۰ نفر

تولید و صادرات فولاد به مشکل خورد

۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 318525
تولید و صادرات فولاد به مشکل خورد

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد با تأکید براینکه تولیدکنندگان فولاد امروز تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات این صنعت به کار بسته‌اند، گفت: اگر صادرات فولاد متوقف شود، افت قیمت‌، رقابت منفی، کاهش تولید و بیکاری در کشور بوجود خواهد آمد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، رضا شهرستانی  با اشاره به اینکه امروز صنعت فولاد با چندین معضل اساسی روبرو است، اظهار داشت: اعمال تحریم‌ها باعث شده تا صادرات برای تولیدکنندگان با زحمت بیشتری همراه شود. در این شرایط واسطه‌گران نیز نقش پررنگی داشته و خواستار خرید ارزان فولاد هستند. درحالیکه هزینه تولید برای آنها بسیار گران تمام شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های ارسال جنس و انتقال پول در صادرات فولاد بسیار بالا شده است، افزود: همین موضوع عاملی شده تا تولیدکنندگان نتوانند محصولات مازاد خود را صادر کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن فولاد با تأکید براینکه متأسفانه در داخل نیز تولیدکنندگان ملزم به عرضه کل جنس در بورس شده‌اند، گفت: اگر محصولی در بورس به فروش نرفت تولیدکننده مجاز است آنها را صادر کند که این موضوع اصلا برای تولیدکنندگان مناسب نیست . علاوه براین تأکید شده که ارزهای صادراتی از طریق سامانه نیما به کشور وارد شود که این موضوع اصلا برای تولیدکنندگان به صرفه نیست به عنوان نمونه گمرک قیمت بازار فولاد در ایران را لحاظ کرده و بر میزان نرخ ارز نیمایی تقسیم می‌کند در نهایت تولیدکننده باید ارز را با رقم تعیین شده به کشور برگردانند این درحالی است که ممکن است تولیدکننده فولاد را 450 دلار فروخته اما باید 500 یا 550 دلار به کشور برگرداند.

شهرستانی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: اولویت تولیدکنندگان این است که نباید بگذارند صنعت فولاد بخوابد به همین جهت جلسات مختلفی را با بانک مرکزی و وزارت صنعت برگزار کرده‌ایم تا مشکلات برطرف شود ولی هنوز به گشایشی دست پیدا نکرده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات در امر تولید گفت: ما کالاهای خود را با مشقت صادر می کنیم اگر فولاد صادر نشود مازاد تولید به کشور بازگشته و شاهد افت قیمتها، رقابت منفی و حتی کاهش تولید وبیکاری در سطح کشور خواهیم بود چرا که وقتی بازار تقاضای کافی برای خرید فولاد نداشته باشد تولیدکننده ملزم به کاهش حجم تولید است.

این عضو هیئت مدیره انجمن فولاد با اشاره به اینکه سال گذشته 8.5 میلیون تن فولاد صادر شده است، گفت: براساس هدفگذاری‌ها باید حجم صادرات فولاد در کشور افزایش پیدا کند اما با وجود این مشکلات امکان تحقق برنامه‌ها میسر نیست.