۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

صحبت از سرمایه گذاری چینی ها در ایران بدون پیوستن به FATF، شعار است

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 701564
صحبت از سرمایه گذاری چینی ها در ایران بدون پیوستن به FATF، شعار است

عضو اتاق بازرگانی ایران درخصوص پیش‌بینی‌های مسئولان دولتی مبنی بر آثار مثبت اقتصادی سفر رییس‌جمهور به چین گفت: تا زمانی که کشور ما به FATF نپیوندد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بانک‌های بین‌المللی از جمله بانک‌های چینی بتوانند روابط نرمال بانکی با ما داشته باشند و در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ رییس‌جمهور در راس هیات عالی‌رتبه اقتصادی سیاسی روز سه شنبه به چین سفر کرده است. این سفر با پیش‌بینی‌های مثبت مقامات دولتی همراه شده است. سخنگوی دولت هدف از این سفر را اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله اعلام کرده و همچنین گفته که انتهای این سفر با خبرهای خوشی همراه خواهد بود. معاون سیاسی رییس‌جمهور از آغاز فصل جدیدی از همکاری‌های گسترده اقتصادی بین ایران و چین خبر داده است. وزیر صمت نیز گفته که سفر رییس‌جمهور به چین می‌تواند سرآغاز یک تحول بزرگ باشد و همچنین وزیر اقتصاد نسبت به رشد سرمایه‌گذاری در ایران با سفر رئیسی به چین اظهار امیدواری کرده است. 

در همین رابطه فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی ایران درخصوص آثار اقتصادی سفر رییس‌جمهور به چین به اقتصادآنلاین گفت: تا زمانی که روابط بین‌المللی‌مان را با دنیا اصلاح نکنیم و به صورت نرمال درنیاوریم، اصولا نمی‌توانیم جذب سرمایه‌گذاری کنیم و صحبت‌های مسئولان دولتی درمورد جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها درحد شعار و صحبت باقی می‌ماند.

مستوفی افزود: چین و شرکت‌های چینی از جامعه بین‌المللی جدا نیستند؛ به‌طور کلی مشکل ما با چین این است که روابط بانکی‌مان با یکدیگر برقرار نیست، چگونه در چنین وضعیتی انتظار داریم چینی‌ها بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، تا زمانی که روابط بین بانکی به دو کشور برقرار نشود، نمی‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت. 

وی ادامه داد: دولت اول باید زیرساخت‌ها را فراهم کند، زیرساخت سرمایه‌گذاری چیز مهمی است که هر کشور باید داشته باشد. کشور ما پتانسیل بالایی دارد، اما صرفا پتانسیل‌ها کافی نیست که باعث شود کشوری برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاید. بنابراین باید به فکر اصلاح زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری باشیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران درخصوص تفاهم‌نامه ۲۵ ساله میان ایران و چین گفت: اول باید این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شود تا شاهد اجرای آن باشیم.

مستوفی در پایان گفت: توجه شما را به این موضوع جلب می‌کنم، تا زمانی که کشور ما به FATF نپیوندد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بانک‌های بین‌المللی از جمله بانک‌های چینی بتوانند روابط نرمال بانکی با ما داشته باشند.