۰ نفر

سند همکاری بین ایران و مالزی امضا شد +تکمیلی

۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۶
کد خبر: 198133
سند همکاری بین ایران و مالزی امضا شد +تکمیلی

سند کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ایران و مالزی امضا شد.

 نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ایران و مالزی امروز با حضور محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- و مصطفی محمد -وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی- در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، واعظی در این نشست با اشاره به همکاری‌های مشترک بین دو کشور اظهار کرد: هیات مالزی از روز دوشنبه به ایران آمد و ما از روز گذشته کار خود را شروع کردیم و به توافقات خوبی رسیدیم.

وی ادامه داد: با وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی که مسئولیت کمیسیون مشترک را بر عهده دارد، مذاکرات سازنده‌ای داشتیم. ایشان از کارخانه داروسازی ضدسرطان در ایران بازدید داشت، ‌ که شراکتی با ۷۰درصد سهام ایرانی و ۳۰ درصد مالزیایی است و چهار ماه آینده محصولاتش تولید می‌شود. همچینن در زمینه همکاری برای تولید غذای حلال توافقات خوبی انجام شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شرکت‌های نفتی مالزی بیان کرد: شرکت‌های نفتی مالزی، پتروناس و گروه البخاری دو میدان نفتی را مطالعه و برای یادداشت همکاری اقدام می‌کنند که از همکاری‌های خوب بین ایران و مالزی است. همچنین در خصوص همکاری‌های تجاری صحبت  کردیم.

واعظی با اشاره به سفر سال گذشته حسن روحانی به مالزی اظهار کرد: از زمان سفر رئیس جمهور ایران به مالزی روابط تجاری ما گسترش یافته و ۴۰ درصد رشد داشته است. در حال حاضر حجم روابط ما به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است که البته کافی نیست و باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم که چند برابر شود.

وی با بیان اینکه روسای بانک مرکزی دو کشور ایران و مالزی به توافقات خوبی رسیدند، گفت: با امضای این سند می‌توانیم روابط بانکی را نیز افزایش دهیم. در خصوص روغن پالم نیز توافق کردیم، همچنین در حوزه‌های حمل و نقل، گردشگری، ICT  نیز زمینه خوبی برای همکاری وجود دارد و امیدواریم در آینده روابط دو کشور در همه زمینه‌ها افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وقفه ۱۰ ساله بین فعالیت‌های ایران و مالزی بیان کرد: آخرین کمیسیون مشترک بین دو کشور ۱۰ سال پیش انجام شده بود اما با اقداماتی که در سال‌های گذشته صورت گرفت و سفر رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه دو کشور، امروز شاهد امضای سند همکاری بودیم.

در این نشست همچنین مصطفی محمد با اشاره به سفر روحانی به مالزی و ملاقات‌اش با نجیب تون رزاق – نخست وزیر مالزی – که سال گذشته انجام شد، گفت: توافق‌هایی صورت گرفت و قرار شد در سه زمینه تبادل هیات‌ها و مقامات سطح بالا بین دو کشور، همکاری‌های بیشتر بین بانک‌های مرکزی دو کشور و حداقل دو برابر کردن حجم تجارت بین دو کشور اقداماتی انجام شود.

وی با بیان این که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلسه خوبی برگزار کردیم، افزود: ما متوجه شدیم که پتانسیل عظیمی برای کار بین دو کشور وجود دارد. مالزی نیز کشوری آسان برای برقراری همکاری محسوب می شود، بنابراین دریافتیم حجم روابط ۷۰۰ میلیون دلاری کافی نیست. برای مثال در سال ۲۰۱۱ حجم تجارت بین دو کشور ۱.۶ میلیارد دلار بود و حالا با گذشت پنج سال دلیلی ندارد نتوانیم روابط را به آن سطح برگردانیم.

وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی ادامه داد: مذاکرات خوبی با آقای واعظی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که به سود این دو کشور است که در آینده توافقات انجام شود و با سفر هیاتی از ایران به مالزی مذاکراتی آغاز شود. در جلسات خود در این سفر تصمیم گرفتیم شش گروه کاری برای نهایی کردن سند کمیسیون مشترک به دو کشور داشته باشیم. کمیته‌های تجارت و صنعت، بانکی و مالی، انرژی و محیط زیست، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل و کمیته توریسم و بهداشت از جمله این گروه‌های کاری هستند.

مصطفی محمد با اشاره به همکاری‌های بانکی بین ایران و مالزی، اظهار کرد: درباره همکاری‌های بانکی و مالی بین دو کشور قرار شد تفاهمی بین بانک‌های مرکزی ایران و مالزی امضاء شود و مقرر است این یادداشت تفاهم به زودی از طرف مقامات بانک مرکزی ایران امضاء خواهد شد و امکان همکاری‌های بیشتر را فراهم خواهد کرد.

وی ضمن تشکر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: دولت ایران کمک کرد که شرکت‌های نفتی مالزی در صنعت نفت ایران فعال باشند. همچنین ۵۰۰۰ دانشجوی ایران در مالزی پل ارتباطی بین دو کشور محسوب می‌شوند و ۱۵ هزار توریست ایرانی نیز سالانه از مالزی دیدن می‌کنند. از حمایت وزارتخانه برای رفع مشکلات خط هوایی ایرآسیا نیز تشکر می‌کنم.

وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی در پایان خاطر نشان کرد: دولت ایران در زمینه‌ی صادرات روغن پالم مالزی به ایران کمک می‌کند و در این زمینه امیدواریم افزایش صادرات این محصول به ایران انجام شود. نظر ما این است که محصولات ایران باید بیشتر به مالزی شناسانده شود و ما نیز پیشنهاد می‌کنیم که برنامه‌ای برای معرفی بیشتر محصولات ایران به مالزی ترتیب داده شود.