۰ نفر

رییس اتاق ایران و اسپانیا در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

حجم روابط تجاری ایران و اسپانیا به کمتر از یک دهم رسیده / ایران و اسپانیا چه محصولاتی را مبادله می کنند؟

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۳۱
کد خبر: 709038
حجم روابط تجاری ایران و اسپانیا به کمتر از یک دهم رسیده / ایران و اسپانیا چه محصولاتی را مبادله می کنند؟

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا گفت: در حال حاضر روابطمان از لحاظ حجم اقتصادی با اسپانیا کاهش پیدا کرده و به کمتر از یک دهم رسیده که این ایده‌آل نیست و در تلاش هستیم تا با مبادله هیات‌ها این حجم را مجدد افزایش دهیم.

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی؛ محمد طاهری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا در گفتگو با اقتصادآنلاین در ارزیابی وضعیت تجاری این دو کشور گفت: فعالیت‌های ما در گذشته خوب بود، یک زمانی حجم روابط تجاری ایران و اسپانیا به سه و نیم میلیارد دلار رسید، اما الان زیر ۳۰۰ میلیون دلار و به کمتر از یک دهم رسیده است که جای تاسف دارد، زیرا دو طرف پتانسیل افزایش مبادلات را دارند، اما بخاطر تحریم‌ها تحقق نیافته است.

طاهری افزود: در سال ۲۰۱۴ که توافق برجام بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک بسته شد، درها باز شد، همزمان سه وزیر همراه با صد و ده تاجر بزرگ اسپانیایی به ایران آمدند که نشان از پتانسیل کشورمان دارد که اگر شرایط آماده باشد، همه کشورها همین طور هستند، علاقه دارند روابطه‌شان را با ایران توسعه دهند. برجام را خود امریکایی‌ها پاره کردند و الان هم هیچ تضمینی نیست که برجام دوم را هم پاره نکند، در چنین شرایطی ما باید بیاییم با همسایگان‌مان روابطمان را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه یک عده‌ای در داخل و خارج نمی‌خواهند ایران رشد کند و مانع از توسعه روابط ایران با همسایگان می‌شوند. در حالی که پتانسیل قوی در خود همسایگان وجود دارد و ما با ۱۴ کشور همسایه هستیم و در منطقه یک بازار ۵۰۰ میلیونی در اختیار داریم.

طاهری گفت: اگرچه وجود همسایه تنش‌زا است، ولی از طرف دیگر می‌تواند دوست باشد و باعث توسعه اقتصادی، سیاسی و رفاه مملکت شود.

طاهری با بیان این که ایران پتانسیل قوی برای رشد اقتصادی دارد و باید با بازار جهانی و منطقه‌ای ارتباط برقرار کند، گفت: صادرات ما به اسپانیا شامل پسته، فرش و زعفران و یک‌سری اقلام نفت و پتروشیمی است. از اسپانیا نیز محصولات صنعتی مانند موتورپمب‌های صنعتی و لوله‌های بدون درز و وسایل برقی و همچنین زیتون و روغن زیتون وارد می‌کنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا بیان کرد: در حال حاضر روابطمان از لحاظ حجم اقتصادی با اسپانیا کاهش پیدا کرده که این ایده‌آل نیست و در تلاش هستیم تا با مبادله هیات‌ها این حجم را مجدد افزایش دهیم.