۰ نفر

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران؛

کنجاله سویا بدون هزینه گمرکی ۱۹هزار تومان تمام می شود، اما دولت ۱۶۳۰۰ قیمت گذاری کرده / پرداخت مابه التفاوت زیان توسط وزارت رفاه تکرار سیاست اشتباه گذشته است

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۱
کد خبر: 705443
کنجاله سویا بدون هزینه گمرکی ۱۹هزار تومان تمام می شود، اما دولت ۱۶۳۰۰ قیمت گذاری کرده / پرداخت مابه التفاوت زیان توسط وزارت رفاه تکرار سیاست اشتباه گذشته است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی نسبت به سیاستگذاری ارزی بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز به نهاده های دامی گفت: دولت با قیمتگذاری دستوری شرایط را برای واردات نهاده های دامی با مشکل مواجه کرده و کشتی های حامل دانه های روغنی به دلیل عدم تخصیص ارز در بنادر معطل مانده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به نقش دولت در تعیین قیمت برخی کالاهای کشاورزی و نهاده های دامی گفت: متاسفانه تعیین قیمت نهاده های دامی و برخی محصولات کشاورزی وارداتی بدون توجه به قیمت تمام شده تولید و واردات آنها، باعث عدم توجیه اقتصادی واردات کالا و در نتیجه کمبود کالا در بازار شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعیین قیمت از سوی هر نهادی به صورت دستوری و بدون ملاحظات تولید صورت گیرد، با زیان تولیدکنندگان و در نهایت توقف تولید مواجه خواهد شد، افزود: قیمت گذاری دستوری باعث شده که تامین کالا و واردات آن از سوی شرکتهای واردکننده صاحب نام توجیه نداشته باشد و کشور نسبت به سال گذشته در شرایطی قرار گیرد که مجموع تولید داخلی و واردات، با کسری یک میلیون تنی کنجاله سویا مواجه شده است؛ ضمن اینکه شرکتها در صورت واردات با نرخ تعیین شده دولتی، با زیان انباشته مواجه خواهند شد؛ در نتیجه هم اکنون با کمبود یک میلیون تنی کنجاله سویا و کمبود شدید در کشور مواجه هستیم.

این فعال اقتصادی گفت: این در حالی است که به دلیل بعد مسافت، امکان تامین سریع نهاده ها از بازارهای جهانی نیز وجود ندارد و این موضوع صنایع مرغداری و دامداری را به یک بحران بزرگ مواجه می سازد.

زرگران گفت: در مورد سایر کالاها دولت باید سریعا سیاستگذاری خود را اصلاح کرده تا این مشکلی که هم اکنون در بازار کنجاله سویا مشهود است، به سایر بازارها و کالاهای اساسی تسری پیدا نکند.

وی با بیان اینکه واردات کنجاله سویا بدون احتساب هزینه های گمرکی برای واردکنندگان به قیمت ۱۹۰۰۰ تومان تمام می شود، در حالیکه دولت آن را ۱۶۳۰۰ تومان قیمتگذاری کرده است، اظهار داشت: شرکتهای دولتی که تامین کالا را به عهده دارند، با توجه به این قیمتگذاری و قوانین سازمان برنامه و بودجه، قادر به واردات کالاهایی نیستند که باید آنها را با زیان در بازار به فروش برسانند؛ به همین دلیل از سوی شرکتهای دولتی نیز امکان تامین کالا میسر نبوده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون دو معضل بزرگ در این رابطه وجود دارد که یکی تامین ارز برای واردات است که متاسفانه کار در بانک مرکزی در شرایط نابسامانی به لحاظ تخصیص ارز به سر می برد و برخی شرکتها، مدتها است منتظر تخصیص ارز هستند.

زرگران ادامه داد: از سوی دیگر، فرآیند تامین کالا از کشورهای دوردست نیز با محدودیت زمانی مواجه است؛ چراکه کنجاله باید از آمریکای جنوبی وارد شود که پروسه واردات آن، بازه زمانی طولانی دارد؛ پس در بهترین شرایط حتی اگر از هند کنجاله وارد کنیم ۴۰ روز زمان لازم داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: مقادیر مشخصی از دانه های روغنی در بنادر کشور موجود است که متعلق به کارخانجات روغن کشی است؛ اما به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی امکان تخلیه وجود ندارد و اگر دولت قرار است اقدامی در حوزه ساماندهی واردات نهاده ها انجام دهد، بهتر است در وهله اول ارز مورد نیاز را تخصیص داده تا کالا ترخیص شده و در فرآیند تولید قرار بگیرد بلکه بتوانند بخشی از نیاز بازار را تامین نمایند؛ ضمن اینکه قیمتگذاری که باعث شده توجیه واردات از بین برود، حذف شده و بر اساس نظرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت تمام شده معقول وضع گردد تا رویه معقولی برای واردات و تولید از سوی فعالان اقتصادی پیش رود.

زرگران گفت:دولت اصرار بر قیمتگذاری و پرداخت مابه التفاوت از سوی برخی وزارتخانه ها دارد که این اصرار بر یک کار اشتباه است؛ یعنی قرار است قیمت ۱۶۳۰۰ تومان باقی بماند و مابه التفاوت زیان را وزارت رفاه بپردازد. در حالیکه اینها همه سیاست های اشتباهی است که باید از اشتباهات گذشته که در این حوزه صورت گرفته، درس گرفت و اگر قرار است یارانه پرداخت شود، روی حلقه های بعدی این کار صورت گیرد نه اینکه کار واردات کالاهای مورد نیاز مردم را مختل نمایند