارد در فرآهم آمدن مقدمات همکاری طرفین سرعت بیشتری به خرج دهیم.

رحمانی خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ ششم توسعه باید ۴۰ درصد منابع بانکی به حوزه تولید تخصیص می یافت که در سال 97 کمتر از ۲۷ درصد محقق شده که البته بیش از 70 درصد آن نیز تسهیلات تمدیدی است. این آمار خود نشان دهنده اهمیت توجه به سایر منابع تامین مالی است.

* ضرورت هدایت نقدینگی به بخش تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات به وجود آمده از محل افزایش حجم نقدینگی برای اقتصاد کشور، گفت: یکی از معضلات اقتصاد افزایش حجم نقدینگی است، تقریباً بالای 2000 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که در همین راستا یکی از بهترین روش های کنترلی آثار مخرب آن هدایت این منابع سرگردان به حوزه تولید است.

رحمانی تصریح کرد: در برخی روش های نوین تجمیع منابع مالی خرد و هدایت آن به بخش تولید، مشوق های خوبی طراحی شده که باید این روش ها به مردم معرفی و ظرفیت های مالی سرگردان در سطح کشور مورد مصرف صنعت و معدن و زمینه ساز ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشد.