۰ نفر

کانکس سازی ، صنعتی رو به رشد

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 369278
کانکس سازی ، صنعتی رو به رشد

صنعت ساخت و ساز کانکس و سازه های پیش ساخته همچون دیگر صنایع و روش های ساخت و ساز در حال دگرگونی و توسعه می باشد که این روند رو به رشد را به خوبی در یک دهه اخیر با تولد محصولات مختلف و رنگ بندی های متفاوت در فضای شهری می توان مشاهده نمود، به طوری که می توان اینگونه گفت که دیگر کانکس یک کیوسک یا دکه ساده نیست و امروزه یک بنای پیش ساخته کاملا مجهز و کارآمد می باشد.

از جمله دلایل ایجاد تحول در کانکس سازی را می توان در موارد زیر یافت :

 - روی کار آمدن مصالح متععد جهت ساخت

- تعریف نیاز ها و فضا های جدید در سازه های پیش ساخته

- رونق کسب و کار های کوچک درون شهری که در این کیوسک ها فعالیت می کنند

- استفاده از کانکس به عنوان ویلا های کوچک و خانه های قابل حمل

- استفاده از این سازه ها برای سرپناه های موقت زلزله زدگان

استفاده از مصالح نوین

همواره مواد و مصالح مختلفی برای ساخت یک بنا یا سازه وجود دارد که برخی از آنها مانند چوب و سنگ بصورت طبیعی و برخی از آنها مصنوعات دست بشر هستند که با ایجاد تغییرات از مواد اولیه طبیعی ساخته می شوند. این مصنوعات هر روز با مزایا و قابلیت های متفاوتی در حال تولید و گسترش هستند که امکانات و قابلیت های متفاوتی را برای سازه به ارمغان می آورند. از طرفی با استفاده آنها در صنعت کانکس سازه امکان ساخت بنا های زیبا تر و با دوام تری را میسر نموده که همین امر موجب جایگزینی کانکس به جای برخی سازه های کوچک و کاربردی می باشد.از طرفی ذوق و سلیقه طراحان وارد شده به این صنعت و توانایی های ایشان در ترکیب هنرمندانه این مصالح به زیبایی و کارآمدی آنها افزوده است.

تعریف نیاز ها و کاربری های جدید

بسیاری از کاربری های این سازه ها با افزایش و گسترش مگا شهر ها یا همان کلان شهر ها به وجود آمد که در گذشته چنین نیاز های وجود نداشته و به همین دلیل فضایی نیز برای آن در میان ساختمان های شهری تعریف نشده ، به همین خاطر با استفاده از کانکس می بایست فضا های مورد نیاز را تعریف و برای خدمات رسانی تجهیز نمود. کانکس های خدمات اجتماعی و دستگاه های خوپرداز شهری از نمونه های بارز این سازه ها هستند که فضای آنها با استفاده از بنا های پیش ساخته قابل جابجایی ساخته شده که اگر پس از مدتی نیاز به جابجایی آن باشد بتوان آن را به محل جدید منتقل نمود.

رونق کسب و کار های شهری

کشف بازار های کوچک درون شهری مانند فروشگاه های کوچک صنایع دستی و یا فست فود های کوچک سیار از دیگر موارد ارتقاع و گسترش سازه های پیش ساخته بوده به طوری که تلفن کانکس سازی ها معمولا در طول روز بارها برای این در خواست این موارد به صدا در می آید و درخواست های متفاوت برای ساخت فروشگاه های شهری کوچک ارائه می گردد.ایجاد یک فروشگاه و یا کیوسکی که بتوان با هزینه کم راه اندازی کرد و از آن کسب در آمد نمود نیز بسیار در این روند تاثیر گذار بوده است و باعث بوجود آمدن دسته یا شاخه جدیدی از کانکس گردیده.

استفاده از کانکس به عنوان خانه های قابل حمل

قابلیت جابجایی به همراه مقاومت بالا در برابر هرنوع زمین لرزه ای باعث این گردیده ه بسیاری از مردم خواهان خرید کانکس به عنوان خانه ییلاقی و یا ویلای قابل حمل خود باشند و از طرفی تولید کنند گان این سازه ها با برسی های فنی و با قرار دادن تمامی امکانات رفاهی یک خانه در سازه های خویش ، بیش از پیش به این موضوع پرداخته و باعث استقبال خریداران خویش گردیده اند چرا که خریداران با تهیه و نصب کانکس های ویلایی صرفه جویی های قابل توجهی در زمان خود انجام می دهند که خب یکی از بزرگترین مزایای این روش بشمار می رود.

ایجاد خانه های موقت برای زلزله زدگان

از طرفی تجهیز و نصب سریع کانکس برای برپایی خانه ها و سرپناه های موقت بخصوص در موارد سیل و زلزله از دیگر دلایل رونق کانکس سازی و گسترش آن بوده چرا که در برخی موارد حجم آسیب ها و تخریب ساختمان ها به حدی زیاد است که بازسازی شهر و خانه های آسیب دیده ممکن است ماه ها و یا حتی چند سال بطول بینجامد و در این مدت خانوار ها نیاز مند سرپناهی بری زندگی خود و افراد خوانواده خویش می باشند.