۰ نفر

چرا واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد؟

۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۴۶
کد خبر: 705710
چرا واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد؟

به دنبال ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به کشور برخی دلیل آن را امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای عنوان کردند اما کارشناسان بر این باور هستند که چنین مسئله‌ای واقعیت ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو از تابستان سال ۱۳۹۹ به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد و با جنجال‌هایی که این خبر به پا کرد و حتی با گران شدن گوشی‌های پرچمدار هم گره خورد. اما پس از آن تصمیمات جدیدی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و در صدر آنها برند اپل گرفته شد به گونه ای که اوایل امسال اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وعده دادند تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در آن زمان در توضیح علت ممنوعیت واردات کالاهای لوکس همچون گوشی برند اپل گفته بود در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی هستیم و برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو دچار مشکلاتی هستیم، منطقی نیست که ما برای واردات کالاها و ازجمله گوشی‌های لوکس ارز نیمایی مصرف کنیم.

تقریبا از اوایل مهرماه موضوع رجیستر شدن یا نشدن این برند در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت تا اینکه از سوی مسئولان اعلام شد واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد، در این مدت آیفون ۱۴ فقط از رویه مسافری یا با سوء استفاده از این رویه به صورت قاچاق به کشور وارد می شد که از این طریق هم رجیستر نمی‌شد. در نهایت با ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرک ایران در بهمن ماه ورود آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای همراه مسافر و یا پستی از ابتدای اسفند امسال ممنوع اعلام شد. همچنین تأکید شد که گمرکات اجرایی از ثبت اطلاعات گوشی‌های وارد شده، در سامانه مسافر بری و پستی از اول اسفند خودداری کنند. به دنبال تصمیمات گرفته شده در ممنوعیت واردات رسمی این برند تلفن همراه هنوز همه دلایل اصلی این ممنوعیت مشخص نبوده و این باعث شد که شایعات و ابهاماتی درباره علت این موضوع از جمله اعلام ممکن بودن اتصال به اینترنت ماهواره ای از طریق این گوشی مطرح شد.

اما در این باره کارشناسان از جمله محمد کشوری معتقد است بحث اتصال آیفون ۱۴ به اینترنت ماهواره ای (استارلینک) واقیعت ندارد و قابلیتی که این گوشی تلفن همراه دارد این است که کاربران می توانند در شرایط اضطراری آن هم نه در همه کشورها مانند آمریکا پیام کمک به شماره های اضطراری ارسال کنند تا با یافتن موقعیت به کمک فرد بروند و در همین حد است بنابراین نه اینترنتی متصل و نه حتی مکالمه ای برقرار می شود.

وی تأکید کرد: بنابراین اتصال به اینترنت ماهواره ای به عنوان دلیل مطرح شده برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به کشور صحت ندارد.

در هر صورت ممنوعیت واردات رسمی آیفون ۱۴ تبعاتی هم به دنبال داشت به گونه ای که قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ قاچاق گران‌تر شد یا کسانی که به این برند علاقه دارند ترجیح می‌دهند با پرداخت هزینه کمتری از این گوشی استفاده کنند و در کنار آن با استفاده یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند.

در کنار مسئله گفته شده ممکن است برخی علاقه ای به این برند داشته باشند اما به دلیل هزینه بالای آن نتوانند حتی یک مدل قبل از آیفون ۱۴ را تهیه کنند پس به سراغ تهیه و خرید فیک یا کپی این مدل گوشی که از نظر ظاهری بسیار شبیه به مدل اصلی آن است می‌روند.

با بررسی سایت‌های فروش آنلاین و فروشگاه‌های فروش موبایل می‌توان مشاهده کرد بسیاری به‌صورت دست‌فروشی به فروش این گوشی‌ها که گفته شده قیمتش یک پنجم نسخه اصلی آن است، اقدام می‌کنند. اغلب این گوشی‌های فیک ساخت کشورهایی مانند تایلند، چین و فیلیپین هستند اما چگونگی ورود آن به کشور هنوز مشخص نیست اما به دلیل وفور بالای آن در بازار، به نظر می‌رسد واردات این گوشی علاوه بر مسافری نیست، به صورت قاچاق هم وارد کشور می‌شوند. معمولا آیفون‌های ۱۴ کپی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و سریال‌های آن هم جعل شده و فروشش هم غیرقانونی است.

در همین راستا مسئولان توصیه می کنند مردم هر گوشی را از هر فروشگاه یا از هر طریقی تهیه یا خریداری می‌کنند، حتما از طریق #۷۷۷۷* استعلام بگیرند و پس از این اقدام به دارندگان گوشی موبایل اعلام می‌شود که اولا این چه مدل گوشی است که وارد کشور شده و وارد کننده آن چه کسی است؛ بنابراین این موضوع با یک استعلام خیلی راحت اطلاع‌رسانی می‌شود.