۰ نفر

سخنگوی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

لیست نهایی کاندیداهای اتاق بازرگانی روز پنجشنبه اعلام می شود / سنجش گرایش سیاسی افراد در احراز اهلیت ها را تکذیب می کنم

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۵
کد خبر: 704015
لیست نهایی کاندیداهای اتاق بازرگانی روز پنجشنبه اعلام می شود / سنجش گرایش سیاسی افراد در احراز اهلیت ها را تکذیب می کنم

دبیر و سخنگوی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی گفت: هر کسی که می‌خواهد در انتخابات اتاق کاندید شود، باید یک سری شروط لازم را داشته باشد که شامل تابعیت ایرانی، دو سال سابقه عضویت در اتاق، معتبر بودن عضویت در هنگام ثبت‌نام و عدم محکومیت کیفری موثر است. همچنین یک سری شروط کافی تحت عنوان اهلیت تجاری و یا فعال اقتصادی بودن هم در آیین‌نامه برای انتخاب شوندگان وجود داشته که کسی کاندید می‌شود، باید اسناد فروش ۱۵ میلیارد تومانی در سال و یا لیست بیمه ۲۰ نفر نیرو به مدت یک سال و یا گواهینامه صادرکننده و تولیدکننده نمونه را داشته باشد.

اقتصادآنلاین ـ فاطمه جوادی؛ جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیر و سخنگوی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی درخصوص زمان اعلام لیست نهایی کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی گفت: طبق تقویم انتخابات انجمن نظارت تا بیست و هفتم بهمن وقت رسیدگی داشت و باید بیست و هشتم اسامی را اعلام می‌کرد، با وجود این که این روز تعطیل بود، ما از طریق پیامک نظر انجمن را پیرامون احراز و یا عدم احراز اهلیت به کاندیداها اعلام کردیم. طبق آیین‌نامه کاندیداهای معترض سه روز کاری فرصت داشتند که نسبت به ثبت اطلاعات اقدام کنند، یکشنبه تا سه شنبه فرصت ثبت اعتراض کاندیداها بود و بعد از ثبت اعتراضات، دبیرخانه شورای عالی نظارت سه روز فرصت دارد که این پرونده‌ها را رسیدگی و آماده طرح در شورای عالی نظارت کند که این زمان چهارشنبه، پنجشنبه و شنبه این هفته بود، از روز یکشنبه یک فرصت پنج روزه طبق آیین‌نامه برای شورای عالی نظارت آغاز شده که تا روز پنجشنبه ادامه دارد. اگر تا قبل از پنجشنبه و یا تا ۱۲ شب پنجشنبه لیست نهایی اعلام شود به این معناست که طبق روال کارها انجام می‌شود. شورای عالی نظارت امروز جلسه نهایی را برگزار می‌کند و به احتمال زیاد روز پنجشنبه و یا قبل از بامداد روز پنجشنبه یعنی چهارشنبه شب لیست نهایی اعلام شود.

سنجابی درخصوص عدم احراز صلاحیت‌ها گفت: هر کسی که می‌خواهد در انتخابات کاندید شود باید یک سری شروط لازم را داشته باشد که شامل تابعیت ایرانی، دو سال سابقه عضویت در اتاق، معتبر بودن عضویت در هنگام ثبت‌نام و عدم محکومیت کیفری موثر است. همچنین یک سری شروط کافی تحت عنوان اهلیت تجاری و یا فعال اقتصادی بودن هم در آیین‌نامه برای انتخاب شوندگان وجود داشته که کسی کاندید می‌شود، باید اسناد فروش ۱۵ میلیارد تومانی در سال و یا لیست بیمه ۲۰ نفر نیرو به مدت یک سال و یا گواهینامه صادرکننده و تولیدکننده نمونه را داشته باشد. اشخاص حقیقی هم باید سابقه دو سال مدیریت تحت عنوان عضو هیات‌مدیره در شرکت‌هایی که دارای یکی از این سه شرط اهلیت هستند را داشته باشند. بنابراین تا این لحظه تمام کسانی که تایید شده‌اند، شروط لازم به اضافه یکی از شروط کافی را داشته‌اند و کسانی که با عدم احراز مواجه شدند یا شرایط لازم را نداشتند و یا نتوانسته‌اند یکی از شروط چهارگانه را احراز کنند. غیر از این دلیلی برای تایید و یا رد اهلیت نداشته‌ایم و همه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای غیرواقعی است. 

وی درخصوص تاثیر گرایش‌های سیاسی بر احراز اهلیت‌ها گفت: مطلقا چنین چیزی نبوده، ما استعلام نگرفته‌ایم و یا نامه‌ای از هیچ مرجع نظارتی دریافت نکرده‌ایم که بخواهیم بر پایه گرایش سیاسی افراد احراز اهلیت کنیم. ضمن این که طبق قانون آیین‌نامه ما مجاز نبودیم که گرایش سیاسی را در رسیدگی‌ها لحاظ کنیم و ادعاهایی که عدم احراز صلاحیت‌ها را گرایش سیاسی اعلام کرده را تکذیب می‌کنم. کسانی که شرایط کافی و لازم را نداشته‌اند، احرازصلاحیت نشده‌اند. طبیعتا برای برخی ثقیل است که اعلام کنند فروش ۱۵ میلیاردی، ۲۰ نفر نیرو و یا سایر شرایط را نداشته‌اند، این افراد فرار رو به جلو دارند و مواردی تحت عنوان عدم تاییدصلاحیت را بیان می‌کنند، در حالی که ما صلاحیت را نسنجیده‌ایم و صرفا اهلیت تجاری و فعال اقتصادی بودن را درنظرگرفته‌ایم. 

سخنگوی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی در رابطه با تاثیر اصلاح آیین‌نامه بر میزان ریزش کاندیداها گفت: در آیین‌نامه قبلی کسی که ۱۸ ماه عضو اتاق بود می‌توانست کاندید شود، شورای نظارت برای این که سطح کیفی کاندیداها را افزایش دهد و افراد فعال تجاری و اقتصادی واقعی انتخاب شوند، اقدام به اصلاح آیین‌نامه کرد که قطع به یقین در ریزش تعدادی از کاندیداها تاثیر داشته، احتمالا کاندیداهایی که عدم احراز صلاحیت خورده‌اند، این اصلاح را جدی نگرفته‌اند و مستندات را دقیق بارگذاری نکرده‌اند و یا اصلا مستندی نداشته اند که بارگذاری کنند. 

سنجابی در پایان گفت: در مرحله انجمن ۸۸۹ نفر احراز اهلیت نشدند، از این تعداد ۳۴۵ نفر اعتراض کرده و بیش از ۵۰۰ نفر هم اعتراض نکرده‌اند که به معنای این است که خودشان پذیرفته‌اند که مستند احراز اهلیت ندارند. ارزیابی من این است که از این ۳۴۵ نفر معترض کمتر از یک سوم را شورای عالی نظارت با توجه به مستنداتی که ارائه کرده‌اند، تایید خواهد کرد.