۰ نفر

فعالان اقتصادی از ساعات پایانی انتخابات می‌گویند؛

سرنوشت سازترین انتخاب بخش خصوصی دقایقی دیگر پایان می یابد

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۷
کد خبر: 705988
سرنوشت سازترین انتخاب بخش خصوصی دقایقی دیگر پایان می یابد

انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در حال برگزاری است و به گفته فعالان اقتصادی، این سرنوشت سازترین انتخاب فعالان بخش خصوصی برای نجات اقتصاد ایران در همراهی با حاکمیت است؛ به نحوی که رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید که هر گروه یا فردی انتخاب می‌شود صرفا نگاهش باید معطوف به کسب حداکثری منافع ملی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اهمیت دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: اتاق بازرگانی تنها حلقه واسط بین حاکمیت و فعالان بخش خصوصی به شمار رفته و با توجه حضور پرشور رای دهندگان و فارغ از این که چه لیستی برنده انتخابات شود، این موضوع اهمیت دارد که ‌نمایندگان منتخب بخش خصوصی انتخاب و وارد اتاق شوند.

وی افزود: حضور افراد نخبه، کاردان و مطالبه‌گر می‌تواند به روند رو به رشد جایگاه بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران کمک کند؛ ضمن اینکه کسانی باید وارد اتاق شوند که نگاهشان ملی بوده و از نگاه صنفی و بنگاهی خودشان فاصله بگیرند.

لاهوتی تصریح کرد: رفتار همه فعالان اقتصادی در این تصمیم گیری بزرگ رصد می‌شود، اما در مقابل افرادی که وارد اتاق می‌شوند باید تعهدات خود را به ذی‌نفعانشان، بر اساس منافع ملی ایفا نموده و اگر خارج از آن عمل کنند، قطعا غیرحرفه‌ای عمل کرده‌اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درخصوص شائبه‌ها مبنی بر نفوذ دولت در این دوره نیز گفت: من خیلی اعتقادی به این مساله ندارم، ضمن اینکه زمانی که ترکیب هیات نمایندگان مشخص شود، می توان این موضوع را راستی آزمایی کرد.

همچنین حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی درخصوص روند برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در همه جای دنیا اتاق بازرگانی، وزیر انتخاب می‌کند و وزرا در اتاق رئیس اتاق بازرگانی صف می‌کشند، ولی در ایران اینطور نیست، اما در چنین شرایطی نیز اتاق می‌تواند نقش زیادی داشته باشد و به دولت کمک کند، هرچند این امر نیازمند این است که بپذیرند راه قبلی اشتباه بوده، دست فرمان اشتباه بوده و باید نگاه عوض شود و دولت کوچکتر و بخش خصوصی بزرگتر شود.

صالحی گفت: حدود چند هزار شرکت در ایران داریم، اما تعداد اعضا کم است و باید دو تا سه برابر شود. ضمن این که باید کارت بازرگانی را برداریم که نشانه رانت است و کسی هم که صادرات می‌کند می‌تواند برود گمرک، هزینه‌ها و عوارضش را بدهد.

وی ادامه داد: ما دنبال این هستیم اتاقی درست کنیم که واقعا مطالبه‌گر و جدی باشد و بتواند حرفایش را به کرسی بنشاند و ضریب نفوذش را در دولت زیاد کند.

صالحی معتقد است بخش خصوصی کشور را می‌سازد و در همه جای دنیا کشور را بخش خصوصی می‌سازد و اگر این بخش ضعیف باشد، کشور به تهدید مواجه و به سمت نابودی می‌رود.

همچنین علی نقیب، عضو  اتاق بازرگانی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: جمعیت نسبتا خوبی حضور دارند، انتظار این استقبال را نداشتم. امیدوارم یک رقابت سالم شکل بگیرد و افراد اصلح وارد اتاق شوند نه کسانی که صرفا شعار می‌دهند.

نقیب افزود: شایعات نفوذ دولت از یک ماه پیش در جریان است و از یک هفته اخیر بیشتر قوت گرفته است، برای تحلیل صحیح این موضوع باید منتظر نتایج انتخابات اتاق باشیم.

همچنین محمدرضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در دوره نهم در گفت و گو با اقتصادآنلاین درخصوص فضای برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق گفت: روشی که این دوره گذاشته‌اند، عالی است و هر کسی که می‌خواهد رای بدهد بیشتر از ۵ دقیقه وقتش گرفته نمی‌شود. ۱۰۵ لاین برای رای گیری درنظرگرفته شده و همین باعث شده روند انتخابات بدون ازدحام انجام شود.

وی افزود: همچنین با انجام رای‌گیری الکترونیکی در این دوره با اتمام زمان رای گیری شاهد اعلام نتایج خواهیم بود. تا آنجایی که می‌بینم، نسبت به دوره قبلی نزدیک به دو برابر افراد حضور پیدا کرده‌اند، البته برای آمار قطعی باید منتظر اتمام انتخابات بمانیم.

همچنین حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی نیز به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: انتخابات این دوره با نظم و انضباط و هماهنگی بیشتری در حال برگزاری است و مکانش هم بهتر است. اما مشکلاتی وجود دارد از جمله این که عکسی که اتاق ایران برای من بارگذاری کرده عکس شخص دیگری است‌.