۰ نفر

از شیر پروانه‌ای چه می‎دانید؟

۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶
کد خبر: 499535
از شیر پروانه‌ای چه می‎دانید؟

دیریست از شیرها برای کنترل جریان سیالات در مکان‌های متنوعی استفاده می‌شود.یکی از انواع شیرآلات پرکاربرد شیر پروانه ای می‌باشد که  به دلیل کاربرد گسترده به ویژه در صنعت به مرور زمان و با توجه به نیاز، تغییرات ساختاری گسترده‌ای در آن به وجود آمده است. این تغییرات گسترده موجب شده است تا افراد تنوع بیشتری در انتخاب داشته باشند اما لازمه آن شناخت صحیح تمامی انواع آن‌ها و تفاوتی که ما بین آن‌ها وجود دارد، می‌باشد. در ادامه سعی داریم راجع به این محصول بیشتر توضیح داده و راهنمایی‌هایی مناسب برای خرید آن را خاطر نشان شویم. علاوه بر تنوع در ساختار، شرکت‌های متنوعی نیز در زمینه عرضه انواع شیرآلات فعال هستند اما همواره خرید از شرکتی معتبر دغدغه مشتریان بوده است. یکی از شرکت‌هایی که در زمینه فروش شیرآلات با کیفیت خوب عمل کرده است، شرکت رادوکو می‌باشد. این شرکت با داشتن سابقه‌ای چندین ساله در زمینه فروش محصولات صنعتی، نیاز مشتری را به خوبی شناخته و در جهت رضایت مشتری محصولات با کیفیتی عرضه می‌کند. در ادامه چندین نوع از شیرآلات عرضه شده توسط این شرکت را معرفی می‌کنیم.

ش

شیر پروانه ای معمولا از آلیاژ ضد زنگ ساخته می‌شود.

آشنایی با شیر پروانه ای

شیر پروانه ای که با نام لاتین  Butterfly valve نیز شناخته می‌شود یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت به ویژه در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد. ظاهر جالب و متفاوتی که این دسته از شیرها دارد موجب شده تا به این نام شناخته شوند. اما شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که این شیر چگونه کار می‌کند؟ با وجود سادگی بسیار زیادی که در طراحی و کارکرد این شیر به چشم می‌خورد شاهد عملکرد بسیار کاربردی آن در صنعت می‌باشیم که این نکته به تنهایی مزیت مهمی به شمار می‌رود. در ادامه راجع به ساختار و نحوه عمل این شیر توضیح می‌دهیم.

این نوع از شیرها از یک بدنه معمولی، یک صفحه متحرک در وسط بدنه، اهرم،لاینر، ساقه و عملگر تشکیل شده‌اند. صفحه متحرک عموما به شکل مستطیل و یا دایره می‌باشد که می‌تواند حول محور خود به اندازه نود درجه بچرخد. این صفحه به یک اهرم متصل است که این اهرم صفحه را به قسمت حرکت دهنده شیر وصل می‌کند. عامل حرکت این صفحه متفاوت بوده و می‌تواند با دست یا به وسیله فشار هوا یا حتی برق به حرکت در بیاید. حرکت دیسک در شیر باعث کنترل یا مسدودسازی جریانی از سیال می‌شود. اصولا شیر پروانه ای کوچک را در اندازه‌هایی بین 1 تا 24 اینچ می‌سازند. این محصول معمولا مطابق با استاندارد api609 طراحی و تولید می‌شود.

شش

شیر پروانه ای معمولا دارای وزن بسیار سبکی است.

جنس بدنه شیر پروانه ای

در انواع متفاوت این شیر آلیاژ‌های متفاوتی برای ساخت بدنه آن استفاده می‌شود. نوع آلیاژ و میزان مقاومت آن ارتباط مستقیمی با طول عمر شیر دارد، بنابراین در ساخت بدنه شیر سعی می‌شود تا از آلیاژ‌های ضد زنگ استفاده شود. آلیاژ‌هایی که در این نوع شیر‌ها به کار می‌رود بیشتر از جنس پلیمر، چدن، استنلس استیل و فولاد می‌باشند.

مزیت شیر پروانه ای

قطعا پرکاربرد بودن این دسته از شیرها نشانه واضحی بر مزیت زیاد آن‌ها می‌باشد اما لازم است تا مزیت آن‌ها را یک به یک بیان کنیم.

  • این نوع از شیرها به تکیه گاه اضافی برای عملکرد خود احتیاج ندارند.
  • وزن بسیار کمی که دارند باعث شده تا نصب و حمل و نقل آن‌ها بسیار راحت باشد.
  • برای این محصول تنوع بسیار زیادی در بازار وجود دارد که می‌توان با توجه به نوع استفاده و نیاز یکی از آن‌ها را برگزید.
  • انواع متفاوت شیر پروانه ای معمولا قیمت بسیار مناسبی که دارد موجب شده تا در موارد گوناگون به ویژه در صنعت استفاده از آن‌ها بسیار رایج باشد.
  • در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل نگه‌داری از آن‌ها سخت نیست و این خود باعث شده تا این محصول طول عمر بسیار بالایی داشته باشد. دلیل این مزیت هم مربوط به آلیاژ‌هایی است که در ساخت شیر به کار می‌رود زیرا اصولا از آلیاژ‌هایی بسیار مقاوم برای تولید آن استفاده می‌شود.
  • قادر است در زمان بسیار کمی سرعت جریان سیال را افزایش دهد و به طور کلی به زمان کمی برای باز و بسته شدن مسیر سیال احتیاج دارد.
  • افت فشار سیال در این مدل به نسبت بقیه انواع شیرها کمتر اتفاق می‌افتد و این دسته از شیرها قادرند جریانی از مایعات با فشار بالا را از خود عبور دهند.
  • هر چند نمونه‌های کوچک آن در بازار موجود می‌باشند اما نمونه‌های بسیار بزرگ از شیر پروانه ای نیز در بازار برای مصرف در ابعاد گسترده موجود می‌باشد.
  • با توجه به طراحی ساده آن ساختار کلی شیر بسیار جمع و جور بوده و از این رو میزان فضای اشغالی توسط آن بسیار کم می باشد. بنابراین هنگام نصب فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.
  • با توجه به ساختار بسیار ساده‌ای که دارند در صورت خراب شدن تعمیر آن‌ها بسیار آسان است. هرچند خرابی در این دسته از شیرها به ندرت اتفاق می‌افتد. البته از آنجایی که این نوع‌شیر بیشتر در محیط بیرونی استفاده می‌شود لازم است تا از یک پوشش مناسب برای حفاظت از آن در برابر عوامل بیرونی استفاده شود.

ششش

نصب صحیح شیر پروانه ای در طول عمر آن تاثیر زیادی دارد.

انواع شیر پروانه ای بر اساس نوع اتصال

براساس نوع اتصال این دسته از شیر‌ها به انواع شیر پروانه ای ویفری، لاگ، فلنج‌دار و بدنه باریک تقسیم می‌شوند.

  • شیر پروانه ای تفلونی

شیر پروانه ای تفلونی در سه نوع ویفری، لاگ و فلنج دار تولید و عرضه می‌شود. که از این سه نوع شیر پروانه‌ای، مدل ویفری طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است.شیر پروانه ای تفلونی در دو مدل سیت تفلون با دیسک استیل و سیت تفلون با دیسک تفلون تولید و عرضه می‌شود. رادوکو وارد کننده انواع شیر پروانه ای تفلونی در ایران می باشد.

 

  • شیر پروانه ای ویفری

شیر پروانه ای ویفری دارای زوائدی در بالا و پایین هستند که برای نگه‌داشتن شیر هنگام اتصال به فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این زوائد به نام گوشواره‌های شیر نیز شناخته می‌شوند که به همین دلیل به این نوع شیر، شیرهای پروانه‌ای گوشواره‌ای نیز گفته می‌شود. بدنه این نوع شیر‌ها با توجه به نوع سیال و درجه حرارت سیال و میزان فشار مایع در جنس‌های متنوعی مانند : چدن نشکن، فولاد، استیل، آلومینیوم، برنز و غیره تولید می‌شوند. به نوع ویفری این شیرها بدون فلنج نیز گفته می‌شود که برای کنترل جریان سیال مانند هوای فشرده، گازهای خنثی، روغن یا آب آشامیدنی در صنایع استفاده می‌شود.

انواع شیر پروانه ای بر اساس موقعیت قرارگیری دیسک

علاوه بر دسته بندی شیر‌ها بر اساس نوع اتصال که ذکر کردیم، نوع دیگری از دسته بندی نیز وجود دارد که براساس موقعیت قرارگیری دیسک می‌باشد. در این دسته بندی دو نوع شیر پروانه ای هم مرکز (به انگلیسی: Centric) و خارج مرکز (Eccentric یا Disc offset) وجود دارند. البته شیرهای پروانه‌ای خارج مرکز نیز به سه دسته دیسک آفست، دابل آفست و تریپل آفست (double offset, Triple offset)تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی با توجه به تعداد خروج از مرکزهای دیسک انجام می‌گیرد.

تفاوت این دو دسته شیر در نحوه آب‌بندی آن‌ها می‌باشد که شیرهای خارج از مرکز اصولا به صورت فلز به فلز آب‌بندی می‌شوند، در صورتی که شیرهای هم مرکز توسط لاستیک آب‌بندی می‌شوند.

نکاتی برای نصب صحیح شیرهای پروانه ای

به طور عمده مشکلاتی که در کارکرد شیرهایی با مدل پروانه‌ای به وجود می‌آید اکثرا مربوط به نصب ضعیف این شیرها می‌باشد. در صورتی که هر گونه اشکالی در نصب این گونه شیرآلات به وجود بیاید تاثیر مستقیمی روی درجه فشار و روی گشتاورهای جداشونده می گذارد و عملکرد شیر پروانه ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دقت کنید که قسمت نشیمن‌گاه در لوله‌های پروانه‌ای به دو طرف سوپاپ امتداد دارد، بنابراین هیچگونه واشر یا گسکتی برای آن مورد نیاز نمی‌باشد. نکته دیگری که می‌بایست در هنگام نصب به آن دقت کنید این است که قبل از نصب شیر، اطمینان حاصل کنید که دیسک آن می‌تواند به طور آزادانه بچرخد و وارد فلنج‌ها و لوله شود.

رادوکو پیشتاز در عرضه شیرآلات صنعتی

نصب و انتخاب صحیح شیرآلات متنوع همواره دغدغه بسیاری از خریداران بوده است. البته که این موضوع حق مسلم یک خریدار می‌باشد تا خریدی به صرفه و با توجه به نیاز خود انجام دهد و با انتخابی غلط متضرر نشود. اما راهکار چیست؟ در این گونه مواقع تجربه و تخصص فروشنده همواره راهگشایی برای خرید خریداران بوده است. شرکت رادوکو با داشتن سابقه چندین ساله در زمینه فروش شیرآلات به ویژه شیر پروانه ای نیاز خریداران را به خوبی شناخته و همواره در جهت رفع نیاز آن‌ها تلاش کرده است. در این میان کارشناسان شرکت رادوکو نقش بسیار مهمی برای انتخاب صحیح مخاطب بر عهده داشته و در جهت راهنمایی صحیح مشتری تلاش می‌کنند. این شرکت با داشتن 30 خط ویژه راه ارتباطی آسان و سریعی پیش پای مخاطبان قرار داده است تا بتوانند به آسانی با افرادی با تجربه مشورت کرده و بهترین انتخاب را انجام دهند. علاوه بر آن برای اطلاع از جزئیات هر کدام از محصولات صنعتی و دانستن قیمت هر یک از آن‌ها می‌توانید به سایت شرکت رادوکو مراجعه کنید.