۰ نفر

پیش بینی انواع قیمت ورق سیاه تا پایان سال 99

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۳
کد خبر: 488465
پیش بینی انواع قیمت ورق سیاه تا پایان سال 99

بازار آهن همواره در ایران در نوسان بوده است که اصلی‌ترین دلیل آن قیمت بالای دلار این روزها و تمایل بیشتر کارخانجات به صادرات آن به خارج از کشور است.

این نوسان و تغییر قیمت محصولاتی مانند قیمت ورق سیاه به دلیل حیاتی بودن آن‌ها برای تمام صنایع کشور و پرمصرف بودن آن در صنایعی مانند خودروسازی، پتروشیمی و یا ساختمان سازی بر اقتصاد آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.

پیش بینی‌ها از بازار آینده مانند بسیاری از اوقات به دلیل مشخص نبودن برنامه‌های اقتصادی، تاثیر پذیری اقتصاد از سیاست و صدور دستورالعمل‌های متنوع و همچنین عدم الزام‌های اجرایی در اجرای دستورالعمل‌ها، شرایط را برای سرمایه گذاری روی کسب و کارهای کوچک در شرایط ابهام بیشتر و با ریسک بالاتری قرار داده است.

در صادرات انبوه کارخانه‌ها به خارج از کشور نیز می توان به بی برنامه بودن دولت برای ایجاد راه حلی برای حل مشکل مصرف کنندگان داخلی و افزایش روز به روز صادرات انواع ورق آهن به دلیل قیمت بالای دلار و افزایش سود حاصل از صادرات نسبت به عرضه ی داخل برای کارخانه‌ها اشاره کرد.

امید این بود که در سال 99 با افزایش تولیدات در داخل کشور نیازهای جامعه تا حد زیادی تأمین شوند و برنامه ریزی برای صادرات به نحوی باشد که موجب کمبود عرضه داخلی نشوند؛ که تا امروز خبری از پیش بینی‌های انجام شده نیست و حتی با شروع سال 99 و با افزایش بی رویه قیمت‌ها به ویژه قیمت ورق سیاه در کارخانه‌های مختلف که به عنوان پایه تولید بسیاری از دیگر محصولات آهنی نیز هست، عملاً ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های تولیدی و بیزینس‌های کوچک را تا به امروز شاهد بوده ایم. از اینرو در ادامه سعی کرده ایم وضعیت قیمت ورق سیاه را که یکی از پرکاربردترین ورق‌ها در صنعت به شمار می رود را از گذشته تا به حال بررسی کنیم و پیش بینی از نرخ آینده این محصول نیز داشته باشیم. 

قیمت ورق سیاه در سال 97

در اواسط سال 97 حباب قیمت‌ها تا حد زیادی ترکید و روند نزولی قیمت‌ها را شاهد بودیم. این روند تا انتهای سال 97 ادامه داشت، ولی به یکباره قیمت‌ها روند صعودی خود را مجددا آغاز کردند. دلیل آن هم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همچنین افزایش صادرات فلزات به خارج از کشور بود. با مشاهده نمودار قیمت در سال 97 متوجه یک روند منحنی می‌شویم که ابتدا قیمت‌ها کاهش و سپس در پایان سال افزایش یافتند.

قیمت ورق سیاه در سال 98

سال 98 آغاز یک روند صعودی ملایم در قیمت ورق‌ سیاه و سایر فلزات بود. تا جایی که این روند هرگز قطع نشد و روزانه مقدار کمی به قیمت‌ها افزوده می‌شد. البته، دلیل ثبات نسبی قیمت فلزات، روند روبه رشد و بعضاً ثابت بازار بورس بود که عرضه و تقاضا کاملاٌ متوازن بود و تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نمی‌گذاشت. البته، در پایان سال 98 با تغییر وضعیت بورس و رشد چشمگیر شاخص‌ها و قیمت سهم‌های مختلف و همچنین با ورود جهان به بحران کرونا خیلی از قیمت‌ها به ویژه در بازار آهن دستخوش تغییرات زیادی شدند. البته طبق نظر تحلیل گران بازار رخ دادن افزایش قیمت‌ها در اواخر سال 98 آنهم در شمش فولادی یک اجماع و خاستگاه صنفی بود و این افزایش قیمت‌ها طبق توافقات صنفی و برای دستیابی به یک هدف مشخص صورت پذیرفت.

وو

قیمت ورق سیاه در سال 99

بازار جهانی در سال 99 و با وجود بیماری کرونا با بحران شدیدی مواجه شد؛ به گونه‌ای که در ابتدای سال 99 واردات و صادرات تقریباٌ به صفر رسید و تغیر قیمت‌ها به نحوی دست دلالان بود. ولی در ادامه ی سال ثبات نسبی به بازار فلزات بازگشت اما در اردیبهشت ماه و با افزایش دوباره قیمت دلار باز هم بازار روند صعودی به خود گرفت. در پیش بینی قیمت ورق سیاه در نیمه ی دوم سال با توجه به اینکه عوامل زیادی در تعین قیمت تأثیرگزار است خیلی نمی‌توان ادعای داشتن پیش بینی دقیقی را داشت؛ اما در هر حال انتظار می رود که بازار در نیمه ی دوم سال با تقاضای بیشتری روبرو شود که این موضوع مسلماً بر قیمت‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت.

عامل دیگر که می تواند بر قیمت ورق تاثیر بگذارد قیمت اسلب و همچنین شمش در بازار داخلی است. همانطور که اشاره کردیم پیش بینی قیمت ورق سیاه به دلیل کاربرد وسیعی که در صنایع مختلف دارد و همچنین نقشی که به عنوان پایه برای تولید بسیاری از محصولات آهنی مانند ورق گالوانیزه و غیره دارد برای مشخص کردن بودجه ی کل در بسیاری از صنایع وابسته از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو همواره سعی ما در شرکت آهن اول بر این بوده است تا قیمت‌های روز محصولات آهنی را ارائه دهیم تا به این وسیله بتوانیم پیش بینی درست تری از وضعیت آینده ی بازار داشته باشیم.

ووو

نمودار بالا روند تغیر قیمت‌ها در مقایسه با روند تغیر قیمت دلار و طلا را در دو ماهه آبان و آذر نمایش می دهد؛ و همانطور که مشاهده می کنید بازار روندی کاهشی داشته که احتمالاً تا اواخر اسفند ماه قیمت‌ها برای ورق سیاه رولی با ضخامت 2 میل و عرض 1.25، تا حدود 9000 تومان نیز کاهش داشته باشد.

روند نزولی قیمت ورق سیاه به صورت جهانی بوده و پیش بینی‌ها حکایت از کاهش قیمت جهانی ورق سیاه در سال 2021 نیز دارد.

برای مشاوره در زمینه ی خرید ورق سیاه شرکت‌های مختلف مانند ورق سیاه فولاد مبارکه، ورق سیاه گیلان و دیگر شرکت‌ها و یا استعلام قیمت می توانید از طریق شماره تماس 02149204 با مشاوران شرکت آهن اول تماس بگیرید و مشاوره تخصصی موردنظرتان را دریافت کنید.