۰ نفر

یک فعال اقتصادی در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

دولت ها نسبت به اتاق بازرگانی نمی ‌توانند بی ‌تفاوت باشند / اتاق تهران رسالت تاریخی خودش را در این دوره به خوبی انجام داد

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۵
کد خبر: 704751
دولت ها نسبت به اتاق بازرگانی نمی ‌توانند بی ‌تفاوت باشند / اتاق تهران رسالت تاریخی خودش را در این دوره به خوبی انجام داد

یک فعال اقتصادی گفت: دولت‌ها نسبت به اتاق بازرگانی نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند، اما اتاق یک چارچوب و مقرراتی دارد که باید به صورت صحیح اجرا شود. باید ببینیم که بر مقررات اتاق نظارتی بوده یا نه، معتقد هستم که این نظارت وجود داشته و خیلی هم بی‌ملاحظه بوده، قانون چه در خود سازمان اداری اتاق و چه در بخش‌های نظارتی اجرا شده است. این که در پشت پرده دخالت‌های دولتی وجود داشته یا نه، من این دخالت‌ها را ندیدم.

اقتصادآنلاین _ فاطمه جوادی؛ محمدرضا مرتضوی، فعال اقتصادی درخصوص نقش اتاق‌های بازرگانی در شرایط فعلی اقتصاد کشور به اقتصادآنلاین گفت: همواره در طول این صد و خورده‌ای سال نقش تجار، بازرگانان و صنعتگران در روان شدن گردش اقتصادی کشور نقش بی‌بدیلی بوده؛ یک سازمان اجتماعی بزرگ قطعا نیاز به تشکل خاص دارد و این تشکل در قالب اتاق‌های بازرگانی در کنار بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به وجود آمده است. یکی از عواملی که می‌تواند آرامش را به اقتصاد کشور بازگرداند، فعالیت اتاق‌های بازرگانی در شکل‌دهی اعتماد عمومی برای حرکت به سمت توسعه پایدار است. 

مرتضوی بیان کرد: نقش اتاق چه از نظر تاریخی و چه از نظر علمی و لزوم مشارکت در ساختار اقتصاد کشور و اجرای تصمیمات واضح و غیرقابل تکرار است. اتاق بازرگانی در بیش از صد سال گذشته به خوبی در اقتصاد کشور نقش ایفا کرده است. 

وی افزود: اتاق در این سال‌ها فعالیت خودش را انجام داده و در فراز و نشیب‌های اجتماعی و مسائل متعدد با دولت‌های مختلف، گاه تاثیرگذاری بیشتر و گاه کمتری داشته که این بستگی به میزان هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با عقاید و نظرات اتاق بازرگانی دارد. اما این طور نیست که سازمان اجتماعی اتاق، کار و حرکت خودش را متوقف کرده باشد. 

این فعال اقتصادی گفت: عملکرد اتاق‌ها در استان‌های مختلف قابل بررسی است؛ اتاق تهران تمام تلاش‌اش را کرده که رسالت تاریخی خودش را به خوبی انجام دهد. اتاق تهران کمیسیون‌های فعالی داشت، نقش کمیسیون‌ها در اتاق بازرگانی بسیار مهم است، کمیسیون‌ها هستند که وارد مسائل تخصصی می‌شوند. ضمن این که رییس اتاق هم به عنوان کسی که می‌تواند مسائل پیچیده کشور را با مسئولان مطرح و راه‌حل پیدا کند، نقش‌آفرینی خوبی داشته است. در بحث تشکل‌های کسب‌و‌کار هم اتاق تهران پنجره واحدش بسیار فعال بوده و برای حل مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی نظیر مالیات تلاش کرده است. 

مرتضوی تصریح کرد: کارنامه عملکرد اتاق‌ها بستگی به میزان ساعت کاری که اتاق‌ها انجام می‌دهند ندارد، بلکه شرایط عمومی کشور هم بر بازدهی آنها تاثیرگذار است. این که اتاق انفعال داشته باشد بدترین حالت است، اما یک زمانی هم تلاش‌ها منجر به نتایج نمی‌شود که این دو موضوع از یکدیگر قابل تفکیک است. 

وی در خصوص دخالت دولت در این دوره از انتخابات اتاق گفت: دولت‌ها نسبت به اتاق بازرگانی نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند، اما اتاق یک چارچوب و مقرراتی دارد که باید به صورت صحیح اجرا شود. باید ببینیم که بر مقررات اتاق نظارتی بوده یا نه، معتقد هستم که این نظارت وجود داشته و خیلی هم بی‌ملاحظه بوده، قانون چه در خود سازمان اداری اتاق و چه در بخش‌های نظارتی اجرا شده است. این که در پشت پرده دخالت‌های دولتی وجود داشته یا نه، من این دخالت‌ها را ندیدم.