۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق؛

از ظرفیت اتاق های بازرگانی آن طور که باید استفاده نشده / در بعضی دوره ها اتاق سیاسی و حزبی شد

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 701497
از ظرفیت اتاق های بازرگانی آن طور که باید استفاده نشده / در بعضی دوره ها اتاق سیاسی و حزبی شد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این که اتاق‌های بازرگانی می‌توانند جایگاه بزرگی داشته باشند و از این ظرفیت آنطور که باید در دوره‌های مختلف استفاده نشده است، گفت: برخی از دولت‌ها نگاه مثبتی به اتاق‌ها نداشتند، بعضی کمتر و بعضی بیشتر، همچنین بخش خصوصی هم در برخی مواقع توجه کاملی به توانایی‌های دولت نداشته و گاهی تعارضاتی ایجاد شده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ دوره چهارساله اتاق بازرگانی رو به اتمام است و قرار است اعضای جدید از میان دو هزار داوطلب برای دهمین دوره هیات انتخاب شوند. زمان انتخابات هم به تعویق افتاده و به ۲۰ اسفند موکول شده است. 

در همین زمینه یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درخصوص جایگاه اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور به اقتصادآنلاین گفت: اتاق‌های بازرگانی ظرفیتی برای تامین نیازها، تجارت، تولید، کشاورزی، معدن و رشد و توسعه اقتصادی کشور هستند. این اتاق‌ها یک ظرفیت هم قانونی و هم تجربی و مجمعی است متشکل از فعالین اقتصادی، کسانی که تجربه، ارتباطات بین‌المللی دارند و در عین حال با دولت، بانک مرکزی، بانک‌ها و تولید در ارتباط هستند. 

آل‌اسحاق افزود: اگر اتاق‌های بازرگانی جایگاه خودشان را در کشور در حوزه اقتصادی داشته باشند، می‌توانند نقش بزرگی برای تولیدکننده، مصرف کننده، فعالین اقتصادی و سیاست‌گذاران، دولت و حاکمیت داشته باشند.

وی ادامه داد: جایگاه اتاق‌ها یک جایگاه قانونی است و آنها مشاوران سه قوه هستند و به آنها مشورت می‌دهند؛ از سوی دیگر مجری سیاست‌های دولت هستند، یعنی اگر اتاق‌های بازرگانی یک رابطه منطقی با دولت و حاکمیت داشته باشند، می‌توانند دیدگاه‌های دولت را دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل کنند و به فعالان اقتصادی ارائه دهند و در نقطه مقابل هم می‌توانند ناراحتی‌ها، مشکلات و پیشنهادات بخش خصوصی را جمع‌بندی کرده و به مسئولان تصمیم‌‌گیر منتقل کنند، بنابراین جایگاه مهمی دارند. البته این موضوع بستگی به دو طرف قضیه هم فعالین اقتصادی و هم دولت دارد که این جایگاه را درست تعریف کنند. باید به گونه‌ای باشد که آنها به یکدیگر اعتماد داشته باشند و در سایه این اعتماد بتوانند هر دو از همدیگر استفاده کنند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: برخی از دولت‌ها نگاه مثبتی به اتاق‌ها نداشتند، بعضی کمتر و بعضی بیشتر، همچنین بخش خصوصی هم در برخی مواقع توجه کاملی به توانایی‌های دولت نداشته و گاهی تعارضاتی ایجاد شده است. 

آل اسحاق تصریح کرد: اقداماتی در سال‌های اخیر با شکل‌گیری شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی انجام شده، فعالان بخش خصوصی، وزرا و مسئولان هر ماه یا هر پانزده روز یکبار جلسه برگزار می‌کنند، این شورا می‌تواند نقش مثبت و موثری داشته باشد.

وی گفت: در بعضی دوره‌ها اتاق سیاسی شده و به جای این که باشگاهی برای فعالین اقتصادی در حوزه اقتصادی باشد، به صورت یک جریان حزبی و سیاسی با آن برخورد کرده‌اند و همین باعث شده که آثار خودش را نداشته باشد. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دولت و اتاق‌ها می‌توانند کمک کار یکدیگر باشند، به‌ویژه الان که دولت می‌تواند بخشی از وظایف حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کند، باید اعتماد کند به اتاق‌ها و در مقابل هم بخش خصوصی به دولت اعتماد کند. اگر این اعتماد طرفینی برقرار باشد، می‌تواند منشا کارهای فراوانی باشد. 

آل‌اسحاق در پایان گفت: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند جایگاه بزرگی داشته باشند، از این ظرفیت آنطور که باید در دوره‌های مختلف استفاده نشده است.