۰ نفر

اولویت سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته و مناطق محروم است

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۲۴
کد خبر: 247100
اولویت سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته و مناطق محروم است

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: سرمایه گذاری در مناطق محروم و صنایع پیشرفته (سهام داری زیر 50 درصد) از اولویت های این سازمان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، فرداد دلیری گفت: با تصویب قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی و واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری دولت، سرمایه گذاری سازمان ایدرو در 2حوزه یاد شده محدود شده ولی با این حال برای سرمایه گذاری صنایع بزرگ مانند نفت، گاز و پتروشیمی، فولادسازی، خودروسازی و حمل و نقل ریلی موانعی فراروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وجود ندارد.

وی بیان کرد: با مطالعات صورت گرفته سرمایه گذاری سازمان ایدرو در صنایع پیشرفته شامل حوزه های آی تی، آی سی تی، بیوتکنولوژی و صنایع مرتبط با محیط زیست است.

دلیری ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکنون در مناطق محروم شرکایی پیدا نکرده که بتواند بیش از 50 درصد در یک صنعت خاص سرمایه گذاری کند.

وی گفت: در مجموع این سازمان به جاهایی ورود می کند که بدلیل پیچیدگی، تکنولوژی و ریسک بالا، بخش خصوصی به تنهایی قادر به ورود به آن نیست.

دلیری ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برای تولید تجهیزات پیشرفته مورد نیاز آنها و صنایع پایین دستی پتروشیمی از ارکان مهم حوزه سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

وی یادآور شد: این شرکت فازهای مختلفی از جمله 1، 6، 7، 8، 17 و 18 پارس جنوبی را اجرا کرده و اکنون نیز فاز 14 پارس جنوبی را در دست اجرا دارد.

دلیری با اشاره به میزان سهام سازمان ایدرو در شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا اظهار داشت: زمانی میزان مشارکت در این بخش ها 100 درصد بود که این میزان اکنون به حدود 15 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری سازمان ایدرو برای تولید واگن مترو شهری گفت: بخش عمده از این واگن ها وارداتی است که با سرمایه گذاری صورت گرفته در تلاشیم تا واگن های قطار شهری را در کشور تولید کنیم.

دلیری تاکید کرد: در ارتباط با ایجاد هر صنعتی باید زنجیزه کامل آن در کشور شکل گیرد و اینکه صنایع بصورت پراکنده در کشور شکل گیرد صنعت را در بخش های مختلفی با مشکل روبرو می کند.